Announcement

Collapse
No announcement yet.

beginnende dj vragen.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• beginnende dj vragen.

ik had een paar vragen en ik weet niet of ze allemaal in dit topic horen maar dat zie ik dan vanzelf.
    ik zit dus met een paar problemen ik heb sinds kort de DDJ Ergo K van pioneer gekocht en hier wil ik dus een mooi setje boxen/versterker bij.

Ik heb hier dus totaal geen verstand van maar wat me wel iets leek als versterker was:
    Skytec SPL 1000EQ multifunctionele budgetversterker 100euro
    en als boxen heb ik geen flauw idee. ik draai voornamelijk hardstyle en gebruik de HDJ 500 pioneer koptelefoon.

mijn totale budget wil ik het liefst onder de 400euro houden.
    en ik draai voor ongeveer +/-50man.
    wat kan ik dan het beste pakken is de versterker die ik al op het oog heb goed genoeg. waar moet ik naar kijken als ik boxen uitzoek. want je hebt actieve passieve met standaard zonder wat zijn hier allemaal de voor en nadelen van?

ik weet dat het heel veel vragen zijn en ik hoop dat iemand ze hier kan beantwoorden alvast bedankt :)

Actieve speakers zijn speakers met een ingebouwde versterker, hier hoef je niet apart een versterker bij aan te schaffen. Echter is wel het nadeel dat als je versterker kapot is in die speaker dat je niets aan die speaker heb (totdat je hem laat repareren natuurlijk)

Comment

maar is het nadelig of slechter als je een versterker in de box hebt? en kan je dan minder aansluiten en etc en wat is het voordeel van een losse versterker?

Comment

Als je er totaal geen verstand van hebt is het misschien handig om even dit artikel te lezen, en ook in de kennisbank staan wel wat handige topics. Nu even over je vragen.

Voor jou, als beginnende DJ, lijken mij actieve speakers het handigste. Deze luidsprekers hebben namelijk een ingebouwde versterker die altijd goed is afgestemd op de speakers . Dit scheelt dus een boel kabels, en je hoeft een stuk minder mee te nemen!

Het is iets boven je budget, maar ik denk dat deze Behringer B212D's het erg goed voor je gaan doen. Als je dat teveel geld vind kan je altijd ook de 10 inch versie nemen, en later met een subwoofer uitbreiden. Het voordeel van de B212D ten opzichte van de B210D is dat de 12" versie meer bas geeft, en een stukje harder kan. Maar als je nu de Behringer B210D koopt (die het ook prima voor 50 man gaat doen!) hou je meer geld over om eventueel later nog een subwoofer erbij te kopen.

Wat je ook kan doen is nog iets meer budget maken en dan voor deze actieve set gaan. Dan heb je direct twee luidsprekers en een subwoofer. Deze set zal het uitstekend doen voor 50 personen met een lekkere bas en een flinke geluidsdruk! Het enige nadeel hiervan is dat de subwoofer vrij zwaar is, en dat de set wat lastiger is uit te breiden omdat de versterkermodule voor de toppen in de subwoofer is ingebouwd.

Als je naar de passieve varianten van de speakers hierboven met een beetje redelijke versterker gaat kijken kom je waarschijnlijk een stuk boven je budget uit, en moet je een extra apparaat meenemen. Daarom heb ik zelf altijd actieve luidsprekers.

Comment

Begin eens met 2 toppen, en koop evt. later een sub erbij. Als je nu direct beide koopt, zoals de clubmate, dan heb je en goedkope toppen en een goedkope sub, wat natuurlijk weer minder kwaliteit is. En 10 inch? Het lijkt me dat er House wordt gedraaid, en dat soort muziek (waar bass voor nodig is). Met 10 inch heb je echt weinig bass. Dus gewoon voor 12 inch gaan. IK zou eerder zeggen koop ofwel 15 inch, ofwel 12 inch en later een sub erbij. Ga niet kleiner. En ga ook echt niet goedkoper dan 400 euro, anders denk je straks van wat heb ik nou weer gekocht, dan kan je het geld nog beter weggeven. Dan heb jij ruimte en pijn aan je oren bespaard ;)
          Denk ook na over wat je later wilt gaan doen. Nu denk je nog dat je voor max 50 man gaat draaien, maar als je beter wordt, en er komt meer publiek, dan kan je dat niet aan. Voor zoveel geld moet je altijd eerst nadenken. Ik was ook een keer in een "disco" waar ze zulke schelle boxen hadden dat ik het amper 10 minuten uithield. En dan nog heel erg hard ook, en je kon het geluid gewoon horen vervormen. Niet leuk dus.

