Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 toppen voor 600 eur..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2 toppen voor 600 eur..

Hallo,

Ik zoek 2 nieuwe toppen met het budget van max 600 euro.
    Ben wel opzoek naar kwaliteit maar dan ook vermogen, een beetje van beiden dus. 12/15" en minimaal 400/500 watt. Gaat hier om iets dat 100 tot 200 man aan kan. Ik heb al een leuke versterker en subwoofer met ook een leuke versterker hier achter.

Het liefs NIET actieve, anders heb ik niks aan mijn net nieuwe versterker ;) Vertrouw passieve ook beter.

Heb al even rond gekeken:

Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

Goeie speakers ? Weet iemand ook hoe groot deze jongens zijn ? moet wel vervoerbaar zijn en op een standaard kunnen staan, niet dat ze 1 meter hoog zijn :P

En welke van de 2 is nu beter ? de een is duurder met minder vermogen...maar wat is er dan beter aan ? enigste verschil is vermogen en 12/15" ?

Verder zie ik niet veel passieve leuke speakers in deze prijs, iemand nog een idee ? Hoor het graag :)

Ik heb al een leuke versterker en subwoofer met ook een leuke versterker hier achter.
    Merk/type? Misschien makkelijk uit te breiden met zelfde reeks.

B1220 heb ik een poosje terug gehoord op een open veld en eens in een café met twee subs er onder. Was niet echt overtuigd van het geluid... maar kan ook liggen aan de kerel die er achter stond, die ken ik persoonlijk en hem maakt het ook niet zoveel uit hoe het klinkt, als het maar werkt.
    Verschil is inderdaad de woofer, de 12" presteert beter in het midgebied, ideaal dus wanneer je de lage tonen door een subwoofer laat versterken.
    De 15" is voor het fullrange werk, dus twee kastjes op een stokkie welke ietsje meer lage tonen kunnen produceren. Niet verbazend veel, maar wel iets beter. ;)

Misschien kun je naar de Vibe reeks van JB Systems kijken? Zijn wel ruige kasten, maar heb hier wel positieve dingen over gehoord. :) De Vibe 15 valt precies binnen je budget.

Comment

Heb hier een behinger subwoofer met een DAP palladium p-2000 versterker er achter.

Voor de toppen heb ik een DAP Palladium P-1600 Versterker.
      Verder heb ik nog een DAP Palladium P-900, alleen is die nog op retour naar bax. Deze ga ik echter gebruike voor 2 wat kleinere toppen die ik wat verder in de zaal kan zetten zo dat het geluid overal te horen is :) (2x hq power 400 watt speakers is niet veel goeds maar zo lang ze het doen gaan ze mee :P)

Heb naar de vibe 15 gekeken alleen is die wel weer een stuk minder in vermogen en het scheelt maar een paar tientjes..

Comment

Je moet jezelf niet blind staren op hoge vermogens, dit heeft namelijk weinig van doen met de hoeveelheid geluid die uit een speaker komt. Bij een luidspreker kun je het beste kijken naar het frequentiebereik (dit geeft aan welke frequenties de speaker uit kan zenden in onder en bovengrens, hoe lager het eerste getal(=ondergrens) hoe beter de basweergave, hoe hoger het laatste getal(=bovengrens) hoe helderder het hoog meestal is. Nou is dit wel wat eenvoudig gezien, want geluid moet je wel altijd beleven vind ikzelf! Het frequentiebereik is ook best afhankelijk van de grootte van de luidspreker zelf (dus alleen de conus, het bewegende deel zeg maar), een 10" luidspreker zal nooit de bassweergave van een 18" kunnen evenaren!

Het meest belangrijke waar je naar kunt kijken is eigenlijk het SPL, dit staat voor Sound Pressure Level. Vertaald is dit het geluidsdruk niveau, wat dus wil zeggen hoeveel dB's een luidspreker voortbrengt en dus hoe luid deze kan. Let wel op: met zowel frequentiebereik als met SPL wordt wel eens wat gesjoemeld door budgetmerken, het is dus alsnog verstandig om zelf te gaan luisteren.

