Announcement

Collapse
No announcement yet.

wat heb ik nodig? #beginner

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wat heb ik nodig? #beginner

Hallo, mijn naam is Daniel en ik ben nieuw hier. Een vriend en ik kregen een idee om eens eeen soort tuinfeestje te houden. Hij heeft 2 philips speakers ( ? W) ikzelf heb ook 2 philips speakers van 90 - 110 W. We gebruiken virtual DJ om te mixen. Ik wou ook nog een goede subwoofer kopen, ik zag 1 van een mooi prijsje op de bax-shop. De Skytech SMW18 passieve subwoofer 500 W max. (18 inch). Wat voor versterker heb ik nodig? De subwoofer had ingebouwde versterker?? En wat voor bedrading heb ik nodig? Op de achterkant van onze speakers hebben we een input voor het rode en gele/witte draadje.

Wie weet hier antwoord op?

Bedankt,

Daniel

enkel op wattage afgaan zou een beetje kort door de bocht zijn, maar mij lijkt die 90-110w wel bijzonder weinig voor een tuinfeest (vergeet niet dat je buiten speelt en dus al vlug wat meer volume/ geluidsdruk nodig hebt). Dan hoop ik dat jouw vriend iets zwaardere luidsprekers heeft ofwel je een zeer kleine tuin hebt (wat mij niet het geval lijkt aangezien je er een feest in wil geven) ofwel je niet van plan bent iets van de muziek te horen (maar dan vraag ik me toch af waarom je luidsprekers wil ;) )
    Volgens mij produceert philips nu niet echt speakers voor feesten (verbeter me als ik fout ben), maar voor kleine feesten denk ik (mits goede specificaties van die speakers) dat het wel moet lukken.

Over je subwoofer (smw 18 ), deze heeft nog géén ingebouwde versterker (vandaar dat er PASSIEVE subwoofer bijstaat). Deze is ook maar 250watt rms en 500watt piek. Dat wil zeggen dat hij MAXIMAAL 500watt aan kan. Zoals je wel zal weten bestaat geluid uit golven, deze sub kan dus golven aan die tot 500 watt gaan (om het een beetje simplistisch uit te leggen). 250 watt rms duid op de wattage die de subwoofer gemiddeld produceert.

De bekabeling die je nodig hebt hangt af van waaruit je de muziek verzend. Verzend je het bijvoorbeeld vanuit een mengpaneel met een rood-wit uitgang, dan heb je een kabeltje nodig met aan de ene kant rood-wit en aan de andere kant draad-klem aansluitingen.

Maar om je verder te kunnen helpen zouden we dus al het volgende zeker moeten weten:

- wat voor tuinfeest wordt het (een echte fuif of gewoon met een paar vrienden). We willen dus graag weten wat de oppervlakte van de tuin is en / of hoeveel volk je ongeveer verwacht.
    - welke speakers je al hebt (zodat we weten hoeveel wattage ze aankunnen, hoeveel db, welke versterker er bij zit...)
    - van waaruit je muziek wel laten komen (laptop, mengpaneel, controller ...)

Heb je al aan een controller gedacht? of hoef je die niet? En als je die wel wil, heb je al aan een koptelefoon gedacht?

Comment

Hey bedankt voor je reactie! Uhm ik denk niet dat we echt een console nodig hebben en de muziek komt uit de laptop denk ik. Zijn tuin is best groot. 16(b)x32(l) dit is maar een schatting en het is in meters. Ik zit nu in spanje dus ik kan het niet controleren. Er komen ongeveer denk ik 15 dus maar een kleintje. Ik zal mijn vriend even smsen hoeveel watt zijn speakers zijn. Enz. En over de subwoofer, betekent het dus als het actieve subwoofer zit er een versterker in of is er meer wat speelt? Oh ik heb nu een smsj; ieder 50 W das ook weer minder.. Naja laat de tips komen ;p

Comment

ik denk dat je het met die luidsprekers niet zal redden, vooral omdat het buiten is. Had het binnen geweest, zou ik nog zeggen, probeer maar. Daarnaast is die subwoofer volgens mij een beetje aan de grote kant voor die luidsprekers. Voor wat je er nu wil mee doen, is hij volgens mij wel nog ok, maar zet er de luidsprekers naast die je nu gebruikt, dan zal je bijna alleen nog basklanken horen als je de sub normaal gebruikt, ofwel moet je hem zo goed als dichtdraaien wil je een beetje een goede verhouding tussen de klanken hebben.

mijn tip, kijk naar een setje speakers van meer dan 150 watt en minstens 100db en ga dan, als je nog budget over hebt, kijken naar een sub. Als het eenmalig is, kan je natuurlijk beter huren.

Om even te illustreren: ik heb ooit een tuinfeest gedaan met een setje mackie srm 450's (450 w), ook +- 20 personen, ook tamelijk grote tuin (waarvan we oongeveer 15 x 30 m van muziek hebben voorzien) en ik moest mijn versterkers tot ongeveer de helft opendraaien.

Een actieve speaker wil zeggen dat de speaker een ingebouwde versterker heeft, waardoor de versterker optimaal werd afgesteld op de speaker, en je dus zelf niet meer moet gaan zoeken naar een goede versterker.

