Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uitbreiden, Advies gezocht :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uitbreiden, Advies gezocht :)

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat uitbreiding op het geluidssysteem waarover ik momenteel beschik maar ik weet niet of het mogelijk is op mijn huidige versterker. Ik ben namelijk op zoek naar een sub om wat meer lage tonen te krijgen. Verder weet ik ook niet wat voor soort subwoofer ik nodig heb om deze eventueel door te kunnen lussen om deze op één versterker te houden.

Ik ben op zoek naar wat mogelijke oplossing of een die het beste binnen mijn wensen past en deze is namelijk dat ik niet heel veel budget heb en het transport niet zeer veel ruimte in beslag mag nemen.

Ik heb momenteel de volgende spullen:
    Mengpaneel: JB Systems Beat 6 MKII
    Versterker: JB Systems VX 700
    Speakers: 2x JB Systems TSX 12 (passieve luidspreker)

Mijn Budget is circa: €500-700
    De sub het lieft max: 15"
    Ik zal te denken aan 350-400W gezien mijn huidge speakers 200w zijn, Beter alternatief of compatible idee is welkom

Ik zou dus graag deze set willen uitbreiden met een subwoofer erbij maar is dit wel mogelijk met de VX700 en de 2x TSX12. Verder is het mogelijk om een 2e VX700 aan te schaffen en hier nog een set met 2x TSX12 op aan te sluiten? en de 2 versterkers dan te bridgen zodat deze samenwerken? Moeten deze dan op 2 master kanalen komen? Eentje met Tulp naar de Master2 en een XLR op de Master? Of kunnen deze gewoon op een bepaalde manier gekoppeld worden samen en dat ze onder een masterschuif komen? Kan er dan nog steeds op een van de 2 versterkers een Sub of op beide voor latere uitbreiding in ieder geval als dit al mogelijk is met de VX700 en de TSX12's.

Of is het zo dat als ik er een sub bij neem er een extra versterker zou moeten komen voor de sub alleen en deze dan gekoppeld moet worden of hoe zou deze dan verder moeten worden aangesloten?

Daarnast ben ik nog op zoek naar geschikte Speakonkabels voor deze set of eventueel andere kabels die ik nodig zou hebben om de Sub aan te sluiten.

Graag zou ik hier hulp bij willen hebben en hoop op een passende oplossing :)

Met Vriendelijke Groet
    Jordy.

Je moet als eerste meteen uit je hoofd zetten dat je versterkers aan elkaar moet gaan knopen. Dit kan namelijk niet!

Je kan wel 2 apparte versterkers los van elkaar aansturen. Dus dan ga je het signaal vannuit je mixer splitsen van 2x signaal naar 4x signaal. Als je dan met subs en toppen gaat werken is een crossover wel zeer zeker aan te raden. Dan kan je namelijk veel meer rendement uit je versterker halen omdat de sub alleen signaal krijgt en dus versterkt voor de sub. De hoge tonen worden er niet naar toe gestuurd dus ook niet versterkt. Dit hoeft ook niet omdat de sub toch alleen maar lage tonen weer geeft. Dit geld het zelfde voor de top maar dan natuurlijk met hoog.

Dan je budget en je keuze. Ik kan maar 1 ding zeggen eigenlijk. NEEEE geen tsx 12. Ken ze gezien gehoord en echt de enigste die ik persoonlijk nog slechter vind klinken is de mc serie van dap. Als ik jou was zou ik gewoon voor een lekker setje subs gaan. Een behringer b1500 of b1800 zijn voor het geld naar mijn mening 1 van de beste subs. Lees hier dus wel echt voor het geld! Er zijn veel subs veel beter maar helaas kosten die ook veel meer.

Deze heb je ook in actieve variant dan heb je niet eens een crossover en versterker nodig.

In de toekomst die ( vreselijke ) tsx 12 vervangen voor eventueel ook een behringer topje of een leuk ander budget topje.

Voor 4 toppen zou ik niet gaan. Dit is alleen nuttig als je veel presentatie dingetjes doet. Als het om feestjes gaat dan is laag meestal meer gewenst dan nog meer ( vooral irritant bij de tsx 12 ) hoog.

Dus koop nu een paar mooie subs. Gooi over een paar keer draaien die tsx12 bij het grof vuil en je hebt een schitterende set.

Comment

Ronny, ik heb zo het vermoeden dat jij het niet zo hebt met de TSX serie...

Voor op een slaapkamer zijn het wel oké kastjes, komt op laag volume nog redelijk wat bas uit (+10db!).

Maar ik raad het niet aan er nog meer te kopen. Je kan beter kijken naar twee stevige subs. En later weer twee betere toppen erbij!

Comment

Ronnie en JanPetersen,

Bedankt voor jullie reactie, dus in deze situatie 2x Behringer b1500? dit zijn actieve subwoofers toch? dit betekent dat deze niet meer op een versterker hoeven aangesloten te worden zoals de TSX12's? eventueel in de toekomst dan wat Behringer tops erbij maar dit zou voorlopig ook moeten passen samen? 2 verschillende merken geen probleem? en zijn deze nog steeds aanstuurbaar op het paneel ga je dan niet de tops opblazen als je daar ook te veel bass door heen doet of word dit dan juist verdeeld voor de top en de sub? ook als ze actief zijn? ik heb zelf niet zo heel veel ervaring dus weet niet precies hoe dit werkt met passief of actief als je gaat combineren met sub en top.

350-400w is dus niet echt aan te raden uit het advies wat naar voren komt? dit is dus ook niet mogelijk op mijn huidige versterker als je een passieve sub neemt wat rond dat vermogen zit?

