Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over speakergebruik.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje over speakergebruik.

Hallo,

Ik heb een klein vraagje. Ik heb 2 Behringer b210d' en een behringer X1622 staan. Kan het kwaad als de VU-meter pieken van +10db uitstuurt (oranje op mijn mixer)? En zoja, maakt het dan nog uit hoe ver de speaker open staat? Ik heb de speaker namelijk meestal niet verder dan 1/10de open staan, tenzij ik en feestje geef.

Ik weet dat clippen en vervormen niet goed (slecht) is, maar als de meter +10db uitslaat gebeurt geen van beiden, ik was gewoon nieuwschierig of elk signaal boven de +0db schade aanbrengt, of dat alleen clippen en vervorming de speakers beschadigt...

Bij voorbaat dank.
    Last edited by larsholm; Thursday-30-08-2012, 15:51.

De enige die je daar antwoord op kan geven is de technische afdeling van Behringer of product manual.

Als de muziek begint te vervormen, in welke zin dan maar ook, dat is een indicatie dat de speaker op hun uiterste grens zitten. En dat is nooit goed voor een speaker.

Comment

Kan het kwaad als de VU-meter pieken van +10db uitstuurt (oranje op mijn mixer)?
      Ja!

En zoja, maakt het dan nog uit hoe ver de speaker open staat?
      Nee! Je stuurt namelijk een signaal naar je speaker dat al helemaal over de zeik gejaagd is. Je mixer heeft het er maar moeilijk mee, want die moet opeens 16dB gaan uitversterken terwijl hij normaal maar 0dB gewend is!

Als ik een schelle, vervormde piep van 90dB in je oren laat tetteren, vind je dat ook minder fijn dan wanneer ik een stuk kwaliteitsmuziek in je oren laat klinken.

Zorg dat ALLES vanaf de allereerste bron tot aan je speaker netjes in orde is en niet overstuurt!

Ingangen op je mixer: binnen laten komen op 0dB
      master op je mixer: uitsturen op +3dB
      instellingen achterop je speaker: omhoogdraaien tot je aan zn max zit (tot er vervorming optreedt of clip gaat branden, welke het eerst opduikt).
      Vervolgens mixer terugdraaien op MAXIMAAL 0dB. Dan heb je zelfs nog een kleine grens om ongeluks-pieken op te vangen.

Comment

Okay hartelijk dank! ik zal er in het vervolg rekening mee houden en in vervolg dat stappenplan volgen! (;
        Last edited by larsholm; Thursday-30-08-2012, 16:21.

Comment

Normaal gesproken niet. Onder voorwaarde dat de spullen bij elkaar zijn gezocht aan de hand van technische gegevens en dus als zodanig ook bij elkaar passen.

Dus als je console goed is afgesteld (zie Rick zijn post) maar je hebt een 1000 watt versterker waar een paar 100 wat speakers aanhangen dan het best zijn dat de speaker niet clipt en niet vervormd maar gewoon in de brand vliegt omdat er vrij veel vermogen in wordt gestampt.
          Last edited by JPSholland; Thursday-30-08-2012, 16:23.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
            Dus als je console goed is afgesteld (zie Rick zijn post) maar je hebt een 1000 watt versterker waar een paar 100 wat speakers aanhangen dan het best zijn dat de speaker niet clipt en niet vervormd maar gewoon in de brand vliegt omdat er vrij veel vermogen in wordt gestampt.
            Dat is natuurlijk zo, dat snapt (bijna) iedereen met gezond verstand wel! Maar aangezien mijn luidsprekers actief zijn zullen ze vrij goed op elkaar afgestemd zijn.

Comment

Als je bang bent de boel per ongeluk op te blazen dan kan je er ook een compressor/limiter tussen zetten. Die stel je af op een bepaald uitgangsvolume en wat er dan ook gebeurd, hij zal nooit meer output geven dan die instelling.

Comment

en wat er dan ook gebeurd, hij zal nooit meer output geven dan die instelling
                Tenzij je iets na die compressor/limiter aanpast. Vrij logisch, maar toch maar even extra benadrukken. :)

Comment

Dat is misschien een idee, maar ik heb net alles opnieuw ingesteld en laat de Vu-meter nu gewoon niet meer langs de +0db gaan, dus dat is denk ik niet meer nodig (;

Comment

Working...
                  X