Comment

zijn het passieve of actieve speakers, die je nu al hebt, type nummer, etc? als het "bagger" is voor een feestje kan je voor 100 euro beter een flinke home cinema set kopen en hard zetten. met teveel geluid, zeker bas, krijg je al snel geluidoverlast omdat bas erg ver draagt (het geluid is op grote afstand te horen)..

als we dit weten kunnen we je verder helpen :)

Comment

Ik zie zo al dat als je nu iets gaat kopen, je vast met iets zit waar je over een jaartje van baalt. Waarom? Goedkope dingen zijn nou eenmaal van mindere kwaliteit.
            Ook moet je, zoals al gezegd is, niet alleen afgaan op het totaal aantal wattages (maar dit advies wordt toch nog genegeerd), maar ook op de hoeveelheid geluid hij kan produceren in DB's, en vooral op je eigen gehoor. Ga eens langs om te luisteren en te vergelijken. En ga niet zeggen dat je denkt dat het allemaal wel goed is, en dat je niet hoeft te luisteren. Dat zou namelijk niet slim zijn. Skytech heeft zat budgetspullen, waarvan je denkt, oh, nou, die is vast goed genoeg, en hij past perfect in mijn budget! Maar... Skytech is een merk met een slechte reputatie (vooral onder de mensen die er al meer dan 1 a 2 jaar in zitten). Dus om even de belangrijkste vragen te stellen:
            Wat is je budget?
            Wat voor muziek gaat het om?
            Voor welke leeftijd is/zijn het/de feest/feesten?
            Is het maar voor een enkele keer in het jaar, of ga je het regelmatig gebruiken?
            Ben je van plan om iets te kopen waar je nog jaren plezier van hebt?
            Als je budget (te) laag is, koop je dan liever iets nu direct of spaar je voor iets dat duurder is (en waarschijnlijk ook beter)?

Comment

ik heb 2 soundmate 1 sets te koop ( zie 2e hands forum) één is al goed voor jullie doeleinden en met twéé knal je helemaal lekker!!!!

Comment

Als ik het goed begrijp komen er dus 15 personen.

Als jij dan die vier topjes hebt ( eigenlijk stereo toren speakers als ik het goed begrijp ) en je plaatst hier zelfs een subje bij dan hoeft dit echt totaal geen probleem te zijn.

15 personen is nu namelijk niet iets waarvan je zal zeggen wouw wat een grote groep mensen. Dat is dan zowat per 4 personen een speaker hahahha ;)

Je moet dan natuurlik wel de goede en benodigde versterkers hebben voor al deze speakers.

Comment

edit: dubbelpost
                  Last edited by JanPetersen; Saturday-25-08-2012, 19:17.

Comment

Ik wil je nu niet gaan tegen spreken ronnieshow, maar volgens mij kan je met die speakertjes die hij nu heeft echt niet op beuk volume gaan. Achtergrond volume zie ik wel nog gebeuren

Comment

Valt wel mee hoor.

In vroegere tijden een feestje met een kleine 20 mensen gehad. Hadden toen gewoon met de huiskamer-stereo lekker hard gezet en ging prima. Ging om 2 b&w speakers (5" woofer, je weet wel dat gele ding met zo'n zwarte punt erin) en een klein versterkertje van 2x 50 watt ofzo. Was echt meer dan genoeg. Ben er wel van overtuigd dat dit voor die ene keer wel goed komt.

Misschien eerst wel 1 keer proefdraaien. Als het dan al niks is snel huren!

overigens @ Mathias..., ik ben bang dat als jij 500 watt op die skytec sub zet er wel veel lawaai uit komt, maar dat dat dan ook de laatste keer is dat er geluid uit komt. Zeker met budget speakers.
                      Last edited by JanPetersen; Saturday-25-08-2012, 19:18.

Comment

@Tom passief, maar ik weet niet welk type. Ik kreeg ze van mijn ouders.
                        @DjMa5treat meestal house, maar ook veel hardstyle en beetje dubstep. Tsja het budget maakt mij niet veel uit, maximaal 500 euro voor setje. Feestje;14,15,16,17. Ik denk wel vaak, maar dan wel voor ons zelf niet voor een feestje. Ja, jaren plezier zou fijn zijn (voor in auto).
                        Ik ga dan ook wel sparen.
                        @Mathias Bedankt! Ja voor sparen van zo'n soort setje zou handig zijn.
                        @janraats daar moet ik nog over nadenken

Comment

@JanPetersen Ja, ik zou wel eens een keer testen.

Comment

@jan peetersen, ik heb niet gezegd dat je wel of juist niet 500w door die speakertjes moet blazen, ik ging even van de juiste versterker uit, en dan heb je, theoretisch gezien, maximum pieken van 500w (eventjes ter verduidelijking ;) )

Comment

Simpele tuinfeestjes tot 20 man doe ik met 4 B&O Beovox S45-2 Gaat perfect 6,5 inch woofer 3 inch mid en dome tweetertje. Gewoon lekker de spullen gebruiken die je al hebt. Dat scheelt klachten en geld.

Comment

Working...
                              X