Announcement

Collapse
No announcement yet.

speakon aansluiten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• speakon aansluiten

ik heb een vraag
    heb 2 speakon aansluitingen en pluggen gekocht
    en daar staat -1 +1 -2 +2
    waar moet ik hem nu op zetten
    heb nu -1 en +2 gedaan is dit goed

In de kennisbank staat een schema hoe je speakon moet aansluiten. Voor tops wordt meestal 1+ 1- gepakt, voor het laag +2 -2. Zie ook de kennisbank.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      In de kennisbank staat een schema hoe je speakon moet aansluiten. Voor tops wordt meestal 1+ 1- gepakt, voor het laag +2 -2. Zie ook de kennisbank.
      okee ga ik doen

Comment

Wanneer je een 2-wegsysteem (sub-top) actief aanstuurt (met crossover of drivereack) dan is het verstandiger om volledig met 4 polige kabel te werken en dan de SUB op +1 en -1 te zetten en je toppen op -2 en +2. In dit geval kan het NOOIT voorkomen dat je een sub versterker (die dus alleen de lage tonen vanuit je crossover versterkt) aansluit op je toppen en zo je drivers van je toppen aan gort draait door het grote vermogen. Let wel dat ook je doorluskabels 4 polig moeten zijn anders doen je toppen niets.

Werk al jaren (en vele collega bedrijven met mij) op deze manier en ben je dus altijd flexibel als je moet bijhuren of je collegabedrijven JOU bijhuren. Is een algmeen gebruik op dit moment om je aansluitingen zo te maken.

Comment

Kijk dat klopt. Wij hebben ook een set die op deze manier werd aangesloten. Wij hebben het nu wel aangepast. We hebben onze subs allemaal 4 polig aangesloten. Bij ons is links altijd in!!! De aansluiting van de sub zit op de 1+ en de 1- met de 2+ en 2- gaan we van de linker connector naar de rechter en hier solderen / schroeven we ze op 1+ en 1-. Hierdoor kunnen alle toppen gewoon op elke versterker met elke kabel en hoeven we hierin niets aan te passen. Maar als er een groter evenement is en we met subs werken we wel alles 4 polig kunnen aansluiten en dus maar de helft van de kabels nodig hebben.

Sluit je nu de kabel op de rechter connector aan dan gebeurd er niets. Want dan gaat de 1+ en 1- naar de 2+ en 2- op de linker connector maar hier zit niets dus gebeurd er ook niets. Ook op de 2+ en 2- aan de linker kant zit niets dus ook hier kan dus niets gebeuren. Sluit je het verkeerd om aan dan gebeurd er gewoon helemaal niets. Dan weet je dus dat je gewoon ff je aansluitkabels op je subs moet omgooien.

Dit werkt echt super we hebben nog nooit problemen op deze manier gehad of iets opgeblazen.

Comment

Ik sluit gewoon altijd aan op +1 -1... dat gaat toch ook wel?

Comment

Zie mijn post. Als je actief de boel wil gaan aansturen loop je het risico dat je het sub geluid met groot vermogen op je hoge tonen drivers gaat pompen met het risico dat je juist die drivers aan gort gaat draaien. Op de manier die ik voorstel is dat uitgesloten. Dus is iets veiliger en compatible met collega bedrijven.

Maar zoals jij zegt het KAN wel.

Comment

Als je bijvoorbeeld 2 polige speakon hebt, dan heb je toch geen keuze ervoor?

Comment

Met 2 polige speakon heb je idd geen keuze. Daarom hebben wij alles omgezet naar 4 polige speakon en bijbehorende kabels. Het lijkt een stuk duurder echter hoef ik nu maar 1 kabel per kant weg te leggen in plaats van 2. Ik heb dus de helft minder kabels nodig waardoor ik aan het einde goedkoper uit ben.

Comment

Het klopt wat hier beargumenteerd wordt. Wij zijn ooit begonnen met 2 aderige speakon bekabeling +1/-1 voor de sub en monitoren en +2/-2 voor alle full range top kasten. Wat gebeurde er nu...een +1/1 ging per ongeluk in een top en andersom, met het gevolg, dat je wilt gaan draaien en whoppa..geen geluid...zoeken...zoeken...zoeken.. Met een vier-aderige kabel kan het nooit mis gaan..één kabel naar de sub en door lussen naar de top..4 aderige kabel is inderdaad duurder in aanschaf, maar je hebt wel minder bekabeling nodig op de bune en het oog wil oog wat. Mijn advies gewoon 4 aderig..Kijk op je luidspreker waar je speaker op zit (+1/-1 of +2/-2)

Comment

Working...
                    X