Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speakers 'vliegen'

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speakers 'vliegen'

Hallo,

Over een aantal maanden heb ik een project waarbij ik de geluidstechniek moet verzorgen bij een musical.
    Vanwege de ruimte (vooral het ruimtegebrek) heb ik bedacht dat het misschien slim is om mijn speakers te vliegen. Dit heeft naar mijn insziens ook voordelen omdat de zaal zo'n 18 meter breed is (overigens ook 18 m diep)
    Bevestigingspunten zullen geen probleem vormen aangezien er sowieso een aantal trussen worden neergezet voor de verlichting.

Is het slim om te vliegen, en waar zou ik dan aan moeten denken (hoek, hoogte, afstraling enz.)

André

Het eerste wat mij van belang lijkt: Welke speakers ga je gebruiken en komt het boven je publiek te hangen of buiten bereik?

(Oftewel, als er een speaker onverhoopt naar beneden klettert... wat dan?)

Comment

Musical?
      Huur een goedkope array (bijvoorbeeld 2 JBL VRX topjes per kant), en vul dat aan met een enkel 15' of 18' subje per kant. Klaar!

Niet beginnen met speakers die eigenlijk niet ontwikkeld zijn om te vliegen, maar het wel kunnen.

Zo'n VRX kastje heeft een spreiding van 100 x 15 graden. Ideaal in combinatie met zenders/druppels. Bovendien kost het de wereld niet. ;)

Comment

Als we speakers gaan vliegen nemen we daar speakers voor die er ook opgebouwd zijn, en veiligheid is bij ons altijd nummer 1.
        Bedankt voor de suggestie van het type speakers.
        Hoe bepaal je hoe de speakers het beste kunnen hangen (de hoek), is dat met software te doen?

Comment

Nee joh, bij VRX kun je gewoon op gevoel doen. Werkt prima!
          Rondstrop/hijsband/softsteel/steel door je trussje heen en aan de bumper vastmaken. Als je het goed doet, kun je nog een beetje 'heen-en-weer' voor/achter met je bumper. Zo kun je hem netjes laten duiken, net ver genoeg zodat je mooi het publiek aanstraalt.

Niet beginnen met bi-amp trouwens. Wat mij betreft gewoon lekker op passief en niet al te hard draaien. Dan klinkt VRX met een musical zo gek nog niet!

Comment

Wat wij vaak doen is eigenlijk gewoon 2x aan de zijkant een extra topje op een zeg een goede halverwege de zaal.

Even een delay erop en wouw klinkt toppie. Een speakertje helemaal aan de zijkant van de zaal moet toch niet zoon probleem zijn?

Deze hoeven dan niet zo hard mee te tetteren als de voorste ze mogen gerust een tikkie zachter. Het is maar dat ze een beetje het geluid opfrissen.

Comment

@ajdeboer:
              Bedankt voor info, dat neem ik zeker mee.

@ronennieshow
              Dat is inderdaad ook een oplossing, maar het voordeel van speakers vliegen is ook dat er geen extra statieven in de zaal hoeven te staan. En als we op die manier gaan werken hebben we ook een front-fill nodig omdat het in verhouding een vrij brede zaal is.
              Zodoende dacht ik dat het vliegen van speakers een beter optie is.

Of zit ik daar helemaal mis mee?

Comment

Je front hoeft dan toch ook niet gevlogen te worden. Gewoon 2 topjes per kant. 1 wat meer naar binnen gericht en 1 recht vooruit.

Als je wil vliegen hoe komt die Truss dan daar boven? Of heb je al takelpunten? Anders zit je toch nog met of poten of statieven voor de Trias.
                Last edited by ronennieshow; Thursday-28-06-2012, 10:42.

Comment

De trussen stonden er al, Ron... :)

Comment

Inderdaad, die trussen moeten er sowieso al staan/hangen onze licht techneut zorgt daarvoor, hij bekijkt ook of hij die gaat neerzetten of ophangen.

In iedergeval bedankt voor de info.

Comment

Working...
                    X