Comment

Misschien had ik het niet goed uitgetypt, maar ik bedoelde dat je alleen de 10" moet doen als je ook nog een sub bij gaat kopen. En het zinnetje "En als je dat nog niet direct kan doen kan je tot die tijd altijd nog een subje bijhuren" is ook opeens spoorloos verdwenen... Waarschijnlijk alleen in gedachten getypt! ;P

Comment

zou 2x B1520 Pro doen met iNuke 3000, iets duurder maar ben je met 2x 15" in één keer klaar
              Last edited by Raphie; Monday-10-09-2012, 20:20.

Comment

Ja dan heb je wel een 15" speaker, maar dan ben je er nog niet. Allereerst kan ik de Inuke 1500 helemaal niet vinden op bax, of ergens anders? En de 1000 (die ik aanneem dat je bedoelde) is zwaar underpowered voor de speaker, waardoor je bij lange na niet het optimale uit je speakers haalt, en je al vrij gauw in de clip schiet. En als je dan een stapje omhoog gaat naar de 3000 versie kom je bijna 300 euro boven je budget uit. Daarom zijn de B212D's volgens mij nog steeds de beste keuze voor jou!

Edit: Ik zie dat je 1500 al naar 3000 hebt gewijzigd ;)
                Last edited by larsholm; Monday-10-09-2012, 20:22.

Comment

excuss, 1500 was i.d.d. typo, in de war met CROWN XLS.
                  Behringer zou ik i.d.d. iNuke3000 doen
                  €734,00 zit je dan, maar dan heb wel direct goed laag en voorlopig geen upgrade neigingen.

Comment

Originally posted by Raphie View Post
                    excuss, 1500 was i.d.d. typo, in de war met CROWN XLS.
                    Behringer zou ik i.d.d. iNuke3000 doen
                    €734,00 zit je dan, maar dan heb wel direct goed laag en voorlopig geen upgrade neigingen.
                    Daar heb je zeker gelijk in, al vind in zelf een 12"/15" subtop combi altijd wel fijner klinken dan twee 15" toppen. Maar dit is natuurlijk een persoonlijke smaak!

Comment

Natuurlijk moet je ook eerst bedenken of je wel gaat optreden en hoe vaak en hoe snel...
                      Als je nog helemaal nieuw bent (dus je hebt nog helemaal geen ervaring met bijv. mixen), dan zal het nog wel even duren voor mensen je willen inhuren en voordat je dat zelf ook wilt, ook al is het maar op een feestje van vrienden/familie. En als je maar 3 per jaar zou optreden, dan is huren in het begin veel goedkoper en dan weet je zeker dat je goed zit. Dus wat is je reden om boxen te kopen? En heb je al DJ gear? Anders kan je dat beter eerst kopen (een DJ setje kan je overigens niet voor 400 euro kopen, ik bedoel CD spelers + Mixer; MIDI controllers zitten dan weer wel in je budget, maar die moet je aan een lapotp aansluiten)).

Comment

ja, 12" is wat puntiger in het slaglaag maar de B1520"zijn niet verkeerd, draai ze hier met 2x iNUKE3000 en 2x B1800x

deze set laat m'n Mackie 450's + 15" SWA set alle hoeken van de wijk zien, kan echt gruwelijk hard, ti's dat de mackie wat minder sleepwerk is.....

Comment

hmm bedankt voor alle feedback :) reuze bedankt. het is tot 50man dus vaak zijn het er denk 30-40. als ik echt zou doorbreken of goed blijk te zijn dan kan ik altijd nog speakers huren of lenen toch ;)?
                          DJMa5trwat het is meer dan ik beetje op me kamer kan draaien maar zo nu en dan ook bijv op mijn zusjes feest net als ik laatst gedaan had was een jongen met 2sub woofers en 2 high boxen (weet niet of ik het goed zeg). dus het is niet echt dat ik elke weet of maand zal draaien. maar dit wil ik dus wel op kleine schaal kunnen.
                          Last edited by koens1; Monday-10-09-2012, 20:37.

Comment

Ja daar zijn inderdaad genoeg oplossingen voor!

Comment

qua huren, het is ook gewoon leuk om buiten je "gigs" je PA op je hobby/slaapkamer te zetten, het hoeft niet altijd hard en zo heb je wel een leuke full range set om thuis ook gewoon dagelijks op normaal volume mee te kunnen spelen. de nieuwe generatie klasse D versterkers zijn dusdanig stil qua ruisvloer dat ik prima gaat. dus dat die 360dgn in de opslag staat hoedt natuurlijk niet...

Comment

Working...
                              X