Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel personen met dap mc-15 & palladium p-900

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoeveel personen met dap mc-15 & palladium p-900

Hallo,
    Ik heb net 2 dap mc-15 en een dap palladium p-900 versterker.
    Mijn vraag was hoeveel personen ik hiermee aankan in een zaal.
    En als ik ze op statieven zet, word de bass dan echt veel minder?

Groet, DJ Timmo

30 personen, maximaal 50 maar dat is echt het randje.
    op statieven zul je verder komen met je hoog (50 pers) maar iets minder bas hebben

Comment

Statieven zijn altijd aan te raden. Of anders als het niet anders kan op een hoogte zo rond de 170-180cm. Je bas wordt er iets minder op maar het totaal gaat er wel wat van omhoog.

Comment

speakers dichter in de hoek zetten helpt ook voor roomgain in het laag (als de ruimte het toe laat natuurlijk)

Comment

Het ligt er ook aan hoe groot de zaal is,een zaal die vol staat of waar de mensen verspreid staan.

Comment

Een ding begrijp ik niet helemaal.
            Tijdje terug zei je nog dat ze bruikbaar zijn voor 100/150 man max.

Citaat:
            Hallo,
            Ik heb zelf 2x dap mc-15 met een dap palladium p-900 (samen ongeveer. 650 met kabels erbij). Wel boven je budget maar wel genoeg voor 100/ 150 man MAX.
            Ik gebruik ze zelf ook voor mijn drive in show klinkt erg lekker als je het hoog een beetje uitdraait op een eq.

groet, DJ Timmo (DJ In Apeldoorn dj_timmo@hotmail.nl)

Comment

Dat vind ik ook erg raar.
              als je het antwoord al weet waarom dan een nieuw topic beginnen?

Maar 100 a150 man met zo'n boxjes een tikkeltje overdreven lijkt mij.
              zoiets doe ik met een sub top setje van de x-serie maar niet met de mc-15's (heb ik trouwens niet)

Max 40 lijkt mij aangezien de bas ook wat minder wordt na het op statief zetten.

Comment

Dat heb ik toen inderdaad gezegt maar toen had ik nog geen feestjes gehad en stonden ze in mijn kamer en daar ging het toch wel niet normaal hard. Toen ik een feestje had ging het toch iets minder dus vandaar mijn vraag. Bedankt voor de reacties ik zou dus wel statieven moeten kopen :)

Comment

Maar is 50 personen niet een beetje wat weinig?
                  Ik heb al een feest van een vriend gehad voor 50 personen en toen stond de palladium op de helft en dat ging hard genoeg

Comment

Ik zou zelf NOOIT je versterkers voor de helft open zetten. Ik zet ze altijd voluit open, om dan met het mengpaneel het volume te regelen, anders lopen ze super snel in de clip!

Comment

Het beste is om je mixer op +3 dB uit te sturen als je je versterker wilt afstemmen op je mixer.

Vervolgens draai je de gains van je versterker open, net zo lang tot het geheel lichtjes begint te clippen OF als je luidsprekers beginnen te vervormen. Dat is je grens, het eerste wat opspeelt. Gebruik je oren en ogen.

Vervolgens zet je je mixer terug op 0dB en zorg je er voor dat dat niveau behouden blijft gedurende de avond. Met de masterfader of master-draaiknop van je mixer zorg je dus voor de juiste afstemming van het volume. Zo kun je gas bijgeven indien nodig op je mixer, maar weet je zeker dat je voluit kunt gaan zonder je versterkers en speakers om zeep te helpen.

Je hebt dan ook de ruimte om eventuele pieken op te kunnen vangen zonder schade te veroorzaken.

Comment

1. draai de gains van je versterker helemaal dicht (op 0 dus)
                        2. zorg voor een goed ingangssignaal op een kanaal van je mixer. Of daar een CD-speler, laptop of draaitafel op aangesloten zit boeit niet. Zorg dat deze op 0 dB binnenkomt, regel dit af met de gains die je meestal per kanaal hebt.
                        Onthou vervolgens op wat voor waarde dit ongeveer zit
                        3. zet vervolgens de fader van het kanaal helemaal open
                        4. zet vervolgens je masterfader helemaal open
                        5. je master stuurt als het goed is nu uit op 0 dB
                        6. vervolgens draai je de gain van het kanaal waar je eerst mee bezig was ietsje verder open, waardoor het kanaal en je master als het goed is +3 dB aangeven
                        7. je ziet nu dat je mengpaneel licht 'overstuurt' en in het rood of geel komt (afhankelijk van je mixer). Dat is voor nu niet erg.
                        8. begin vervolgens met het opendraaien van de gains op je versterker. Hou goed met je oren in de gaten hoe je luidsprekers zich houden en of de 'clip' LEDs op je versterkers niet gaan oplichten.
                        9. Wanneer één van de twee (clip LED of vervorming van je speakers) optreedt, zorg je dat je de gains van je versterker ietsje terugdraait, zodat het geheel op zijn maximale kunnen speelt, zonder vervorming, zonder oplichtende clip LEDs.
                        10. Vervolgens draai je de gain van het kanaal op je mengpaneel weer ietsje terug zodat je alles weer op 0 dB hebt staan en draaien.
                        Bron: Rick ;-)

Comment

toch is unity gain op eindversterkers meestal beter als maximaal vermogen, meer headroom vooral voor vermogen slurpend laag.

Comment

Indien jouw kennis al zo is opgebouwd, weet je ook wel hoe je je luidsprekerset optimaal moet instellen. ;)

Dit is meer een 'foolproof' verhaal voor beginners en budgetsystemen.

Comment

Ahh ok :D Maar i.d.d. belangrijkste tip, gebruik je OREN.
                              nog een tip van mijn kant, leer het systeem kennen neutraal (dus alle EQ's flat) en neem die sound als referentie. de +EQ (additief) gebruik je zelden, beter is het om elders subtractief te EQen (cutten) bespaart headroom en klinkt beter.
                              Als laatste: ga nooit voor een "vette sound" de speaker speelt in z'n elemement met EQ vlak, draai dus géén laag bij op je mixer om het gemis van conus oppervlak proberen te compenseren. dit vreet vermogen en je kan uiteindelijk minder luid, met meer vervorming.

Comment

Working...
                              X