Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuw geluidsset

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aanschaf nieuw geluidsset

Heyhoi!

Naar aanleiding van dit topic, nu een vervolg.

De zaken gaan goed en het komt steeds vaker voor dat we dubbele boekingen hebben. Oftewel we willen uitbreiden! :) Voor de meeste boekingen die we op dit moment binnenkrijgen zijn de HK Audio Linear 5 115 FA bijna een overkill of in ieder geval meer dan voldoende. Beter te veel, dan te weinig zullen we maar zeggen! Maar ze doen het perfect en ook op lage volumes zijn ze uitstekend.

Nu willen we een extra setje topjes aanschaffen voor deze kleinere boekingen. Vaak gaat om een huiskamer of spraakversterking en daarom zaten we te denken aan 10'' of 12'' luidsprekers die vooral ook lekker licht zijn. We zaten te denken aan de volgende richtlijnen:
    • 2 Actieve Speakers op statief
    • Genoeg vermogen voor klein feestjes tot aan +- 40-50 man zonder subs
    • Goed voor spraakversterking
    • Stevig en degelijk aangezien ze voor verhuur worden gebruikt
    • Licht gewicht, rond 15 kg?
    • Het liefst niet meer dan 1000 euro per speaker

Ik kwam zelf een beetje op de volgende speakers terecht:

Nu werd in het vorige topic al vaak de dB Technologies DVX D10 aangeraden en zie ik hierover alleen ook maar lovende dingen over op dit forum. Maar vergeleken met de andere speakers is deze toch een stuk duurder. Is deze het prijsverschil waard en waar zit het hem dan in?

Daarnaast hebben bij ons vorige bezoek aan de Bax-shop.nl de QSC K12 beluisterd en deze klonk toch wel erg goed. Over de RCF ART-715A waren we vorige keer ook zeker goed te spreken, al is het natuurlijk de vraag of hetzelfde voor RCF ART-712A (of 10'') geldt.

Dus nu de vraag, wat raden jullie ons aan!? :)
    • 10'' of 12'' woofer?
    • Welke luidspreker?

Bedankt!

Thomas

Ik ben zelf in het bezit van de JBL PRX series, en ik moet zeggen dat ze voor het geld serieuze prestaties bieden.
    Mensen zeuren vaak dat JBL in het mid/hoog schel klinkt bij een hoger volume, maar dat is bij deze speakers absoluut niet het geval.

Daarom zou ik het goed over kijken en wellicht is dit ook een leuke keuze:
    De beste keuze voor iemand die zijn geluidsset op vele verschillende manieren gebruikt. De speaker is bedoeld voor grote geluidssystemen of als monitor gebruik voor een DJ. Perfect dankzij de goede klank en hoge SPL waardes.

Dan je vraag waarom een 10 of 12 inch? 12 inch is groter en zal je dus meer laag uit krijgen, anderzijds kan een 10 inch wat meer punchy zijn. Maar als je geen gebruik maakt van subs is een 12 toch beter aangezien je dan op een lagere frequentie zou kunnen komen in theorie:)

Hoop dat je hier wat aan hebt, kan zijn dat ik ook fouten maak maar dit is hoe ik het zou benaderen!

Comment

Voor spraak en dergelijke is de dvx d10 echt een kei harde knaller. Ongeėvenaard op vele vlakken. Ook kan je hier echt vele malen meer dan 40 man mee voorzien van kraakhelder en superluid geluid.

Dit is ook meteen de reden dat ik ze niet zou nemen in je situatie. Ze kunnen gewoon veel echt veel te hard. Je zal voor een hoop power betalen die niet gebruikt gaat worden.

Je zou dan kunnen kijken naar een flexsys van db of een opera of cromo. Deze bieden meer dan voldoende power voor je doeleinde.

Wil je een allrounder voor kleine feestjes en toespraak zonder subs. Neem een 12 versie. Deze bieden net wat meer laag dan een 10 inch. Dit kan je goed gebruike op je feestjes.

Comment

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden 2 qsc k10 speakers aangeschaft. Wij gebruiken deze als spraakset en als podium/dj monitor. Ik heb zelf ook wel wat getwijfeld over welke speaker het moest worden. Die keuze is best nog wel lastig, vooral omdat de speakers die je noemt als ook de jbl prx elkaar niet zo veel ontlopen. Verschillende merken met zo ongeveer dezelfde oplossing.
        Ik heb voor de qsc gekozen omdat deze wat meer mogelijkheden heeft om hem aan te sluiten, zo kun je bij een opstelling als spraakset naast de microfoon tegelijkertijd een cd-speler/mp3 speler aansluiten en apart afregelen zonder mengpaneel. Wat ze tilt direct noemen is dat je de flens waar het statief in moet kan draaien, waarmee de speaker wat voorover kantelt. Daarnaast vind ik de geluidskwaliteit geweldig. Deze speakers kunnen fluisterzacht, maar ook snoeihard, en dat zonder hoorbare vervorming.

Voor huiskamers, spraaksetjes en achtergrondmuziek tot zo'n 40 man kun je prima af met 10" speakers met dit vermogen. Het is inderdaad zo dat 12" wat beter in het laag scoren, maar als het echt hard moet, of als je bandjes wilt doen is ook bij een 12"een sub aan te raden.

De dbx d10 is mijn inziens duurder omdat deze uit multiplex is vervaardigd en daarnaast beschikt hij over een multiband limiter. (een limiter die anders dan de peaklimiters het hele signaal digitaal omlaaghaalt zonder vervorming.) Vanuitgaande dat deze van de kwaliteit is die ik dan zou verwachten. Is dit bij uitstek een zeer goede bescherming van de speakers.

