Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd samenstellen monitorset...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd samenstellen monitorset...

Hallo,

Ik heb voor mijn e-drums, e-gitaar, basgitaar, en keyboard een monitorset voor in mijn studio nodig waar ik ook nog af en toe feestjes mee kan draaien (max 50 man) . Deze set is alleen voor het monitoren, dus niet voor het afluisteren van een mix, daar heb ik gewoon studiomonitoren voor..

Ik heb zelf al een setje samengesteld, maar ik heb mijn budget op kunnen schroeven van 630 euro naar (max.) 860 euro. Nu is de vraag: zijn er voor dat geld nog betere setjes? Ik heb het liefst 2 actieve subs en topjes. Of zou ik beter 200 euro kunnen gebruiken voor een betere studiomicrofoon voor acoustische gitaar?

Dit is de set die ik zelf al bij elkaar gezocht had:

2x Behringer B210D
    2x Skytec SMWA15
    En natuurlijk 2 tussenpaaltjes en kabels.

Alvast bedankt,

Lars
    Last edited by larsholm; Thursday-26-07-2012, 13:30.

HK audio Lucas Nano schiet al snel in mijn hoofd. Schijnt nog best wat volume uit te komen voor zijn formaat en is heerlijk compact. Is dus ideaal om thuis neer te zetten vanwege zijn geringe formaat, maar ook erg eenvoudig mee te nemen. Ik denk ook dat de geluidskwaliteit beter is dan het setje dat je nu voorstelt.

Een 15 inch sub is wat overkill voor maximaal 50 man denk ik. Misschien de moeite waard om de Lucas Nano eens te beluisteren en bijvoorbeeld naast een (iets groter formaat) Club Mate 15 van DAP Audio te zetten, om te kijken hoe het presteert.

Comment

Naar die setjes heb ik zelf ook al gekeken, maar ik heb liever geen "kant en klare" setjes, vanwege het moeilijke uitbreiden...

Comment

Als het niet hoeft te stampen en beuken:

1x dB Technologies Sub 12D plus 2x dB Technologies Cromo 10+.

Dat zit nog steeds wat boven je budget, maar je kunt er ook voor kiezen om er naar toe te werken en te beginnen met twee leuke topkasten als basis om je eerste klusjes mee te doen.

De Sub 12D geeft een mooie aanvulling in het laag, is niet te groot en lomp, goed te tillen en produceert voldoende vermogen. De aanvullende Cromo 10 toppen doen het vooral goed met het hoog en mid, maar kunnen ook wel fullrange spelen (al is de weergave van het laag natuurlijk niet perfect omdat het maar een 10 inch woofer is die er in zit). Dan heb je een erg compact setje dat betrouwbaar is, maar wel een strak geluidje produceert. En ook in je studio zul je dat setje goed kwijt kunnen denk ik.

Comment

Dat is inderdaad een mooie set, maar toch wel erg veel boven budget... Ook word het denk ik erg lastig om een basgitaar en een bassdrum door een 10" speaker te laten gaan, aangezien de set te duur is om in één keer te kopen.

Is het misschien een idee om tussen de door mij voorgestelde set een crossover en een EQ te zetten? Bijv. de Behringer CX-2310 en de JB Systems BEQ 15

Comment

Ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om dan een enkele B1500D subwoofer van Behringer te nemen. Niet alleen scheelt dat in formaat, ook denk ik dat je er betere resultaten (vollere klank) mee haalt dan bij de Skytecs.

Daarnaast ondersteunt de B1500D ook 2.1 setups, omdat hij stereo inputs heeft. Ook heeft hij een ingebouwde crossover, dus dan wordt het hoog automatisch naar je topkasten doorgestuurd. Met de Skytecs zou je eigenlijk wel een extra crossover moeten gebruiken, omdat de ingebouwde crossover van de SMWA15 alleen werkt voor de subwoofer-versterkermodule en het hoog niet doorstuurt.

In een later stadium zou je er nog een tweede B1500D bij kunnen zetten. En in je budget heb je dan ook nog wat ruimte over voor bekabeling etc. Je hoeft dan ook geen extra randapparatuur mee te slepen. :)

Comment

Zou het dan nog voor de kwaliteit voor de midrange en voor het vermogen zin hebben om de B210D's te vervangen door twee B212D's? Of zou dat zonde van het geld zijn?

Comment

Het voordeel van een 10 inch woofer is dat de midweergave iets beter is. Het midhoog wordt dan deels onttrokken van de tweeter.
                Het nadeel van een 10 inch woofer is dat hij minder geschikt is voor fullrange gebruik. Daarom wordt 10 inch vaak alleen gebruikt in combinatie met een subwoofer (tenzij hij alleen voor achtergrondmuziek of spraak ingezet wordt)

Een 12 inch woofer heeft een iets mindere mid-weergave, vanwege de grotere conus-oppervlakte van de woofer. Daarnaast is de constructie van de kast wat groter en weegt hij vaak iets meer. Een voordeel hierbij is dat hij als fullrange luidspreker ook nog enig (mid)laag kan produceren en er vaak iets meer geluidsdruk opgebouwd kan worden.

Je zult dus zorgvuldig moeten afwegen wat voor jouw persoonlijke situatie het meest geschikt is. :)

Comment

Okay, heel erg bedankt. Ik denk dat de 10" dan beter is voor mijn situatie. Wel ben ik bang dat de 440 watt van de tops onder gaan doen voor de 1000 watt van de sub. Of vergis ik me nu heel erg?

Comment

Vergeet niet dat je vrij weinig vermogen nodig hebt om behoorlijk wat hoge tonen te produceren. Voor het produceren van lage tonen is veel energie nodig (omdat de conus verder moet uitslaan).

Je gooit een tennisbal ook snel verder dan een basketbal. ;) Het verschil in grootte en gewicht bepaalt het energieverschil om hem in beweging te krijgen.

En zeker wanneer je subwoofer het laag en midlaag grotendeels voor zijn rekening neemt, kunnen de topjes 'op hun sloffen' het mid en hoog produceren.

Verder is het woord 'Watt' geen term om geluidsdruk op te baseren. Het gaat puur om een elektrisch samenspel tussen versterker en speaker. Veel interessanter is hoe je het zelf beleeft, dus door te luisteren met je oren. Want vergeet niet dat geluidskwaliteit ook meespeelt in je keuze en dat kun je niet in een term uitdrukken. :)

Comment

Dat is zeker waar! Hel erg bedankt, en ik ga er nog eens goed over nadenken!

Comment

Working...
                      X