Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting subs en tops

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aansluiting subs en tops

Hallo,

Ik heb sinds kort 2 subs aangeschaft.
    Deze wil ik graag apart aansturen met 1 van mijn versterkers.
    Ik heb alleen maar 1 masteruitgang van mijn mengpaneel.

Daarom luid mijn vraag ook:

Hoe kan ik van 1 master 2 masters maken, want ik wil vanuit de master naar versterker voor de tops en naar versterker voor mijn subs.

Alvast bedankt!!

Zet er een crossover tussen!

Comment

@ Dj Funkey, heb je dan ook een voorbeeld van een cross-over? Misschien is hier geen geld voor?

Dan ten eerste wat is je budget. Voor nog geen 10,00 kan je een splitkabel kopen. Maar dan krijgen je subs ook hoge tonen gestuurd, en je toppen ook lage tonen. En dat klinkt beduidend minder dan met een cross-over. Deze split het signaal in hoog en laag. Hoog voor je toppen, en het laag voor je subs. Hierdoor klinkt het niet alleen beter maar haal je veel meer uit je speakers. Ook al gaat het om zware budget spullen, of de beste A Professionele merken. En je geluidsdruk wordt er alleen maar hoger van.

Een beetje leuke cross-over krijg je al voor 100,00!

Comment

Als het echt low-budget is kan je voor deze Behringer crossover gaan. Is zowat de goedkoopste, maar zal goed werken. Heb je wat meer budget, dan kan je gaan voor deze DBX crossover. Zal waarschijnlijk ook minder ruis gaan leveren, en is ook kwalitatiever.

Comment

Misschien eens kijken naar de DCX 2496, van Behringer. Is echt 1 van de beste van hun producten. Zit vol met functies die je waarschijnlijk niet nodig hebt, maar ook vol met functies die wel handig kunnen zijn als delay, eq, enz. Het is wel echt een apparaat dat je niet snel hoeft te vervangen simpelweg omdat je er heel veel mee kan, ook als je meerde speakers gaat kopen.

Maar nog altijd is de vraag om het budget.......

Comment

Bedankt voor de reacties.
            Het gaat hier ook om de subs bx-1850 en tops zijn dap k115, dus dat er ook lage tonen aanwezig zijn bij de tops maakt niet uit, maar is zo'n splitter te koop op baxshop?

Alvast bedankt

Comment

Laag dat bij je toppen komt kan inderdaad geen kwaad, maar als je enkel laag naar je subs stuurt kun je je bas veel strakker laten klinken. De woofer moet dan geen moeite doen om tonen weer te geven die hij toch niet kan weergeven... ;)

Comment

Die omnitronics hebben toch intern een crossover? Even de schakelaar achterop omzetten en je hebt geen hoge tonen meer.

Comment

Je hebt dan inderdaad geen hoge tonen meer. Maar echt geloof me een intern filter is heel erg vaak echt een slechte oplossing. Het werkt maar daar heb je het dan ook mee gezegt.

Voordelen van een crossover zijn zeker als je al een 2 versterkers hebt.
                  Alleen laag voor je subs waardoor je subs wat meer vermogen krijgen en vaak wat strakker klinken.
                  Alleen hoog voor je toppen. Ze kunnen natuurlijk wel laag weergeven maar doen dit nooit zo mooi als de sub die eronder staat. Ook klinkt vooral het mid een stuk strakker omdat het niet mee hoeft te draaien in het laag. Dus dit beinvloed dan ook niet je midden tonen. Dan ook hier het efficenter omgaan met je vermogen en dus meer geluid met de zelfde amp wat nu ook nog eens beter klinkt.

Maar ook kan je dan vanaf afstand gewoon makkelijk zelf dingen aanpassen en wat anders geven. De interne filter kan je helemaal niets meer aan veranderen.

Voordelen genoeg lijkt me zo.

De behringer crossover zijn meer dan goed genoeg. Ik zou zeker geen dbx nemen bij dit setje. De behringer kom ik veel heel erg veel tegen en heb er zelf ook 2 gehad. Doen het perfecto en klinken helemaal zo verkeerd nog niet. Ruis is ook zo goed als onzin bij dit product. Kortom leuk product voor een zeer zacht prijsje.

Comment

Ik heb de BX1550 gehad (zelfde filter). Daar zit inderdaad een filter in. Maar die filtert alleen de hoge tonen eruit voor zichzelf de paralel output is gewoon fullrange. En een filter slurpt heel wat watts. Dus zonder dat filter heb je sowieso al een grotere druk...

Ook al heb je een topkast met een 15" het is alsnog beter voor je geluid als je de cross-over er tussen in zet.

En hoeveel budget is er mogelijk? Want je gaat gegarandeerd meer plezier hebben aan een cross-over dan een splitter/splitkabel.

edit: Ronny was me voor. Maar inderdaad kan je met zo'n filter niets dan aan/uit zetten.

Comment

EDIT: Deze post moet NA die van hieronder komen.

Ja inderdaad:
                      Mengtafel >> Crossover >> Versterker 1 SUB/Versterker 2 TOP >> Speakers

Maar nog altijd, het budget.....

Comment

Maar het antwoord op mijn vraag is dan:

Vanuit je mengpaneel masteruitgang koppel je hm aan de crossover en vanuit je crossover kun je 2 versterkers aansturen.

Comment

Dat klopt, de crossover heeft 2 inputs, en 4 outputs. 2 low outputs en 2 high outputs.

Comment

Of je hebt meerdere outputs. Voor bijvoorbeeld midden tonen. En bij de DCX2496 heb je er zelfs 8! Voor bijvoorbeeld een delay op een verdere plek. Of als je een 4-weg systeem gebruikt. Maar dan heb je het al wel over de wat grotere klussen.

Comment

Even inhakend op dit topic:
                              Mijn zangset bestaat uit 2x EV SB122 en 2x EV ZX 1-90 speakers. Deze worden aangestuurd door een Soundcraft Spirit 600 Powermixer. Ik ben eigenlijk erg tevreden met het geluid wat er uit komt, maar zou ik het geluid nog beter kunnen krijgen als ik een cross-over gebruik? Zo ja, hoe sluit ik die dan aan? Vóór de versterker gaat in dit geval natuurlijk niet.

Comment

Working...
                              X