Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passief of actief?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ajdeboer View Post
    Wel heel erg offtopic, maarre:

Studiomix op een dichte koptelefoon? Liever niet!
    Ik mix op mijn monitors en controleer af en toe op mijn HD25 (live en dicht) om te zien of het daar ook klopt.
    Met een dichte koptelefoon krijg je zo'n doos geluid, echt heel irritant.
    Als je alleen maar mixt (en niet trackt) met een koptelefoon altijd open kiezen. Geeft een veel transparanter geluidsbeeld.

En het verschil tussen koptelefoon en monitors: compleet ander stereobeeld.
    Ken genoeg studio's waarbij de controlroom niet 'dood' is, maar 'rustig'. Dood is heel vermoeiend om naar te luisteren.
    Mijn eigen ruimte is ook niet ideaal, maar die kan ik ondertussen heel aardig in de mix incalculeren.
    Ook staat er nog eens een piano mee te galmen, ideaal is het niet. Werkbaar wel.

Maar wel altijd op boxen mixen...
    Het komt neer op persoonlijk keuzes, persoonlijk inzicht, eisen, wensen en vooral geloof. Dat is ook precies de reden waarom er zoveel van dit spul verkrijgbaar is en in zoveel prijsklassen. Daarbuiten, medisch wetenschappelijk gezien, is er geen mens met hetzelfde gehoor. Iedereen, jij en ik inbegrepen, heeft een gehoorafwijking. We horen allen net even anders. Daarom vind een dit merk goed en de ander dat merk. Wie heeft gelijk?, niemand en toch ook weer iedereen.

Comment

Originally posted by larsholm View Post
      En daarbij snap ik niet wat mensen tegen PA in een studio hebben op de manier dat ik het wil. Ik ken veel mensen die gewoon PA gebruiken voor de monitoring van elektrische instrumenten. Bij mij op school doen ze dat ook zo'n beetje overal mee, en dat wil prima!
      Eigenlijk is jou vraag ook heel moeilijk te beantwoorden Lars. Er komen zoveel factoren bij kijken, ook zaken die in eerste instantie er helemaal niet mee van doen hebben, maar onbewust toch een grotere rol spelen dan menigeen denkt.

Om de factoren een op een rij te zetten:
      * het beschikbare budget
      * de leeftijd
      * welk merk in de mode is en door anderen cool, chill, lauw ende jotum wordt bevonden.
      * beschikbare ruimte (om je spul neer te zetten en er zelf ook nog in te kunnen)
      * hoe groot die ruimte is (geluidstechnisch gezien)
      * de natuurlijk akoestiek van die ruimte
      * wat je mooi vind, het ook oog wil ook wat
      * wat jezelf het handigst vind
      * persoonlijke ervaringen
      * persoonlijk inzicht

En zo zijn er nog wel wat punten. Deze zijn sterk leeftijds afhankelijk. Ouderen gaan eerder voor een goed geluid terwijl pubers (die notabe een beter gehoor hebben) voor heel veel lawaai gaan. Voor hun is het nou eenmaal belangrijker hoe luid het kan en dat is nooit luid genoeg. Dat hoort bij die leeftijd, dat hebben we allemaal gehad, ik dus ook. Je ziet ziet in dit topic hoeveel botsingen er zijn. En dat heeft allemaal met het bovenstaande te maken. Dit is dus feitelijk is iets waar je stomweg alleen voor staat. Zou je alle adviezen opvolgen dat zou je een grote loods moeten huren alle setjes in kwijt te kunnen.

Hierin adviseren is dan ook vreselijk moeilijk.

Comment

Ik ben 15 en prefereer bij muziek toch kwaliteit over kwantiteit, maar voor dit geval moest het ook hard gaan. Ik ben tijdens het typen door de b210d's muziek aan het luisteren, en ze klinken beter dan alle speakers die ik hiervoor heb gehad! Mijn vader en ik zijn van mening dat ze zelfs nog strakker klinken dan zijn 1500 gulden per stuk stereotorens met dure versterker. En ze gaan ook lekker hard als het nodig is. Maar zowel op hoog en laag volume klinken ze erg goed!

Comment

Zal ik jou iets vertellen waar ik op een ander forum eens voor ben gebanned?

Verreweg het meeste van dit soort apparatuur wordt in China gemaakt. Goedkope productiekosten is meer winst en daar gaat het om. Vooral audiofielen verliezen dit aspect wel eens uit het oog. Het is heel goed mogelijk dat een setje van 10 maal de prijs van jou Behringers gewoon hetzelfde ding zijn in een ander jasje. Je betaald alleen meer voor de merknaam.

Omdat productie en verkoop onlosmakelijk is verbonden met de wet, het juridische dus, worden er trucjes toegepast. Bose maakte vroeger zijn speakers daadwerkelijk in Amerika. Ook Bose moet mee in de prijzenslag en de prijzen moeten onderuit zonder winst in te leveren. Hoe doe je dat?, door het in China te laten maken. Maar als je de losse print, conussen en kast naar de Usa verstuurt en het daar in elkaar schroeft mag je er juridisch gezien Made in the USA op zetten. Terwijl hij uit dezelfde fabriek als Behringer komt wat we op dat andere forum massaal verplicht waren bagger te vinden. Verreweg de meeste merken werken op deze manier. Soms zelf zeer dure en exclusive merken....

Comment

Das inderdaad een verhaal! Wat een onzin dat je daar voor geband word! dat bewijst maar weer dat je gewoon moet luisteren wat het beste klinkt ipv te denken: 'Oh das een bekend merk, en het is duur, dat moet goed zijn'...

Comment

Originally posted by larsholm View Post
              Das inderdaad een verhaal! Wat een onzin dat je daar voor geband word! dat bewijst maar weer dat je gewoon moet luisteren wat het beste klinkt ipv te denken: 'Oh das een bekend merk, en het is duur, dat moet goed zijn'...
              Ja, maar vertel dat maar eens aan mensen die zo liefhebber van een bepaald merk zijn dat ze het gaan verafgoden met mooi opgepoetste verhalen die de waarheid niet zijn, maar zijn zoals hun het graag zouden willen zien.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
                Ja, maar vertel dat maar eens aan mensen die zo liefhebber van een bepaald merk zijn dat ze het gaan verafgoden met mooi opgepoetste verhalen die de waarheid niet zijn, maar zijn zoals hun het graag zouden willen zien.
                Vertel mij wat, ik ken er genoeg. En dat is niet alleen zo bij luidsprekers...

Comment

Working...
                X