Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over schade aan speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over schade aan speakers

Beste mensen,
    Ik heb een vraag over mogelijke schade aan speakers. Hoe voorkom ik dit?

Ik heb een Traktor Kontrol S2 paneel. Als de versterker goed is afgesteld, is het dan mogelijk om schade toe te brengen aan speakers door het mengpaneel te ver open te zetten?

Ik heb de main en de bas van mijn mengpaneel maximaal ongeveer driekwart opengezet en vervolgens is schade ontstaan aan de door mij gehuurde speakers. Hoe voorkom ik dat in de toekomst?

Op de gehuurde versterker stonden instellingen voor een speakercombinatie met meer vermogen dan degene die ik gehuurd had. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Bedankt voor eventuele reacties!

Hoe voorkom ik dit?
    Door je ogen en je oren te gebruiken.

Ogen = VU-meters. Rood uitslaande VU-meters = foute boel. Zorg dat je in het groen blijft.

Zorg dat je op maximaal 0dB uitstuurt op je mixer (of controller) en je zit goed.

Daarnaast er voor zorgen dat je je oren gebruikt. Bij vervorming van je geluid gaat er iets fout. Dat kun je horen aan 'kraken'.

Ook CLIP-LEDs van je versterker in de gaten houden. Als die aanspringen is het ook foute boel.

Op de gehuurde versterker stonden instellingen voor een speakercombinatie met meer vermogen dan degene die ik gehuurd had. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
    Ja. Als jij lekker op 0dB uit staat te sturen op je controller, wat goed is, maar je versterker staat op standje GAS ER OP! en je hebt luidsprekers met een lagere belastbaarheid, dan kan het ook mis gaan.

Als je teveel vermogen in een speaker pompt, gaat hij over zijn mechanische belastbaarheid heen, worden de componenten erg heet en is de kans op samensmelten van componenten als hij over zijn Xmax gaat mogelijk. (maximale excursie, dus de uitslag van de woofer, het heen-en-weer-bewegen).

Ook als jij denkt; goh, dat nummer wat ik op minimale kwaliteit van youtube geript hebt, daar zit wel heel weinig bass in, dat draai ik er wel een beetje bij, ben je je speakers om zeep aan het helpen met een vervormd signaal.

Je moet met diverse factoren rekening houden, je gezond verstand gebruiken en je ogen en oren in de gaten houden. Als alles rood uitslaat en je geluid klinkt zwaar vervormd, denk dan niet 'oh, zal wel zo horen' , maar neem een tandje gas terug.

Comment

Hoi Rick dank je! Ik heb nog een paar vraagjes over wat je schreef.

Hoe weet ik hoeveel db ik uitstuur? De meter naast mijn volumeschuiven geeft aan tot maximaal 0 DB te gaan maar ik heb nog een main op mijn paneel en nog een aparte main in Traktor Pro en de levelmeter is niet afhankelijk van de stand van die mains.

Zou je zeggen dat je nooit een rode clipled wil zien, maw dat je dan altijd het paneel zachter moet laten uitsturen?

Kan de slechte kwaliteit van een geluidsbestand de oorzaak zijn van schade?

Als leek vraag ik me af waarom mengpanelen sowieso een te hard signaal kunnen uitsturen en waarom een verhuurder de versterker niet zo kan afstellen dat er geen schade kan ontstaan. Maar misschien is daar een goede reden voor.

Comment

Rick, mag ik er aan toevoegen dat er veel mensen zijn die de versterker / speaker combinatie dan maar omdraaien? Met andere woorden een versterker van 100 watt met speakers van 400 watt want dan kan het nooit stuk gaan. Dit is een grote misvatting die je vaak tegenkomt. In dit geval zal de versterker het loodje leggen.

Comment

Als leek vraag ik me af waarom mengpanelen sowieso een te hard signaal kunnen uitsturen
          Compenseren voor zwakke inputs, plus een stuk headroom (iemand die 50 kg kan tillen en 25 kg moet dragen, heeft het makkelijker dan iemand die opeens 25 kg moet dragen terwijl hij er maar 25 kan tillen).

Gain instellen voor je binnenkomende/uitgaande kanaal is eenvoudig.
          Neem een paar tracks waarvan je zeker weet dat ze in orde zijn qua volume etc.
          Vervolgens je kanaalfaders vol open. Gaat alles in het rood, dan je gains bijdraaien tot alles op 0dB binnenkomt (daar zijn ze namelijk voor). Dat kun je bij elke track doen als je aan het voorbeluisteren bent.

Wat betreft je master, dat zul je op gehoor moeten doen. Net zo hoog opdraaien tot je amps lichtjes gaan clippen, of de boel gaat vervormen. Dit zul je op gehoor, zicht en gevoel moeten afstemmen. Zolang alles groen is en niet clipt en/of vervormt, zit je goed.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
            Rick, mag ik er aan toevoegen dat er veel mensen zijn die de versterker / speaker combinatie dan maar omdraaien? Met andere woorden een versterker van 100 watt met speakers van 400 watt want dan kan het nooit stuk gaan. Dit is een grote misvatting die je vaak tegenkomt. In dit geval zal de versterker het loodje leggen.
            Ook je speakers zullen dan het loodje leggen hoor!

Comment

Wat een onzin allemaal weer. Echt heerlijk als een hoop niet echt precies weten waar ze het over hebben.

Ik draai al 10 jaar! ja al zo lang. Met ALTIJD te lichte versterkers. Mijn versterkers zijn eigenlijk nooit zwaarder dan de speakers. Dus is de sub een 1000 watt rms op 4 ohm dan hangt er ook een amp aan van 1000 watt rms of zelfs minder op 4 ohm. Ja dit moet eigenlijk 1,5 a 2x het vermogen zijn. Nee dat doe ik gewoon niet. Zo draai ik al heeeeeel erg lang dus en echt heel erg veel feesten.

