Announcement

Collapse
No announcement yet.

RMS versterker 2x RMS Speaker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• RMS versterker 2x RMS Speaker?

Dag iedereen,

Ik zou het vreemd vinden als deze vraag nog door niemand werd gesteld maar ik vind in ieder geval het antwoord nergens terug.

Ik lees in de handleiding van Behringer luidsprekers dat het aanbevolen is om een versterker te hebben die 2x de RMS heeft van je luidsprekers. Ik vond diezelfde regel ook terug in andere artikels. Ik vind dit eerlijk gezegd wat vreemd. :
    • Ik snap dat het niet interessant is om een lichte versterker aan te sluiten omdat clipping blijkbaar zowat het ergste is wat je je luidsprekers kan aandoen
    • Maar als ik nu een versterker heb die 2x 500w continu geeft en mijn luidspreker kan slechts 250 watt continu verdragen dan is het toch logisch dat je luidspreker zal doorbranden?
    • Is het dan niet aan te raden om een combinatie te zoeken waarbij het vermogen van de luidspreker hetzelfde is als dat dat de versterker geeft?

Dit zijn waarschijnlijk oerdomme vragen maar ik ben dan ook een beginner. Mijn vorige geluidsinstallatie heb ik compleet gekocht maar nu ik merk dat deze bijna zijn tijd gehad heeft wil ik een nieuwe installatie kunnen kopen met wat meer kennis van zaken.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Matt.

Je vergeet 1 heeel erg belangrijk iets als het om muziek gaat. Muziek is geen constante waarde / belasting. Deze schommelt enorm.

Je speakers kunnen over het algemeen vrij goed een piek verwerken. Sommige speakers kunnen piekken van 4x zoveel als de rms waarde verwerken. Helaas geeft een versterker eigenlijk nooit pieken van 4x zoveel als de rms waarde. Nu de muziek dus dynamisch is zoals we net te horen gekregen hebben en dus niet een constante waarde is mag je gerust meer vermogen erop zetten. Vandaar dat je versterker dus rustig een heel stukje zwaarder mag zijn als de speakers. Dan kan je meer rendement uit je speakers halen omdat je dan meer je

Comment

Dat wou ik dus weten, bedankt!

Comment

Vergeet niet dat een luidspreker vermogen vraagt, de versterker levert. Dit betekend dat als je het volume voluit zet, de versterker net zoveel levert als de luidsprekers willen hebben en niet gewoon levert wat de versterker zou kunnen leveren. Vergelijk het met de waterkraan, de waterleiding kan enorme hoeveelheden water leveren, maar je kraan ( de luidspreker) bepaald hoeveel water je ktijgt.

Comment

Ik zou het niet helemaal willen vergelijken met een kraan. Een kraan kun je namelijk niet echt overbelasten.

Een versterker geeft vermogen en een speaker vraagt vermogen dat klopt. Maar als een speaker echt veel meer vermogen krijgt dan hij kan verwerken ( je over de max heen gaat ) heb je kans dat je deze gewoon uit zijn conus draait. Dus dan ga je over je max uitslag heen. Dan blaas je dus eigenlijk werkelijk de speaker zo ver naar voren dat de spoel zelfs uit de magneet gaat. Geef je hem wel teveel vermogen maar niet zoveel dat deze eruit geblazen word heb je kans dat of de spoel door smelt of dat de hars die over de spoel heen zit smelt. Dan gaat de spoel muur vast zitten in de magneet en ben je ook afgewerkt.

Verder kan je een versterker een overstuurt signaal geven. Dan komen er geen mooie golven meer binnen maar blokjes. Deze worden dan ook weer versterkt. Dan gaat de speaker niet gelijdelijk op en neer maar stopt deze telkens voor en achterin heel even. Resultaat is geen koeling en effect is het zelfde. Of spoel deffect of hars gaat eraan. Met als resultaat een defecte speaker. Dit kan zelfs als ik een speaker van 1000 watt op een versterker van 100 wat zet. Als je maar genoeg blok vorming hebt ( clip signaal ) gaat je speaker er gewoon aan.

