Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig met speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp nodig met speakers

Hallo ,

Ik heb een heleboel kleine boxen ( 2x 8'' 2x 12'' en nog een sub van 12'')
    En ik heb 2 versterkers
    1x 2x 250W @4 ohm
    1x 2x 1000w @4 ohm

en mijn speakers zijn
    2x skytec sl8 200 w rms (2x 8'') 8ohm
    2x Powersound xxl ofzoiets wattage? (2x 12'' met 2 pizzo's) ik denk ook 8 ohm
    1x Subwoofer Infinety 600 w rms 12'' 4 ohm geloof ik

Hoe zou ik deze kunnen aansluiten zodat ze allemaal goed hard werken?
    Heb ik nog iets aan mijn versterker van 2x 250 w @ 4ohm
    Hoe werkt in serie zetten enz ,
    Ik sluit alle speakers aan met een draadje naar - en +

ik weet het echt niet , ik heb wel op internet gekeken en een stuk gelezen van parralel aansluiten , daarmee verminder je de ohm's en met serie verdubbel je de ohm's maar als ik 2x 8 ohm in serie zet dan krijg je 16 ohm en dat is niet goed voor je versterker?

Ik hoop op een paar reacties !:D:D

Beste petje,
    Om te beginnen een paar basiszaken;
    Verschillende speakers hebben verschillende eigenschappen. Als je speakers met verschillende eigenschappen samen gebruikt kan dit verrassende resultaten geven (meestal niet in positieve zin) Ik vermoed dat als je de skytec speakers gebruikt en de sub 8`top en 12` sub, je een beter resultaat zult hebben dan alles bij elkaar. (vanuit het oog van geluidskwaliteit), maar het is zeker de moeite waard om e.e.a. uit te proberen.

Voor een versterker is het niet echt een probleem om op een hogere impedantie te draaien. Wel heeft het invloed op het afgegeven vermogen en evt. op de geluidskwaliteit.

Als de versterker draait op een impedantie lager dan dat hij kan, moet de versterker meer vermogen leveren dan dat hij kan. Dit leidt in het gunstigste geval tot doorgebrande zekeringen, maar het kan ook zeker leiden tot onherstelbare schade aan je versterker (NIET DOEN!!) Versterkers uit een hoger segment zijn hier vaak redelijk tegen beschermd, maar ik zou het ook dan niet proberen.

Het vermogen: voor een speaker heb je een vermogen nodig uit je versterker van 1,5 maal het rms vermogen, dus een speaker met een rms vermogen van 200w zou op een versterker moeten die 300w rms vermogen kan leveren. Met minder vermogen kan wel, maar dan moet je goed uitkijken dat je niet de versterker overvraagt (clipt) rms is kort door de bocht gezegd gemiddeld vermogen. Bij de pieken in het geluid (met name bass) mag het vermogen op de speakers meer zijn dan het rms vermogen. (en niet meer dan het piekvermogen.

om speakers in parallel te zetten, sluit je van bijv. 2 speakers de plussen en de minnen van beide speakers op de plus en de min van een versterkeruitgang. in het geval van 8 ohm speakers, wordt nu de impedantie over de twee speakers 4 ohm.

Om de speakers in serie te zetten sluit je van een speaker de plus aan op de plus van de versterker, de min van die speaker sluit je aan op de plus van de volgende speaker. de min van die speaker sluit je aan op de min van de versterker. je kunt nu de impedanties bij elkaar op tellen.

Comment

Working...
    X