Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bescherming(volume) geluidsinstallatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bescherming(volume) geluidsinstallatie

Dag Allen,

ik zal mij eerst even voorstellen.
    Mijn naam is Tim, 22 jaar en kom uit Alkmaar. Draaien/mixen doe ik als hobby.
    Ik woon in een appartement in de binnenstad van Alkmaar.
    De hobby is een dure bezigheid geworden gezien de spullen die ik heb staan.

Vanwege de ligging van het appartement(nabij uitgaans gelegenheid) zijn hier al heel wat afterparty's geweest. Helemaal leuk als je geen directe buren hebt natuurlijk.

De opstelling en aansluiting die ik momenteel heb staan(alleen main geluid + de mixer) zijn een Reloop RMX-40 USB --> Db Sub12 - doorlussing - 2x RCF 312A.

Nu gebeurt het vaker dat er gebruik wordt gemaakt van de gear + installatie als ik er niet ben(huisgenoten, vrienden). Echter is het dit weekend zo uit de hand gelopen dat de sub en speakers het abnormaal te verduren hadden. Rood draaiers, volume knoppen van de speakers+sub volledig open.
    Nu is dit persoonlijk opgelost aangezien ik pislink was, maar ik zoek een oplossing zodat alles binnen de perken blijft als ik er een keer niet ben.

Wat ik al kon vinden om in ieder geval te zorgen dat mijn sub en speakers niet opgeblazen worden door rood draaiers is een Limiter. Deze zet ik tussen mijn mixer en sub(speakers zijn zoals eerder aangegeven doorgelust via de sub).
    Het enige wat ik nu eigenlijk nog zoek is een regelaar waarmee ik de volume van de speakers en sub kan regelen zonder de knoppen op de apparaten zelf te moeten gebruiken(en zodat anderen niet zomaar het volume omhoog kunnen gooien). Ik kwam een Zone mixer tegen, alleen nu weet ik niet of dit de juiste oplossing is.
    Daarnaast heb ik echt geen idee hoe ik de Zone mixer i.c.m. de Limiter zou moeten aansluiten.

Even een samenvatting van wat ik eigenlijk bedoel:
    -Volume van alle speakers + sub op een vaste stand houden en via een zone mixer de volume regelen. Komt in een rack met slot zodat alleen ik erbij kan.
    -Limiter voor de rood draaiers en hoe ik deze i.c.m. de zogenaamde Zone mixer aansluit.

Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd.

Stel het op prijs als iemand mij hiermee kan helpen. Andere oplossingen ook zeer welkom:-)

M.v.g.
    Tim

Is het niet zo dat de rcf 312a al over een limiter beschikt. Mijn cromo 12 hebben dezelfde limiter geloof ik en als ik die vol open zet zul je ze nooit horen kraken met. Wrdt netjes beveiligd.

Comment

Als het geluid al vervormd (rood) uit de dj mixer komt is er weinig meer te verbeteren, een goede compressor / limiter is dan enigzinds een redmiddel, maar het blijkft een bagger signaal.

Kijk dus eens naar een processor hiermee kan je limiten (maar ook nog vele andere dingen een zonemixer is dan niet nodig want hier kan je ook het vollume (zelfs per speaker) op instellen) of een enkele limiter / compressor.

Je zou eens kunnen kijken naar een dbx-driverack pa,
      Weet niet wat je uit wilt geven maar ben zelf wel fan van xilica.

Comment

Het probleem zul je zoveel mogelijk bij de bron moeten aanpakken.

Ik durf er op te wedden, wanneer je er een limiter tussen zet, men die mixer zoveel mogelijk probeert uit te persen dat de rode lampjes gewoon continu zullen branden. (Jamaar dan gaat hij harder...).

Gevolg is dat je een gigantisch vervormd signaal naar je limiter stuurt, die dit iets terugduwt, maar dan gaat er nog steeds vervormd geluid naar je geluidsinstallatie.

Wat ik sowieso zou doen, is de volumeregelingen op de achterzijde van de kasten zo ver mogelijk open zetten. Mocht een kwaadwillend persoon dan nog schade willen aanrichten en het systeem nog lekker verder opendraaien, dan gaat de volumeknop in ieder geval niet verder.

In je rack dat op slot gaat, zou ik een crossover steken.

"Waarom niet het interne filter van de subs gebruiken?"
        Omdat je met een losse crossover de frequenties beter kunt scheiden én meer controle hebt over de balans tussen laag en hoog. Zo kun je beide systemen instellen op een redelijk niveau, met daarbij een aardige ruimte om eventuele pieken op te kunnen vangen.

Neem bijv. een DBX 223s crossover.

Daarnaast moet je een genadeloze limiter hebben, om de rooddraaiers af te kunnen straffen. Dat kan al met een Dateq SPL-3 limiter. Deze geeft waarschuwingen indien het geluid boven een bepaald niveau komt (flitsen). Geeft je DJ daar geen gehoor aan, jammer dan, dan wordt het hele zwikje gelijk 20 seconden uitgeschakeld door de netspanning er af te halen.

Hoe dit precies in zijn werk gaat, weet ik niet, vermoedelijk iets met een relais dat door de limiter wordt ingeschakeld. Maar eventueel kun je als je interesse hebt onze helpdesk contacteren, dan zoeken we dat samen met Dateq uit. ;)

Kost een paar centen, maar dan weet je wel dat je geluidsset er nog een poos tegenaan kan gaan zonder dat je straks kokende woofers hebt, of een versterkermodule mag gaan vervangen.

Verder zou ik vaste spanningskabels leggen, die allemaal naar je afgesloten rack lopen. Dus bijvoorbeeld 20 meter kabel met een eurostekker er aan. Zo kunnen de feestgangers je speakers niet zonder verloopkabels omleiden naar een ander stopcontact.

