Announcement

Collapse
No announcement yet.

twee mengpanelen koppelen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• twee mengpanelen koppelen

Hoi

Zit met een vraag waar ik niet uit kom zal proberen het uitteleggen. in een cafe bevinden zich twee mengpanelen van het merk Dateq Apollo, Bij de Dj tafel zijn de XLR aansluitingen in gebruik en een cinch de onderste van de mon. Achter de bar zijn de XLR niet in gebruik en zijn beide cinch van mon aangesloten. Op beide panelen zijn de line ingangen allemaal bezet en van sommige ook de phono, is om te schakelen, bij de Dj tafel kan ik de pc achter de bar bedienen en achter de bar kan ik de volume in zijn geheel beïnvloeden. Schakel ik de Dj tafel uit is er geen geluid meer in de kroeg.

De bedoeling is dat de Dateq achter de bar vervangen wordt door een zone mixer, de mix 5.2 van JBSystems.

Waar laat ik de mon aansluitingen achter de bar? De JB kent geen mon of iets wat hier op lijkt.

Alvast bedankt

Als je exact dezelfde verbinding wilt, moet je volgens mij bij je nieuw mengpaneel de cinch uitgangen gebruiken waaronder "unball" staat. Dat is dezelfde aansluiting als op je dateq mixer waar "mon" bijstaat. Ze zijn beide ongebalanceerd, en zijn alle twee een cinch-aansluiting.

Maar volgens mij kan je om het even welke output van je mengpaneel gebruiken(mits de juiste connectors). Indien je de ongebalanceerde output van je mengpaneel gaat verbinden met een gebalanceerde input in je versterker, blijft je signaal ongebalanceerd. Indien je ongebalanceerde output verbind met een ongebalanceerde input, blijft je signaal ook ongebalanceerd. (spreek me tegen indien ik verkeerd ben ;) )

Comment

Update In het versterker rek zitten een eq een crossover 2 way en een limiter

er zitten nu 2 dateq mengpanelen in waarvan 1 een linemixer is, deze hebben wij vandaag vervangen voor een zonemixer, zodra wij de zonemixer inlussen onstaat er op de cinch aansluiting een harde brom en met verloop op de xlr een harde brom met een hele hoge fluittoon, bij het aansluiten van een compleet andere line mixer n.m. reloop hebben we geen brom en ook geen fluittoon.

Heeft iemand een idee waar die brom vandaan komt?

Comment

Het is mij niet geheel duidelijk om welke aansluiting het gaat, maar ik zou zo zeggen dat het een aarde probleem zou kunnen zijn. Het probleem is dat bij cinch de aarde en de nul gekoppeld zijn, dit noemen we ongebalanceerd. Bij korte kabels gaat dit doorgaans goed, bij lange kabels (meestal gaat het tot een meter of 3 goed) heb je enerzijds het probleem dat de aarde/nul storing oppikt van andere apparaten en kabels (instraling) anderzijds kan het zo zijn dat er op de aarde een potentiaalverschil ontstaat dor de verschillende afstanden en draadweerstand tot aan de aarde van het stopcontact.
        Dat bij de ene tafel het probleem wel optreed en bij de ander niet kan komen doordat ofwel een van de tafels helemaal niet geaard is ofwel dat er een ingebouwde di (direct input) inzit.

Om het probleem op te lossen zou je een antal dingen moeten doen. Allereerst de basis; zorg dat ieder apparaat met een zo kort mogelijk en zo mogelijk even lang snoer op een geaard stopcontact aansluiten. Eventueel alles op een geaard stekkerblok, maar dan wel een degelijke met een snoer met een aderdikte van minimaal 1,5mm of liever nog 2,5mm.
        Dit voorkomt potentiaalverschillen (aardlussen)

Daarnaast is het aan te raden om je audio kabels te vervangen voor gebalanceerde signaalkabels. Hierbij is de aarde losgekoppeld van de nul en is de kabel afgeschermd door de aarde waardoor instraling geen gevolgen meer heeft. Hiervoor kun je microfoonkabels gebruiken. Xlr in/uitgangen zijn geballanceerd, het komt ook voor dat er stereo jacks voor worden gebruikt.

Als een van je apparaten geen geballanceerd in/uit heeft kun je hiervoor een losse di box gebruiken. Hier zit een transformator in die het signaal van ongebalanceerd kan omzetten in gebalanceerd.

Zorg er ook voor dat andere apparatuur (vooral dimmers, koelkasten, computers tv's) niet op dezelfde groep zit als het geluid. Ook deze kunne het nodige doen aan storing, echter gezien je post lijkt dat niet het probleem.

Om je beter te kunnen helpen zou je even moeten posten hoe je alles hebt aangesloten en met hoeveel meter kabel.

Comment

Working...
        X