Announcement

Collapse
No announcement yet.

vraagje 4 subs aansluiten op am vlp 1500

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vraagje 4 subs aansluiten op am vlp 1500

hallo ik ben nieuw hier en nog niet heel bekend met pa

nu is mijn vraag ik heb 2 subs van mackie aangesloten op een american audio vlp 1500 amp
    nu levert de amp 450W RMS per kanaal op 8 Ohms
    de subs kunnen 600 watt rms aan op 8 ohms
    ik heb vanaf de subs elk een kabel met speakon stekker dus 2 kabels aangesloten op de amp
    ik gebruik 1 xlr ingang op de amp en heb de amp op parralel gezet zodat bijde speakon uitgangen gebruikt worden met 1 xlr ingang
    nu zag ik dat de vlp 1500 1400W RMS op 8 Ohms kan leveren
    dus dat zou 700 watt rms per sub zijn dus dan zouden de subs beter presteren toch ?
    nou is mijn vraag stel ik gebruik de brug functie worden dan ook de 2 speakon uitgangen gebruikt ? of gaat dat dan via 1 uitgang
    dan zou ik zelf een speaker kabel in elkaar moeten zetten van 1 naar 2 kabels toch ?

en als ik er nog 2 subs extra op aan zou sluiten dus 4 subs op gebrugde modus
    krijgen dan alle 4 de subs 1400 watt delen door 4
    350 watt rms ?

of zouden jullie dan nog een extra versterker erbij kopen ?

Bij de brug modus gebruik je slechts 1 uitgang van de versterker.
    De linkse en de rechtse versterker worden hierdoor inwendig aan elkaar verbonden waardoor je het dubbel van het vermogen krijgt.
    Het nadeel hiervan is dan wel dat ook je minimale impedantie verdubbelt.
    Daar waar je eerst 2x 700w bij 4 ohm stereo had, zal je nu 1x 1400w bij 8 ohm mono krijgen.
    Wanneer je zelf een kabel gaat knutselen van 1 speakon naar 2, ga je de boxen parallel op elkaar gaan aansluiten.
    Hierdoor krijg je dan een sub van 1200 watt, maar heb je een impedantie van 4 ohm.
    Dit kan de VLP niet aan in bridge modus.
    Wanneer je er 4 subs op gaat aansluiten kan je het al helemaal gaan vergeten want dan wordt de impedantie van de totale stack 2 ohm en dat komt zeker niet goed.
    Mijn tip is dan ook, koop een zwaardere amp.
    In jouw geval als je 4 van deze subs wil aansturen met 1 versterker moet je er eentje hebben die minimaal 1800W bij 4 ohm levert, wanneer hij stereo gebruikt wordt.

Comment

ok dus als ik deze sub zou houden om er in de toekomst top kasten op 4 ohms mee aan te sturen

zou ik dan met de am vlp 2500 amp wel 4 subs kunnen aansturen ?

Specificaties:
      - 2 x 1100W RMS op 4 Ohms, 1kHz, 0.1% THD
      - 2 x 700W RMS op 8 Ohms, 1kHz, 0.1% THD
      - 1 x 2200W RMS gebrugd op 8 Ohms:p

zo ja hoe sluit ik de 4 subs aan in gebrugde toestand ?

Comment

Nee dat kan dus niet. want zodra je 4 subs aansluit wordt het ohmage (weerstand) dusdanig laag dat het de versterker naar zijn grootje trekt. als je twee subs in serie aansluit wordt de weerstand 4 ohm, en dat is het minste wat hij aankan.

Comment

Originally posted by DJ eMPiii View Post
          Nee dat kan dus niet. want zodra je 4 subs aansluit wordt het ohmage (weerstand) dusdanig laag dat het de versterker naar zijn grootje trekt. als je twee subs in serie aansluit wordt de weerstand 4 ohm, en dat is het minste wat hij aankan.

is er geen manier om ze niet in serie aan te sluiten ?

zijn allemaal losse 18 inch sub kasten

Comment

jawel, parallel en serie combinatie

2x sub 8ohm parallel > 4ohm
            2x sub 8ohm parallel > 4ohm

die twee 4ohm in serie zetten en je hebt weer 8ohm

Hoe dan ook kom je dan op 2400watt rms uit met die subs en dat ga je zelfs nog niet redden met die vlp 2500.
            Het zou misschien wel allemaal net kunnen maar dan is het oppassen dat je versterker niet gaat clippen en ook zal het allemaal iets underpowered zijn.

De Brug functie gebruikt de - van het ene en de + van het andere kanaal. Hoe je dat aansluit op jou specifieke versterker zou ik even de handleiding raadplegen voor de zekerheid.
            Last edited by 23PA; Tuesday-31-07-2012, 06:40.

Comment

Originally posted by DJ eMPiii View Post
              Dat kan dus wel als je de versterker stereo blijft gebruiken.
              Echter zit je dan nog steeds met het probleem dat je versterker te weinig vermogen levert voor je subs.
              2 subs parallel per kant geeft je 1200w bij 4ohm.
              Reken hier nog de factor x1,5 bij om genoeg headroom te hebben, dan heb je dus een versterker nodig die om en bij de 1800 à 2000w RMS levert bij 4 ohm.

Het hele serie parallel schakel idee werkt op zich wel, maar gebruik ik zelf nooit.
              Je moet maar 1 kabeltje verkeerd aansluiten en je hele boel is er gewoon aan.
              Voor jouw subs begin ik dan al snel te denken aan een digit 3k6 of een vision 3500.
              Zowel met de digits als met de vision versterkers heb ik tot nu toe nog geen slechte ervaringen gehad.

Comment

Echter zit je dan nog steeds met het probleem dat je versterker te weinig vermogen levert voor je subs.
                Dat zeg ik, dat wil niet met die versterker. Het wíl wel, maar het wordt niet echt interessant doordat ze niet echt hard kunnen.

Comment

ok dus gewoon een extra amp erbij

dat zou de beste oplossing wezen

Comment

De VLP1500 is sowieso te zwak voor hetgeen je er mee wil aandrijven.
                    Wat ik zou doen is 1 zwaardere versterker nemen, zoals ik hierboven al aangaf waarmee je dan de 4 subs kan aansturen.
                    Voordelen van 1 versterker:
                    - minder plaats nodig
                    - minder kabels nodig (je linkt de subs door op elkaar)
                    - qua prijs zal er niet gek veel verschil op zitten
                    Je moet rekenen dat je voor 4 van deze subs ofwel 2 versterkers nodig hebt die ongeveer een 900w RMS geven bij 8 ohm stereo of 1 versterker nodig hebt die ongeveer 1800w bij 4 ohm stereo geeft.

Comment

Working...
                    X