Waarom dan niet dit kan volgens jullie totaal niet. Alles zou kapot moeten zijn.
              Dit komt om het volgende. Clippen gebeurt bij ons eigenlijk gewoon nooit. Niet dus. Niet van ja maar dan kan ik net wat harder. Gewoon niet! Dan zit er eigenlijk in elk amp rack een speaker management systeem. Met lekkere kei harde limiters en andere proccesing. Dus als het al een keer piek piek is dan word er gewoon ingegrepen ( eerst dynamische proccesing dan als het nodig is nog keiharde. ) De versterkers clippen dus echt gewoon nooit wat je ook doet.

Nu kan je wel je mixer flink over de zijk uitsturen dat blijft. Maar daar zit ik dus zelf bij. Ik kijk zelf naar me lampjes. Een keer een piekje trekt me proccesor wel weer recht de rest ben ik zelf om het in de hand te houden.

Zolang ik dus nooit maar dan ook echt nooit een clip lampje aan krijg op me versterkers zal er dus nooit zomaar een versterker naar zijn grootje gaan door over belasting.

Dus lang verhaal kort. Ik durf te wedden dat 99% van de kapotte versterkers / speakers gewoon door de knuppel achter het mengpaneel komt doordat deze overal het .... aan heeft en gewoon dj red lights is. Ja wel hoor die gain en overige pot meters kunnen nog veel verder open. Kijk maar. Resultaat jawel kapot. Ofwel je speaker ofwel je versterker.

Dus met een 100 watt versterker op een 400 watt speaker gaat kapot is grote echt heel grote onzin. Je haalt alleen niet het max uit je set.

Dan heb je nog een andere mogelijkheid om je amp om zeep te helpen. Jawel de weerstand. Kan deze tot een minimale belasting van 2 ohm of 4 ohm en je gaat er toch onder dan heb je kans op poef amp kapot,

Comment

Ron, ik heb dit gehoord van een man die al 40 jaar in de elektronica zit, hier een opleiding in heeft gevolgd tot op universitair niveau, die nauw betrokken is geweest bij het digitaliseren van het nederlandse telefoonnetwerk, reparatie en develloping heeft gedaan voor Philips en Microsoft, professionele cnc, audio en video heeft gerepareerd voor Kawasaki, Matsuura, Simens, Sony, Ikegami. Ik wel jou niet passeren of minachten, maar zo'n man zal toch wel een heel klein beetje weten waar hij over praat?

En het is geen blabla verhaal van hem, ik heb deze grote klanten regelmatig in zijn bedrijf gezien.

Misschien zit jij er deze keer naast?

Comment

Speakers en versterkers kunnen altijd kapot, valt van trap, aggregaat die vreemd doet.

Ronny heeft wel gelijk. Maar ik weet niet of hij nu ook bedoeldeM dat ik het verkeerd heb?
                  Ik bedoelde niet dat hij meteen kapot gaat. Maar lps zij dat de versterker in de clip zit, en je speaker erbij dán gaat het mis. Je stuurt dan een blok signaal naar je speakers waardoor deze stil gaat staan bij de uitslag, en dan is het een probleem. Tenminste, zo heeft Ronny het meerdere keren verteld.

Maar ik bedoelde dus niet dat als ik een speaker van 500 watt op een 100 watt versterker zet. De amp aan, en boem weg is het feestje. Zodra je goed in de clip beland (niet steeds een zielig knippertje, gewoon echt continue aan) dan is het fout.

Comment

clippen komt gewoon door van die boeren die zo iets hebben voor die rode lampjes heb ik ook betaald dus ze mogen best aan.
                    als je gewoon op let mag er niks fout gaan. luisteren daar gaat het om.

Comment

Oke nog een keer in het nederlands dan voor de gene die het niet snappen.

Een versterker gaat niet kapot doordat deze te ligt of te zwaar is. De versterker gaat kapot als deze harder moet werken dan deze voor gemaakt is of onder een lagere weerstand moet werken dan deze voor geschikt is.

Voor jan petersen ja klopt als er een vliegtuig op land gaat deze misschien ook wel kapot. Maar wij hadden het over als je hem gebruikt waar deze kapot door kan gaan.

Dan de speaker. Deze kan kapot gaan door eigenlijk 2 redenen. ( oke dit geld dan in 99% van de gevallen) Door echt zware overbelasting. Dus meer energie erin dan deze kan verwerken. Of door een clip signaal.

Bij clip signaal smeld meestal je spoel aan van alles en nog wat vast bij overbelasting ga je vaak voorbij je x-max uitslag.

Ja jan petersen ook hier kan er weer een vliegtuig op landen en ook dit is er over het algemeen niet goed voor.

Dus kort verhaal lang. Ja fallgum je hebt gelijk. Meestal komt het gewoon omdat iemand denkt heeey dat rode lampje kan ook aan :D

En 40 jaar in de electronica. Wie weet doe je het al 40 jaar verkeerd :shock:. Ik ga niet zeggen dat hij niets weet en niets kan zeer zeker niet. Er zal vast een enorme schat aan kennis en ervaring in zitten. Ik denk daarom eerder dat jullie mij verkeerd begrepen dan dat het niet klopt ;) Moet ik wel in het midden laten dat ik geen idee heb hoe dit precies met buizen versterkers zit want daar heb ik nooooit iets mee te maken gehad op 1x een heel oude jukebox na.

Comment

Working...
                      X