Announcement

Collapse
No announcement yet.

10 inch top & 18 Inch sub.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 10 inch top & 18 Inch sub.

Dag forum leden,
    Ik heb er wel eens het een en ander overgelezen, maar volgens mij zijn de meningen verdeelt : Is een 10 inch top in combinatie met een 18 inch woofer een goede combinatie?

Ik zit er namelijk over te twijfelen om db flexsys of iets van rcf 700 serie te kopen voor in combinatie met een rcf l18p300 zelfbouw sub.

Mijn vraag is dus : maakt een 10 inch erg veel uit in vergelijking met een 12 inch top. Oftewel is een 10 inch top verre van ideaal of is het verschil niet significant?

Ik heb op dit moment dap ps 115 en ben eigenlijk wel toe aan iets anders. Oftewel ik moet ze ook voor groter publiek kunnen gebruiken en er 3 subjes onder kunnen knallen. Is dit haalbaar voor een 10 inch of denk ik nu te groot?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen hierover.

Mvg. Robert

Enkel aan de habd van inches: ja dat kan makkelijk .

maar dat licht aan veel meer dan enkel de diameter van de wolfer of twee speaker op elkaar aansluiten

Comment

Als je drie 18" subs onder één 10" topje wilt zetten gaat je topje het wel redelijk zwaar krijgen. 12" Is dan al een stuk praktischer. En mocht je een keer zonder subs willen draaien komt er uit een 10" niet erg veel laag. De 12" is ook dan een stuk praktischer.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
        Als je drie 18" subs onder één 10" topje wilt zetten gaat je topje het wel redelijk zwaar krijgen. 12" Is dan al een stuk praktischer.
        Dit volg ik niet helemaal waar dit dan op gebaseerd is.
        Als we een ad set gebruiken kan ik 2 dubbele 18 inch subs met meer dan gemak bij houden met 1 dubbele 10 inch top.

Ook zit het verschil vaak niet in de db maar in de frequentie berijk.

Ik zou eerder naar de hoorn voor het hoog kijken. De meeste 10 inch hebben een 90 x 70 hoorn de meeste 12 inch een 60 x 40 hoorn. Dit maakt dan weer wel wat uit voor de dekking van je geluid.

Dus kijk naar frequentie berijk van de speakers. En kijk of deze sub top combie aansluit. Kijk ook naar de hoorn van je toppen. Wat is de graden van afstraling hiervan.

Vaak kom je dan tot de conclussie dat veel 18 10 combies niet helemaal geschikt is omdat de frequenties net niet helemaal lekker aansluiten. Deze sets zijn er wel gewoon maar minder. Vaak is het dan een 15 10 combi

Comment

Zelf heb ik even met een 15 inch sub gedraaid met daarop een 10 inch top.
          Ik miste de body in het geluid en de punch en zeker omdat die meestal wat hoger ligt dan de sub het beste weer kan geven.

Maar het ligt allemaal aan de soort luidsprekers die het zijn,maar mijn voorkeur gaat uit naar een 12 inch top die is ook nog eens als stand allone te gebruiken.

Comment

Werken nu met een dva s09 van db technogies met een dvx d10 erop.
            Dit is dus een 15 inch sub met 10 inch top.

Punch? Je voelt hem zowat overal. Heerlijke punch uit deze zeer compacte 15 inch sub ook is er meer dan genoeg mid aanwezig om alles heel netjes weer te geven.

Comment

zoals ik ook al eerder zij het ligt volkomen aan de speakers zelf.

Zelf was het met mijn eerste setje toen ik 12 was,2 dap x15b met 2 ax10's (zijn eigenlijk ook te ligt daarvoor),maar was toen voldoende voor mijn doeleinden.
              je kiste de punch echt.

Comment

okee okee, dus wat ik over het algemeen begrijp is dat je toch net wat tekort komt met een 10 inch ipv een 12 inch...

Wat de reden eigenlijk was, was dat een 10 inch net wat goedkoper was en ik de top eerst als monitor wil gaan gebruiken en bij aanschaf van een 2e, mijn oude toppen gaan vervangen.

Nu er toch over het algemeen gezegd wordt dat 12 inch beter is voor grotere feesten, wat is dan echt een top waarvan je denkt 'wauw'! budget ligt zo rond de 700 euro per kast en het moet actief zijn.

Comment

Flexsys f12 van db technologies of voor 89 euro meer de k12 van qsc. Die heb je nu voor 789 euro incl hoes. Qsc is wel iets feller. Iets agressiefer.

Comment

Al gekeken naar Rcf? Heb hier net een setje van gebuikt voor zo'n 300 man. Ging prima, klonk ook op hoge volumes meer dan oké.

Comment

Om welke set / serie van rcf zou het hier dan gaan?

Db technologies is namelijk de over het algemeen de wat goedkopere zusje van rcf wat ongeveer gelijk presteert. Een 300 man zou ik niet willen doen met een kastje uit deze budget klasse. Dan word het toch allemaal wel heeeel erg optimistische genomen en erg krap aan.

Niet dat rcf geen goede kasten maakt. Is zeer zeker ook een leuk merk met leuke kasten.

Comment

Heb hier even een lijstje, foto's zal ik achteraan gaan ;-)
                        Licht:
                        1x Truss brugje
                        2x scanner
                        1x T4 barretje
                        6x T4 barretjes (verspreidt over zaal)
                        2x Showtec sunstrip active
                        1x Cuelux op macbook
                        1x Martin Magnum 2000 (helaas niet gebruikt...)
                        Geluid:
                        2x RCF art 312a
                        4x RCF 705as
                        2x Pioneer cdj 2000
                        1x Pioneer djm 800

De toppen klonken zeer netjes, ook op hoge volumes.
                        De subs vond ik wat tegenvallen. Had wel wat meer laag verwacht. Hier kwam vooral kick uit, maar niet echt het lage geluid miste ik wel. Heb eerder in dat zaaltje gestaan.

Comment

Kijk dan word het al anders met 4 subs eronder. Maar zelfs dan nog zou ik een 312 kastje erg aan de krappe kant vinden. Dan zou ik eerder een wat zwaardere versie nemen. Een 712 is dan toch wel weer heel wat meer geschikt.

Comment

de 312 gaan verbazend hard hoor! heb ze boven twee 8001AS gehad en dat ging als een toeter!

Comment

ik zou zoiezo niet voor zelfbouw gaan..

omdat tenzij je heel handig bent of meubel maker bent ze nooit mooier/netter worden dan fabrieks kasten.

ook heb je geen garantie op de kast.

en de restwaarde van een zelfgebouwde kast is laag. want wie koopt nou graag zelfbouw kasten op marktplaats?

ik heb zelf de rcf 4pro 8003 as. en de flexsys f12, en ik weet zeker dat ik ze over een paar jaar nog voor hetzelfde geld verkoop als waar ik ze voor heb gekocht, mischien dat ik 100 euro moet zakken maar dat hebben ze dan wel opgebracht.
                              dus lijkt wel veel geld, maar ze houden wel goed hun waarde, net als de meeste rcf/jbl/pioneer merken.er is namelijk ook veel vraag naar door collega dj's
                              ik koop zelf ook graag 2dehands, maar alleen als er een goede bon bij zit en er nog garantie op zit. dus spul van 2 maanden oud. is het kapot? ik ga lekker terug naar de winkel.
                              Last edited by luuk013; Friday-19-10-2012, 15:59.

Comment

Working...
                              X