Comment

Klopt qsc is ook een interressant alternatief net als een rcf.

JBL vind ik zelf vrij lompen kasten als het om de 12 inch versie gaat. Zijn ookal meteen een flink stuk zwaarder dan de 10 inch dvx d10.

Ik heb de dvx d10 langs een collega bedrijf de p 612 als ik me niet vergis gehad en ik moet zeggen het mid hoog verhaal was hier al stukken minder erg als bij zijn andere kasten. Maar nog steeds was het mid en hoog wel wat agressiever. Je kan ervan houden dan ist prima maar ik vond de dvx d10 warmer. Ook ging de dvx d10 net wat luider. Met zelfs een bredere openings hoek. Dus dicht bij meteen grote sprijding. Wel ging de jbl net wat lager maar dat is dan ook een 12 inch versie.

Comment

Originally posted by MrNiles View Post
            Ik ben zelf in het bezit van de JBL PRX series, en ik moet zeggen dat ze voor het geld serieuze prestaties bieden.
            Mensen zeuren vaak dat JBL in het mid/hoog schel klinkt bij een hoger volume, maar dat is bij deze speakers absoluut niet het geval.

Daarom zou ik het goed over kijken en wellicht is dit ook een leuke keuze:
            De beste keuze voor iemand die zijn geluidsset op vele verschillende manieren gebruikt. De speaker is bedoeld voor grote geluidssystemen of als monitor gebruik voor een DJ. Perfect dankzij de goede klank en hoge SPL waardes.
            De JBL PRX 615m hebben we bij ons vorige bezoek aan Bax-shop beluisterd en deze vonden we eigenlijk best wel tegenvallen. Kwam misschien ook wel door het contrast met de andere speakers die we beluisterd hebben.

Originally posted by ronennieshow View Post
            Voor spraak en dergelijke is de dvx d10 echt een kei harde knaller. Ongeėvenaard op vele vlakken. Ook kan je hier echt vele malen meer dan 40 man mee voorzien van kraakhelder en superluid geluid.

Dit is ook meteen de reden dat ik ze niet zou nemen in je situatie. Ze kunnen gewoon veel echt veel te hard. Je zal voor een hoop power betalen die niet gebruikt gaat worden.

Je zou dan kunnen kijken naar een flexsys van db of een opera of cromo. Deze bieden meer dan voldoende power voor je doeleinde.

Wil je een allrounder voor kleine feestjes en toespraak zonder subs. Neem een 12 versie. Deze bieden net wat meer laag dan een 10 inch. Dit kan je goed gebruike op je feestjes.
            Vergeten het er duidelijk bij te vermelden, maar voor spraak zou het gaan om veel grotere aantallen, zeker wel 100 mocht dit er mee lukken. Voor feesten is het doel +- 40 man op hoog volume. Daarnaast, mocht het deze worden, was het plan om deze dan ook op een later moment uit te gaan breiden met subs (DVA S09). Dit na goede reacties die ik er hier over lees. ;) Ik denk dat je dan met de opera/flexsys/cromo serie toch een stuk minder ver komt als deze met subs worden uitgebreid.

Hoeveel man haal je ongeveer met DVX D10 + x aantal subs zoals de DVA S09?

Originally posted by Baz View Post
            Ik heb ongeveer 3 maanden geleden 2 qsc k10 speakers aangeschaft. Wij gebruiken deze als spraakset en als podium/dj monitor. Ik heb zelf ook wel wat getwijfeld over welke speaker het moest worden. Die keuze is best nog wel lastig, vooral omdat de speakers die je noemt als ook de jbl prx elkaar niet zo veel ontlopen. Verschillende merken met zo ongeveer dezelfde oplossing.
            Ik heb voor de qsc gekozen omdat deze wat meer mogelijkheden heeft om hem aan te sluiten, zo kun je bij een opstelling als spraakset naast de microfoon tegelijkertijd een cd-speler/mp3 speler aansluiten en apart afregelen zonder mengpaneel. Wat ze tilt direct noemen is dat je de flens waar het statief in moet kan draaien, waarmee de speaker wat voorover kantelt. Daarnaast vind ik de geluidskwaliteit geweldig. Deze speakers kunnen fluisterzacht, maar ook snoeihard, en dat zonder hoorbare vervorming.
            Goed punt inderdaad wat je aandraagt, was het alweer helemaal vergeten, maar die line ingang is zeker een heel groot pluspunt. In de meeste situaties wordt er toch alleen maar een mp3speler of laptop op aangesloten en maakt een heel mengpaneel erbij het alleen maar lastiger voor de meeste mensen.

Comment

Een presentatie is voor 100 personen totaal geen probleem een 250 ook niet maat dan is het vooraan behoorlijk hard natuurlijk.

Als wij een feest voor 100 personen op toch behoorlijk gas geef volume moeten doen nemen we 1 sub mee en draaien dan op een goede -10 op de tafel. Dan gaat het al echt behoorlijk. Neem je er 2 mee is een 250 a 300 geen enkel probleem op toch wel behoorlijk gas geef volume. Zeg je bruiloft dan is een goede 400 personen geen probleem. Zet je nu een 4 subs en 2 toppen neer dus 2 sub links 1 top links en het zelfde rechts is een 500 personen jeugd in een zaal met lekkere house niet eens een echt probleem.

Om een db beeld te geven. 4 subs dva s09 met 2x dvx d10 gaf in een zaal op een om en nabij 7m 117 db op een nti db meter met speciale externe meet micro.

Comment

Working...
              X