Comment

@luuk013
          Klopt, er zitten inderdaad al limiters ingebouwd in de 312A's, echter wil ik gewoon een centrale limiter die gewoon de hele boel afkapt als het te gek wordt.
          __________________________________________________ _______________

Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen. Ik ben een totale leek op het gebied van crossovers, limiters, processors etc.

De processor die jij aangeeft SLGV doet alles wat ik nodig heb eigenlijk.
          Limiter doet zijn ding voor de rooddraaiers en ik kan ook het volume individueel regelen zoals je zei. Makkelijker kan het niet dacht ik.

Wat Rick schrijft en uitlegt spreekt mij ook heel erg aan. Wel nog wat vragen m.b.t. de crossover. Hier sluit ik dus de speakers en sub op aan(de speakers lus ik niet meer door?). Ik kan de frequenties per unit regelen?
          Dus zoveel mogelijke lage tonen door de sub laten verwerken bijvoorbeeld?
          Ook kan ik de volume regelen per channel?
          Channel 1: 2x 312A
          Channel 2: 1x Sub

Je geeft ook een beest van een limiter aan. Zijn daar nog alternatieven van met dezelfde functies?

In welke volgorde wordt dit aangesloten? Mixer>Limiter>crossover of Mixer>crossover>Limiter?

Welke oplossing is het efficiëntst? Gewoon een processor zoals SLGV aangaf of de oplossing van Rick?

Ik heb niet echt een bedrag in me hoofd van wat ik maximaal wil uitgeven.
          Hoe minder hoe beter natuurlijk, maar kwaliteit is belangrijk.

Comment

Je gedachte over de crossover klopt, he stuurt hiermee de fequenties apart naar de speakers. ( een processor kan dit ook overigens )

De limiter die Rick aangaf is wel een erge rigoreuze oplossing. Ik zou er niet blij van word. Als me zo iets verhuurd werdt. Even te hard en de set valt uit. Ideaal om je set te beschermen, maar ook om klanten te verliezen. ( nu moet je jezelf maar afvragen of je die klantn wilt of liever kwijt bent )

Aansluiten mixer - limiter - crossover - speaker of mixer - processor - speaker

Comment

Als het voor een mobiele setup is en mij wordt van tevoren niets verteld, zou ik ook niet blij worden. ;)

Het is echter nu voor een vaste setup en de DJ die komt draaien (of in ieder geval, diegene die aan de knoppen zit) kun je vooraf waarschuwen. Heb je geen respect voor het materiaal, dan *poef. Alles uit. Jammer dan. :) Daarnaast krijg je ook van het systeem eerst waarschuwingen, dus het is aan de persoon in kwestie om daar iets mee te doen of juist niet.

Het is echter een keuze die je maakt. Met een normale limiter kan het geheel nog steeds behoorlijk vervormd worden, zeker met een budget/middenmoot-mixer als een RMX-40. (Niet dat het een slechte mixer is, maar hij heeft niet zoveel headroom, dus zal snel vervormen als alles in het rood gaat). Dan kan die limiter nog zo zijn best doen om alles binnen de perken te houden, het blijft een vervormd signaal. En dat kan op termijn ook je luidsprekers om zeep helpen.

Bij een MP3 met waardeloze kwaliteit kun je de kwaliteit ook niet zomaar even 'oppeppen'. ;)

De juiste volgorde is limiter - crossover - speakers.
              Na de crossover ga je namelijk weg met 3 aparte signalen: 2x voor je topkasten, 1x voor je sub. Die wil je niet meer apart gaan limiten, je wil dan juist dat het signaal al in orde is omdat je dan de tonen van je geluid gaat scheiden in hoog en laag.

Daarnaast zul je moeten kiezen tussen een limiter of een processor. Beiden lijkt me een beetje teveel van het goede.

Comment

Bedankt voor de hulp!

Het is voor een vaste installatie inderdaad, een limiter die de heleboel afkapt als het te veel wordt vind ik een hele goede optie waar ik wel voor wil gaan kijken.
                Het maakt me niks uit wat de DJ's/vrienden er van vinden. Keihard aanpakken die handel;)

Ik ga nu even kijken welke limiters en crossovers of processors er op de markt zijn en dan zal ik een keuze moeten maken.

Ik zal hier posten welke keuze ik in gedachte heb en dan met goedkeuring zal ik deze gaan aanschaffen.

Nogmaals bedankt!

Comment

Ik heb in een jongerencentrum (met hetzelfde probleem als jou) een dateq spl2 geinstalleerd, dat hij je geluidset uit set is niet standaard. Hiervoor moet je extern een relais aansluiten (ook bij de spl3). Wat hij wel standaard doet is na een bepaalde tijd overschrijding, of direct bij enorme overschrijding gedurende 20 sec het geluid reduceren met ik meen 40 db (in ieder geval veel) Bij verhuur hoort daar inderdaad een uitleg bij en het hoeft ook allemaal niet zo strak ingesteld dat als je een schuifje opendraait alles gelijk stil wordt.
                  Het grote voordeel is dat mensen heel snel doorhebben hoe hard het kan (zelflerend) Inderdaad wel rigoreuz, maar wel effectief. Sindsdien geen speakers meer hoeven te vervangen daar. (voorheen 3 a 4 keer per jaar) Wel is deze best aan de prijs, maar als het je speakers vervangen scheelt, dan heb je dat snel terugverdient.

Overigens heb ik hem aangesloten nog voor de processor, daar de spl 1 maal stereo is en de processor het geluid scheid naar l&r sub en l&r top. De processor is dan wel beveiligd met password.
                  Last edited by Baz; Tuesday-19-06-2012, 21:56.

Comment

Working...
                  X