Dan nog iets. Een driver van 1000 watt wil niet zeggen dat deze ok 1000 watt kan verwerken. Dit hangt ook van de kast af. Door de constructie kan het soms zo zijn dat een driver meer maar soms ook minder kan handele zonder defect te gaan.

Comment

Weet iemand toevallig hoe het komt dat een spoel gaat aanlopen? Ik heb hier een speaker waarbij de spoel aanloopt. Bij wat hardere muziek geeft dit allerlei vervelende bij geluiden...:( Een oplossing zou ook welkom zijn!:)

Comment

Hoe bedoel je precies aanlopen? Ik volg dit niet helemaal

Comment

De oplossing is vrij eenvoudig. Recone of vervangen.

De oorzaak wat minder simpel. Dit kan natuurlijk aan meer dingen liggen.
                - productie fout.
                - veel tegen de X max aangespeeld en vaak er eigenlijk net over.
                - veel frequenties gehad die eigenlijk niet weergegeven konden worden.
                - clip signaal vooral veel en vaak
                - tegen druk gehad op de driver dus er aan de voorkant tegen geduwd
                - hard gevallen

Dit is de grote lijn wat er gebeurt zou kunnen zijn

@ Jan Petersen vrij simpel verhaal de spoel raakt op een bepaald punt de magneet. Gaat hierdoor op een moment zelfs sluiting maken. Resultaat heel raar en irritant geluid.
                Last edited by ronennieshow; Sunday-29-07-2012, 21:42.

Comment

Reconen of vervangen gaat niet, de speaker word niet meer gemaakt en recone's heb ik nergens kunnen vinden. Op internet vond ik de volgende oplossing: de aanlopende kant van de speaker naar boven monteren en dan gewoon muziek erop. Doordat de spoel dan warm word zou hij terug kunnen zakken. Klopt dit?

Comment

Om welke speaker gaat het nu? En bedoel je met aanlopen dat de conus snel stopt en weer terug gaat, of....?

Comment

Het gaat om een Jamo hifi speaker. Met het aanlopen bedoel ik dat de spreekspoel tegen de magneet aanloopt.

Comment

In dit stuk tekst kom je ook nog eens tegen hoe het nu precies zit met die 1.5 tot 2x RMS waarde tussen speakers en versterkers. Toch maar goed dat ik het zo uitgebreid gemaakt heb. :mrgreen:

Een heel kort antwoord: RMS staat voor Root Mean Square waarde, een statische sinus/belasting. Muziek is dynamisch en bestaat uit pieken en dalen.

Dat is ook de reden dat je vaak een RMS en piekbelasting/-vermogen bij luidsprekers en versterkers ziet.

Comment

@dj funky,
                          aanlopende speakers is overwegend een terminale diagnose voor een speaker. Als je de aanlopende kant naar boven monteert (meestal is de schade niet beperkt tot een kant) en dan de versterker overstuurd zodat de lak van de spoel opnieuw smelt, dan zou dat in theorie best kunnen werken, echter de praktijk zal vaak uitwijzen dat het alleen maar erger wordt.
                          Voor hifi boxen worden geen recones gemaakt (op wat verzamelaars types na) Als je erg aan je speaker bent gehecht kun je het beste naar een vervangende speaker zoeken. Als deze niet meer leverbaar zijn, zijn er vaak nog wel vergelijkbare speakers te vinden. Mocht je hulp hierbij nodig hebben; geef dan even alle bekende specs door van de speaker, dan wil ik wel een poging wagen een vergelijkbare te zoeken.

Comment

Ik ben niet aan ze gehecht ik heb ze niet eens gekocht, maar ik heb ze gekregen. Ze klinken wel gewoon goed en als ik vergelijkbare nieuwe zou moeten kopen denk ik dat ik weer een paar honderd euro verder ben. Als arme student is een vervangings woofer dus interessanter. Het gaat hier om Jamo Cornet 60II speakers, wat voor specificaties zoek je precies?

Comment

Working...
                            X