Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een paar vraagjes over een DI box

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een paar vraagjes over een DI box

Hallo iedereen,
    Ik heb al zeer veel gehoord over een DI box, verschillende verhalen en verklaringen, maar ik zou graag eens weten wat nu de echte verklaring is.
    Tot hiertoe weet ik dat er een actieve en passieve bestaat, en dat het de imperantie aanpast van je invoerapparaat voor het naar je mixer gaat.

Ik had er dus een aantal vraagjes over.

1: Wanneer heb je een DI box nodig?
    2: Wanneer gebruik je een actieve DI box?
    3: wanneer gebruik je een passieve DI box?
    4: Verbruikt een actieve DI box veel batterij?
    5: Wat gebeurd er als je een DI box tussen je mixer en invoer zet, en je hebt er geen nodig?
    6: Wat gebeurd er als je geen DI box tussen je mixer en invoer zet, en je hebt er wel een nodig?
    7: Is het schadelijk een DI box te gebruiken als je er geen nodig hebt?
    8: Is het schadelijk geen DI box te gebruiken als je er wel een nodig hebt?
    9: Voor welke instrumenten heb je een DI box nodig, en voor welke geen?
    10: Hebben jullie een DI box die jullie kunnen aanraden? Graag niet te duur voor on-tour (podium) gebruik?

Alvast superhard bedankt!

Simon

Eigenlijk is een di een zeer eenvoudig apparaat. Het maakt van een ongeballanceerd signaal een geballanceerd signaal en vaak heeft het ook nog een ground lift en een signaal verzwakkings mogelijkheid erin zitten.

Dus dan de vragen ( sommige misschien aan de wat vereenvoudigde kant gereageerd)

1. Zoals al gezegd wanneer je van een ongeballanceerd signaal ( bijvoorbeeld tulp ) naar een geballanceerd signaal wil gaan
    2. / 3. Het grootste verschil hierin is eigenlijk dat een active wat effectiever en beter zijn werk doet. Deze versterkt vaak namelijk het signaal ook wat mee voordat het er weer uit gaat.
    4. Nee dit valt enorm mee. Vaak werken ze ook gewoon met de phantom voeding ( 48 volt ) van je mengpaneel.
    5. Niets, geen enkel probleem
    6. Dan heb je dus vaak last van storingen op je signaal. Dus ruis, fluit, piep toontje wat er eigenlijk helemaal niet in hoort. Vaak veroorzaakt door een stroom kabel of ander iets wat een storing veroorzaakt op je kabel. Hoe langer de kabel is hoe groter de kans dus is dat er iets is wat invloed heeft op je signaal wat door de kabel loopt. Daarom heb je vaak voor korte stukken niet een di nodig.
    7. Nee hoor geen enkel probleem
    8. Dit zou eventueel wel kunnen maar dan is er meer fout gegaan. Als je de di ook gebruikt om je signaal te verzwakken en je zou dat dus niet doen en je zet het volle signaal op je tafel en doet er hier ook niets aan ja dan kan het ergens een keer fout gaan. Maar zoals al aangegeven dan ben je echt heeeeeeeeeeeel ( nog veel meer ee) erg aan het slapen geweest. Dit had je allang op je tafel moeten zien en ook moeten horen. Het klinkt dan namelijk erg overstuurd en niet goed. Maar dit is dus alleen als je de eventuele extra functie op de di gebruikt om het signaal af te zwakken.
    9. Voor instrumenten met een geballanceerde uitgang heb je vaak geen di nodig. Maar instrumenten die geen gebalanceerde uitgang hebben dus vaak wel.
    Dus een keyboard ( let op 2 stuks voor links / rechts ) en gitaar versterkers heb je wel erg vaak een di nodig.
    10. Tja wil je het goed doen? Neem de bss ar133. Ik heb er zelf ook 4 van en doen het gewoon. Keer op keer elke keer weer. Niet goedkoop maar wel een eenmalig aanschaf.

Comment

Hartelijk bedankt voor de antwoorden, ik ben er enorm veel mee vooruit! :)

Simon

Comment

Working...
      X