Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over aansluite geluidset.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje over aansluite geluidset.

Ik ben nog redelijk nieuw in de geluidswereld. En heb een aantal vragen over het aansluiten van een geluidsetje met 2 toppen en 2 subjes.

Ik wil namelijk Mixxer, naar 2 versterkers toe. Nu vraag ik me af hoe ik van 1x TULP master output naar 4x male kan gaan. Voor mijn 2 versterkers. En vanuit hier ga ik naar sub -> top. En ook bij de ander.

Ojah wat houd het verschil tussen 8 ohm en 4 ohm in. Ik dacht dat het was zodra je door lust je vermogen naar 4 ohm gaat?

Bedankt!

Als eerst om welke versterkers/mixer gaat het? En ik neem aan dat je al wel kabels voor van je versterker naar je speakers te gaan hebt?

Het verschil tussen 4 en 8 ohm:
    Dit houdt de impedantie in. Een versterker levert nu bijvoorbeeld 500 watt op 8ohm, 800 watt op 4 ohm. Zodra jij hier een speaker van 8 ohm op aansluit krijgt deze 500 watt. Maar zodra je er twee van neemt en deze doorlust krijg je voor je speakers een impedantie van 4 ohm. Zodra je hier nog een van 8 ohm bij gooit krijgen we 2 ohm. Doen we dat nog eens dan krijgen we 0hm. Alleen de meeste versterkers vinden 2 ohm niet zo fijn. Laat staan 0hm of minder.
    En als je 4 ohm hebt wordt het vermogen verdeelt over beide speakers, dus voor elke 400 watt.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
      Als eerst om welke versterkers/mixer gaat het? En ik neem aan dat je al wel kabels voor van je versterker naar je speakers te gaan hebt?

Het verschil tussen 4 en 8 ohm:
      Dit houdt de impedantie in. Een versterker levert nu bijvoorbeeld 500 watt op 8ohm, 800 watt op 4 ohm. Zodra jij hier een speaker van 8 ohm op aansluit krijgt deze 500 watt. Maar zodra je er twee van neemt en deze doorlust krijg je voor je speakers een impedantie van 4 ohm. Zodra je hier nog een van 8 ohm bij gooit krijgen we 2 ohm. Doen we dat nog eens dan krijgen we 0hm. Alleen de meeste versterkers vinden 2 ohm niet zo fijn. Laat staan 0hm of minder.
      En als je 4 ohm hebt wordt het vermogen verdeelt over beide speakers, dus voor elke 400 watt.
      Versterker = DAP Palladium P-1600
      Mixxer = DJM 202 DJ TECH

Comment

Heb je misschien budget voor een cross-over? Dit komt alleen maar ten goede van je geluid. En je haalt meer uit je geluidset.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
          Heb je misschien budget voor een cross-over? Dit komt alleen maar ten goede van je geluid. En je haalt meer uit je geluidset.
          Jahoor ...

Maar hoe werkt dat verder dan?

Comment

Je ohm verhaal klopt niet helemaal.
            Het enigste wat wel klopt is dat wanneer je er 2 speakers aan hangt van 8 ohm in paralel opstelling dat dit dan 4 ohm is. Zet je ze in serie dan word het 16 ohm.

Neem je er nu 2 paralel dan krijg je dus 4 ohm neem het er 3 is dit nog iets van 2.67 ohm uit me hoofd. Dus 4 komt uit op een om en nabij de 2 ohm. En zo verder en verder.
            0 ohm zal het niet zomaar 1 2 3 worden. Daar heb je dus wel heel erg veel speakers voor nodig.

Nu is het zo dat wanneer de weerstand lager worden de vermogens afgegeven hoger worden. Welke waarde bij welke weerstand staat meestal gewoon in je handleiding. Hier staat ook in welke weerstand de versterker minimaal moet hebben. Respecteer deze waarde! Anders leeft je versterker niet lang.

Dan het aansluiten.

Je kan het signaal splitten met een kabel. Beide versterkers zullen dan het zelfde doen. Wel een beetje zonde omdat je subs eigenlijk alleen laag hoeven weer te geven. De rest word gewoon weggegooid. Zelfde voor de toppen maar dan met hoog.

Je kan er ook een crossover tussen zetten. Van je mixer hierin. Vannuit de crossover naar de versterker voor je sub en naar de versterker voor je top. Met de crossover kan je nu laag naar de subversterker en hoog naar de top versterker sturen. Omdat je dan alleen versterkt wat je nodig hebt heb je een hoger rendement en mooier geluid.

De crossover heeft dus 2 ingangen en 4 uitgangen. Ook zitten er meestal knoppen op om de frequentiewaarop gefilterd moet worden en het volume van de uitgangen mee geregeld kan worden.
            Last edited by ronennieshow; Friday-29-06-2012, 20:35.

Comment

Oke bedankt!

Comment

Om het weerstanden (ohmse waarden) verhaal misschien wat duidelijker te maken:
                Bij een parallelle aansluiting (wat over het algemeen het doorlussen van speakers is) mag je de totale weerstand berekenen met de formule 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 enz.
                Om dan de waarden van Rtot te krijgen: 1/(1/Rtot)

Daarnaast is een weerstand van 0 ohm onmogelijk aangezien alle geleiders -zelfs de allerbeste- een weerstand hebben.

Comment

Working...
                X