Announcement

Collapse
No announcement yet.

Van mengpaneel (gebalanceerd) naar versterker (ongebalanceerd)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Van mengpaneel (gebalanceerd) naar versterker (ongebalanceerd)

Beste mensen,

Mijn verloofde en ik gaan in september trouwen. Ons huwelijk wordt ook kerkelijk ingezegend. Tijdens de dienst zal een onversterkt koor begeleid worden door een gitarist, een fluitist en een soliste (zang). Deze dienen alle drie versterkt te worden.

Nu willen we met behulp van een stageblok/ multikabel graag iemand in de kerk (op ongeveer 25 meter afstand) de mogelijkheid geven tijdens de huwelijksdienst de balans van het geluid te regelen voor als dit nodig blijkt te zijn. Inmiddels heb ik begrepen dat het over zo'n afstand verstandig is zoveel mogelijk te werken met gebalanceerde signalen.

Ons eigen mengpaneel dat we van zolder hebben gehaald bleek niet meer te werken. We willen nu dit mengpaneel aanschaffen (er zal ook een mp3'tje afgespeeld worden) en dat aansluiten op onze bestaande eindversterker. Helaas heeft deze eindversterker twee ongebalanceerde mono jack ingangen (één voor links en één voor rechts).

Hoe sluiten we het mengpaneel aan op deze versterker? Is het mogelijk het gebalanceerde signaal aan de hand van een twee-kanaals passieve DI box (zoals deze) vlak voor de versterker om te zetten naar een ongebalanceerd signaal, of ben ik zo het gebalanceerde signaal over de hele 25 meter lengte kwijt?

Ongebalanceerd + ongebalanceerd = ongebalanceerd
    Gebalanceerd + ongebalanceerd = ongebalanceerd
    gebalanceerd + gebalanceerd = gebalanceerd

Is het geen eenvoudiger idee om je meters kabel pas te gaan leggen na de eindversterking? Dus dat je de eindversterker in de buurt van de mixer houdt en voldoende speakerkabel gebruikt om je luidsprekers aan te sluiten. Voorkomt kans op storingen en ruis (wat je sneller hoort bij dit soort gelegenheden wanneer er niet continu muziek of geluid is)

Comment

Aan die mogelijkheid heb ik nog niet gedacht. Ik dacht dat dat ook geen verschil zou uitmaken. Onze boxen worden namelijk ook via mono jack aangesloten op de eindversterker. Houd je dan niet hetzelfde probleem?

Wellicht is het dan toch een beter idee om een versterker te gebruiken die gebalanceerde xlr ingang heeft. Zou ik dan wel vanaf die versterker mijn boxen ongebalanceerd kunnen aansluiten of is dan ook het hele traject ongebalanceerd?

Comment

Onze boxen worden namelijk ook via mono jack aangesloten op de eindversterker. Houd je dan niet hetzelfde probleem?
        Zolang er dikke (1.5mm2) speakerkabels aan die jacks zitten; geen probleem. ;)
        En zolang je de versterker in de buurt van de mixer houdt, met max. een metertje of 3 kabel; ook geen probleem. ;)

Daarnaast is een versterkt speakersignaal anders dan een signaal op lijnniveau.

Comment

Van de versterker naar de speakers heb je niet te maken met (on)gebalanceerd. Dit signaal is ook veel sterker dan voor je mengpaneel. Ik vind het idee van Rik wel een goede. Als je de kabels tussen je mengpaneel en je versterker heel kort houd, hoeft het niet een probleem te zijn dat de versterkeringangen ongebalanceerd zijn.

Comment

Is het verstandig om met minimale budget apparatuur en omslachtige oplossingen te gaan werken bij zo'n gelegenheid?
            Staat er iemand achter de knoppen die weet hoe geluid werkt, zeker in een galmbak zoals een kerk?

Ik zou het in ieder geval niet gokken!

Comment

Tja, ik ben ook best bereid het één en ander te huren. Is een powered mixer (met het oog op Baz zijn opmerking: kabels tussen mengpaneel en versterker zo kort mogelijk houden) dan een betere optie? Zou ik dan de eigen boxen ongebalanceerd aansluiten op de powered mixer, of zou ik ook boxen huren die gebalanceerd aan te sluiten zijn?
              Last edited by spartametje; Wednesday-20-06-2012, 10:34.

Comment

Zou ik dan de eigen boxen ongebalanceerd aansluiten op de powered mixer
                Nadat een signaal versterkt is, is het signaal altijd ongebalanceerd. Hoe groot je speakerstack ook is. ;) De enige manier waarop je last kunt krijgen van brommetjes of ongewenste ruis, gebeurt bij ongebalanceerde lange signaalkabels die slecht zijn afgeschermd. Gebruik je 3 meter ongebalanceerde signaalkabel tussen je mixer en versterker, dan zal dat geen problemen opleveren.

Gebruik je een powered mixer, dan zijn de mixer en versterkermodule intern verbonden. Zodoende gaat er ook een versterkt (ongebalanceerd) signaal vanuit je powered mixer naar je luidsprekers.

Comment

Het is met de spullen die je aangeeft denk best te doen, maar ik vind wat renevanh zegt ook hout snijden. als je spullen huurt met evt. een mannetje erbij, dan heb je er allemaal niet veel omkijken naar, op een dag waar je vooral van moet genieten!

Comment

Zoals je zelf zegt, je bent bereidt te huren, dus waar wacht je op?

Ik denk zelf dat je als bruidegom wel meer dingen aan je hoofd hebt z'on dag, dus waarom nog meer dingen op je hals halen?

Zoals Rene al zei hierboven, neem even contact op met je lokale verhuurder, leg uit wat je wilt en dan heb je al weer een zorg minder

Misschien is het dan ook een idee ( als je het geluid inhuurt) om dan meteen een geluidsopname er van te maken. Dit is erg leuk om achteraf nog eens terug te luisteren)

Trouwens, als je alle kosten bij elkaar neemt om het te kopen kun je het net zo goed huren.

Comment

Ik ben wel bereid te huren, maar ik wil eigenlijk ook wel het één en ander aanschaffen. In elk geval een mengpaneel, omdat onze huidige niet meer werkt. Wellicht dat er wat te combineren valt. Ik zal een mail sturen naar de lokale verhuurder hier.

Comment

Working...
                      X