Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mixer afstellen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mixer afstellen

Hallo allemaal,

Ik heb mijn mixer (Yamaha MG124cx) op het moment als volgt afgesteld; Ik zet het desbetreffende kanaal en de master op -0db, waarna ik de geluidsbron zo afstel dat de VU-meter tot en niet verder dan -0db komt. Ik denk dat dit gewoon de juiste manier is, maar dat weet ik niet zeker.
    Als ik het desbetreffende kanaal namelijk na afstellen op PFL zet, slaat de VU-meter uit tot +6db, terwijl de mixer volgens de main mix gewoon keurig onder de -0db uitstuurt. Dus komt dan het inkomende signaal op +6db binnen ipv op -0db, zoals ik hem heb afgesteld?

Weet iemand dus hoe dit komt, of ik misschien iets fout doe, en of dit hoort?

Groet,

Lars

Hoi Lars,
    Je moet het afstellen in de PFL modus doen, dan kun je het per kanaal instellen. Zoals je het nu doet zie je alleen de mainmix en die is altijd lager, tenzij je deze vol open hebt staan. In PFL zie de ingan van het kanaal waarvan je PFL hebt ingedrukt.

Comment

Maar als ik in PFL per kanaal afstel word de main mix zachter, en zal deze dus nooit tot de -0db komen als ik de faders open op -0db zet. En de mixer moet toch juist op -0db uitsturen, wat op dat moment dan niet gebeurt...
      Last edited by larsholm; Friday-14-09-2012, 23:27.

Comment

Fout mixer moet niet op0db uitsturen, mixer mag maximaal 0db uitsturen maar liefst iets lager ivm uitschieters.

Je pakt de PFL van het kanaal en draait aan de GAIN totdat je op 0db zit.
        dit doe je met alle kanalen. Vervolgens schuif je de kanaal faders open todat je een goede mix (verhouding tussen de kanalen hebt)zang zal meestal ietsje meer mogen zijn als bijvoorbeeld gitaar oid. met de master fader bepaal je het uiteindelijk vollume zodat het hard genoeg staat.

Comment

Oké hartelijk dank voor de info! Dat is wat ik even wou weten. ;)

Comment

En meest gebruikelijke is om je master tijdens het inregelen op 0db te zetten.
            Dan maak je je mix met je channel faders en dan kan je altijd je master nog iets verder terug halen als het te hard is

Comment

Gewoon faders allemaal 0db. Master niet al te hard. Dat je het wel goed duidelijk kan horen. En dan de gain van alle kanalen zo zetten dat het niet boven de 0db komt.

Nu zorg je dat je met je poten van de gain afblijft!
              En dan zorg je dat de faders goed staan. En het volume regel je met de master.

Dit is in ieder geval wat ik het fijnst vind.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                Gewoon faders allemaal 0db. Master niet al te hard. Dat je het wel goed duidelijk kan horen. En dan de gain van alle kanalen zo zetten dat het niet boven de 0db komt.
                Zo deed ik het dus eerst ook, maar toen ik erachter kwam dat elk signaal op +8db binnenkwam heb ik alles op de PFL afgesteld.

Comment

Als het op +8db binnenkomt is de gain je beste vriend!

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                    Als het op +8db binnenkomt is de gain je beste vriend!
                    Haha ja daarom heb ik 'em ook opnieuw afgesteld. ;)

Comment

Working...
                    X