Zoals je dus ziet, kun je naar mijn idee toch beter voor een 15" luidspreker gaan, waarbij de Vibe 15 en de B1520 er dus uitspringen. Van deze twee zou ik zeker voor de Vibe 15 gaan, ervan uitgaande dat de SPL en frequentie-waardes met een korreltje zout genomen moeten worden blijft er zeker nog een nette luidspreker over. Van de B1520 zou ik dit niet met zekerheid durven zeggen, wat ik wel weet is dat de Vibe 15 in het hoog sterker is, en dat scheelt zeker veel aangezien je er een subwoofer onder legt. In dit geval kunt u het laag vooral op de subwoofer af laten komen en het hoog op de speakers, waardoor de speakers verder dragen en luider klinken. En mocht de subwoofer een keertje niet meegaan, dan nog biedt de Vibe 15 een goede basweergave. Geen stamp-bas voor hardcore-feesten, maar toch een bruikbare bas.

Naar mijn idee zou de Vibe 15 beter bij jou en jouw budget passen, dan houd je ook nog eens 100 euro over voor bijvoorbeeld bekabeling, verlichting of een paar biertjes. Onder die biertjes kun je dan heerlijk naar je eigen muziek luisteren, met een flinke bas en een lekkere hoge-tonen weergave. Wat wil je nog meer?

Comment

Mooie goeie uitleg! Dank u hier heb ik zeker iets aan!

Comment

Wel even voor de goede orde, een luidspreker heeft een bepaalde belastbaarheid in watts, een versterker levert vermogen in watts. :)

Hiernaast zijn watts alleen interessant bij het uitkiezen van een versterker, verder zoals LaRoche al aangeeft, liever kijken naar de max. SPL en het frequentiebereik. En uiteraard een keertje gaan luisteren, omdat elke luidsprekerkast verschillende componenten en structuur heeft en dus ook een eigen klank.

Comment

Dat is inderdaad mijn fout Rick, je aantal Watt is natuurlijk interessant om te weten hoeveel je versterker moet leveren. En klopt, een luidspreker heeft geen vermogen, sorry!

Luisteren moet je altijd doen, geluid is echt een kwestie van smaak! Houd je van droge klanken met een wat doffe bas of houd je toch meer van warme geluiden met een wat luidere bas? Allemaal persoonlijk en dit moet je eigenlijk zelf horen om te kunnen kiezen. Ik nodig je graag uit in de showroom om samen met iemand van Bax-shop.nl verschillende luidsprekers uit te testen en te kijken welke het beste bij jou past.

Overigens, om nog even terug te komen op wattage: het beste is als je het wattage van je luidspreker x1.5 doet en dat getal als vermogen gebruikt voor de je versterker. Hierdoor heb je genoeg headroom en hoeft de versterker niet keihard zijn best te doen om de luidspreker van genoeg vermogen te voorzien waardoor deze warmer wordt en sneller kapot gaat.

Comment

Originally posted by LaRoche View Post
                Overigens, om nog even terug te komen op wattage: het beste is als je het wattage van je luidspreker x1.5 doet en dat getal als vermogen gebruikt voor de je versterker. Hierdoor heb je genoeg headroom en hoeft de versterker niet keihard zijn best te doen om de luidspreker van genoeg vermogen te voorzien waardoor deze warmer wordt en sneller kapot gaat.
                Toevoeging hieraan, neem wel de RMS belastbaarheid van de luidsprekers om je versterker op te baseren.
                Verder, muziek is dynamisch. Daarom is het altijd handig wat extra versterkervermogen achter de hand te hebben om net dat beetje extra te kunnen geven bij bepaalde nummers.

Comment

De Vibe 15 is zo te zien op voorraad bij bax-shop.nl, dus schroom niet om hem uit te proberen. Woon je ver weg, probeer er dan een dagje uit van te maken, zoals bijvoorbeeld op onze open dag 30 mei! Dit wordt een gezellige dag met veel geluid, verlichting, DJ Gear, demo's, bekende artiesten en forumgenoten. Je kunt bovendien altijd langskomen, voor het geval je wat meer rust wilt hebben;)

Comment

Working...
                  X