Wat betreft de bekabeling die nog verreist is om dit alles te laten werken? er zitten op de tsx12 2 soorten aansluitingen achter op 2 voor speakon en 2 pin aansluitingen ik gebruik nu die pin maar Speakon was beter had ik vernomen en dan kun je doorlussen dit zou dus moeten werken met een passieve sub er tussen of vergis ik me nu flink?

Comment

Ja: maar hoe vaak ga jij draaien op je slaapkamer, meterkast of wc ?
          ( en al gaan ze daar misschien wel hard genoeg voor, klinken doet het niet )
          Denk dat jordy een setje wilt om feestjes mee te kunnen verzorgen.

Met dat budget kan je best al aardig leuke subjes kopen.
          Berhingers zijn natuurlijk een optie maar zelf zou een DAP X15B meer mijn voorkeur hebben. Dan een passende vesterker erbij en later twee bijpassende dap x topkastjes..
          daar kunde leuk mee draaien.

Comment

Het nadeel is dat er dan ook een versterker moet worden aangeschaft. En in de meeste gevallen ben je met actieve speakers goedkoper uit dan passief.

Comment

Hoe zit het met de aansluiting dan zoals in hierboven gepost gevraagd :) er zit vast verschil in passief en actief

Comment

Als ik zo je tops zie zal ik gewoon gaan voor 2 Behringer B1500D, dus 2 actieve subwoofers. Je gaat dan van je mengpaneel naar de subs, en in de subs zitten al crossovers. Dus dan neem je van elke sub de crossover output en dus ga je van de sub naar de versterker. Je kan dan de frequentiefiltering instellen achterop je sub.

Comment

waar komen de toppen dan tussen in deze situatie, ik heb achter op het paneel 2x XLR dus eerst van het paneel naar de eerste sub dan ergens de top in de sub zetten en dan crossover out naar de volgende sub en dan daar weer top tussen en weer crossover out naar de 2e XLR in het paneel?

Comment

Iemand nog advies voor kabels? is ook een hoop verschil in mocht het kloppen hoe ik de aansluiting beschreef is er nog een goed advies voor wat voor soort of eventueel merk Speakon ik nodig heb of zijn er nog speciale kabels nodig om de sub aan te sluiten als ik van paneel naar sub moet heb ik ook XLR nodig maar weet niet welke daar goed voor zijn

Comment

tja neutrik pluggen met procab paardenhaar er tussen is altijd goed maar ook aardig aan de prijs. het is maar net wat je er aan aan uit wil geven.

Comment

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijpt. Actief betekend dat de versterker ingebouwd zit in de speaker. Aansluiten gaat alsvolgd. Vanuit je mengpaneel ga je met xlr vanuit de linker uitgang naar sub 1. dit doe je ook met de rechterkant maar daan ga je naar sub 2. De subs hebben achterop 2 uitgangen waarvan je de rechter moet hebben. van daaruit ga je vanuit sub 1 naar de linkerkant van je VX700 en vanuit sub 2 naar de rechterkant. Hier even een schemaatje.

Beat 6 Uitgang Links ==> Sub 1 ==> VX700 Kant A
                        Beat 6 Uitgang Rechts ==> Sub 2 ==> VX700 Kant B
                        ==> = kabel

Als merk voor kabels zou ik voor Procab kiezen. Goede kabels voor een nette prijs. Gebruik ik zelf ook.

Comment

Thomas_Lubbers ontzettend bedankt voor de uitleg dus:

4x XLR voor:

en 2x Speakon voor de Top op de Sub aan te sluiten of waar moeten die anders heen heb dacht ik geen 4 aansluitingen op de VX700
                          en dit is dan uiteraard in een actieve sub situatie de Behringer Eurolive B1500D :)

Comment

Originally posted by Jordy95 View Post
                            Thomas_Lubbers ontzettend bedankt voor de uitleg dus:

4x XLR voor:

en 2x Speakon voor de Top op de Sub aan te sluiten of waar moeten die anders heen heb dacht ik geen 4 aansluitingen op de VX700
                            en dit is dan uiteraard in een actieve sub situatie de Behringer Eurolive B1500D :)
                            Je hebt het deels goed, het vetgedrukte deel is juist. in deze opstelling moet je met speakon vanuit je versterker (VX700) alleen nog naar de TSX 12. Verder zou alles zo moeten werken dan inclusief de subs. Dan moet je natuurlijk wel Deze active versie hebben.

Om het aansluitschema te verduidelijken voeg ik je toppen er even aan toe.

Beat 6 Uitgang Links ==> Sub 1 ==> VX700 Kant A==>TSX 12 Links
                            Beat 6 Uitgang Rechts ==> Sub 2 ==> VX700 Kant B==>TSX 12 Rechts

Comment

Originally posted by Thomas_Lubbers View Post
                              Om het aansluitschema te verduidelijken voeg ik je toppen er even aan toe.

Beat 6 Uitgang Links ==> Sub 1 ==> VX700 Kant A==>TSX 12 Links
                              Beat 6 Uitgang Rechts ==> Sub 2 ==> VX700 Kant B==>TSX 12 Rechts
                              Dat lijkt me behoorlijk omslachtig, omdat je dan twee XLR-lijntjes tussen je DJ-booth en subs hebt liggen.

De Beat 6 beschikt over zowel gebalanceerde XLR als ongebalanceerde RCA connectoren.

Sluit je subs aan met een normale XLR male naar XLR female kabel in de gewenste lengte (Procab CAB901).

Sluit je VX700 versterker aan met een Procab CAB631 in de gewenste lengte.

Dat scheelt een hoop extra kabel (en extra werk ;)).

Comment

Working...
                              X