Announcement

Collapse
No announcement yet.

tweeter of woofer eerder aan zn einde?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• tweeter of woofer eerder aan zn einde?

Hoi!

Ik heb een heel klein vraagje eigenlijk; ik heb een veel te zware versterker op een paar vrij dure luidsprekers staan (laten we t op een audiofielset houden) en de tweeters kan je per luidspreker op de luidspreker van -6 tot +6 instellen. Nu hou ik van heel scherpe tonen en staan ze allebei op +3.
    Nu zit er ook een ''overload indicator'' op de luidsprekers, die heel af en toe knippert waarna het volume meteen zachter gaat.
    Maar ik wil weten; geldt die indicator voor de gehele luidspreker en gaan tweeters eerder kapot bij een hoog volume dan de normale woofers?
    Oftewel, kunnen de tweeters eerder naar hun grootje gaan omdat ze zo hard staan?

Gr
    Ruben

Als ik het goed begrijp heb je dus een passief setje. Om te beginnen zitten er dan dus geen versterkers in en is dus een +6 niet mogelijk. Zonder een amp kun je immers niet versterken. Wat wel kan is dat het filter zo is afgestemd dat wanneer dezr gedemd word als deze op 0 staat je een vlakke sound curve hebt.

Dan het op blazen. Een speaker is zo ontwikkeld dat de tweeter en woofer op elkaar afgestemd zijn. Dus met een maximale versterking zitten vaak zowel de hoog als de laag aan hun max. Ga je het audio beeld nu nog zelf aanpassen naar extra hoog of extra laag dan gaat deze er dus ook waarschijnlijk als eerste aan.

Een ho stop max indicator betekent dus ook net als een rood stoplicht let op stoppen gevaar. Ik zou je lot dus niet gaan uitdagen om dan door te gaan.

Comment

Uiteraard gaat het volume bij de minste knippering al naar beneden, hoewel dit gewoon een ''stop'' is die er even uit springt. 20s wachten en m weer terugduwen, hoewel ik dat liever niet doe natuurlijk ;)
      Maar betekent de ''overload indicator'' dat de gehele luidspreker dus teveel vermogen naar binnen gepompt krijgt? Geldt dat dus als de tweeter te hoog staat dat de tweeter in dat geval teveel vermogen aangegeven krijgt?

Comment

valt weinig over te zeggen als jij ons niet precies verteld om welke speakers het gaat. Als zal het overload waarschijnlijk voor de hele kast gelden.

Comment

't Gaat over Technics SB luidsprekers, valt weinig over te vinden op Google...

Comment

Het signaallampje overload wil inderdaad zeggen dat je er te veel vermogen in pompt. Ook het feit dat het direct zachter gaat is een gevolg van te veel vermogen vragen van de speakers. Nou werkt dergelijke bescherming over het algemeen op een bepaalde frequentie (vaak rond de 1 khz) Daardoor kan het zo zijn dat je je speakers al beschadigd nog voor het lampje gaat branden. Over het algemeen kun je stellen dat van te veel vermogen op je speakers (meer vermogen op de peaken dan het peakvermogen of meer continu vermogen dan het rms vermogen) de hogetonen speaker het eerst de geest zal geven. Let wel: dit is geheel afhankelijk van de kwaliteit van de speakers als ook de frequenties die je er instopt. Ik kan je echter niet adviseren dit uit te proberen, dat is gewoon zonde van je speakers.

Als stelregel voor versterkerkeuze is dat je het rms vermogen van je speakers maal 1,50 rekend voor het vermogen van de versterker. Hiermee heb je voldoende vermogen om ook de peaken in het geluid op te vangen, zonder dat je het peakvermogen overschrijdt. Wel is het aan te raden om het peakvermogen van de speakers te controleren. In veel gevallen is het zo'n 1,6 tot 2 maal het rms vermogen, maar dit is niet iets waar je standaard vanuit mag gaan.

Het is op zich geen probleem om een veel te dikke versterker op je speakers te zetten maar dan wel goed uitdokteren hoe hard je het kan zetten. Wel leverd het meer ruis op en natuurlijk geheel op eigen risico.

Comment

Waarom zou dat meer ruis opleveren als je je versterker niet verder opendraait dan nodig...

Comment

De beste signaal/ruis verhouding is als je de versterker vol open zet. Als je de versterker gedeeltelijk opendraait verminder je het signaal, de ruis blijft even hard. Dit ligt wel een beetje aan het klasse versterker. Bij klasse D en H (schakelende versterkers) zul je hier beduidend minder last van hebben.

Comment

Working...
                X