Announcement

Collapse
No announcement yet.

10 inch top & 18 Inch sub.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ronennieshow View Post
    Maar zelfs dan nog zou ik een 312 kastje erg aan de krappe kant vinden. Dan zou ik eerder een wat zwaardere versie nemen. Een 712 is dan toch wel weer heel wat meer geschikt.
    Viel eigenlijk wel mee. Dacht toen ik de spullen bij de verhuur ging halen dat het wat krap ging worden. Meneer heeft beloofd 2 712 te brengen als het echt te krap zou worden. Toen was ik eigenlijk al wel overtuigt dat het goed ging komen.

Originally posted by luuk013 View Post
    omdat tenzij je heel handig bent of meubel maker bent ze nooit mooier/netter worden dan fabrieks kasten.
    Dat hangt er echt van af hoe groot je bouwkunsten zijn. Als je dat goed kan moet er geen probleem ontstaan.[/QUOTE]

ook heb je geen garantie op de kast.
    Ik heb eigenlijk nog nooit een speaker onder garantie terug te hoeven sturen. Als je woofer is opgeblazen heb je dat toch echt zelf gedaan ;-)

en de restwaarde van een zelfgebouwde kast is laag. want wie koopt nou graag zelfbouw kasten op marktplaats?
    Ik heb mijn testmodel cubo 15 voor 50 euro gebouwd. En voor 90 euro kunnen verkopen...

Comment

Klopt de 312 is een leuk kastje maar zoals ik al zei een 300 lekker feesten vind ik toch vrij krap. Ook is de klank van een flexsys f12, qsc k12 en een 712 van een rcf toch wel weer een stukje fijner.

Nogmaals de 312 is een erg leuk kastje zeker voor het geld. Alleen zou ik er geen 300 man op willen laten feesten. Is het toch net niet en je houd al zeker niet echt iets van power over. Niet dat je met een flexsys f12 wel 300 op je sloffen haalt. ( net zo goed erg krap aan en geen voorstander van ) de klank is naar mijn idee gewoon wat aangenamer. Presteert gewoon weer wat beter.

Dan de zelfbouw subs. Tja voordelen en nadelen. Als je handig bent en je tijd niet hoeft te tellen kan je nogal wat besparen. Ook kunnen ze er zeer zeker wel erg netjes uitzien. Verkopen? Ja leveren wat minder op maar hebben ze ook minder gekost. Ook kan je een zelfbouw op jou wensen en specs bouwen. Een fabrieks is zoals hij is. Je bent dus vrijer.

Enne ik koop speakers voor mezelf. Niet om te verkopen en te verhandelen.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post

Ik heb eigenlijk nog nooit een speaker onder garantie terug te hoeven sturen. Als je woofer is opgeblazen heb je dat toch echt zelf gedaan ;-)

Ik wel, mijn DB DVA s-09, zat een tikkkend geluid in de subs en top door een defecte versterker module en ze waren toen nog nieuw dus het kan.

Comment

Tja, daar zit dan al wel de versterker in. En daar gaat (in mijn ervaring) sneller iets in kapot dan een gemiddelde passieve speaker. Maar je hebt inderdaad wel gelijk ;-)

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post

Dan de zelfbouw subs. Tja voordelen en nadelen. Als je handig bent en je tijd niet hoeft te tellen kan je nogal wat besparen. Ook kunnen ze er zeer zeker wel erg netjes uitzien. Verkopen? Ja leveren wat minder op maar hebben ze ook minder gekost. Ook kan je een zelfbouw op jou wensen en specs bouwen. Een fabrieks is zoals hij is. Je bent dus vrijer.

Enne ik koop speakers voor mezelf. Niet om te verkopen en te verhandelen.
            ja inderdaad maar wat ik hier en daar veel lees is dat mensen het bouwen vaak onderschatten en niet weten waar ze aan beginnen, en dat is doodzonde!

en vaak zijn er fabrieks kasten die beter presteren voor t zelfde geld.
            naar mijn mening.

Comment

Eens, MDF, filters, woofers, lak, amp kost best veel die DYI markt koop je en veel beter presterende merk unit voor.
              Zelfs al zou je zelfbouw met de goedkoopste chinese meuk gaan werken, dan is Behringer of een chinees BAX HUIMERK nog steeds goedkoper

Comment

Ja. Maar met een gemiddelde die gewoon van 18mm multiplex is gemaakt. Een driver die niet niks is kan je al snel paar honderd euro besparen.
                Dat je tegen de chinese speakers niet tegenop kunt bouwen klopt wel, maar wie wil als die al de mogelijkheid heeft tot zelfbouw chinese speakers nabouwen?

Comment

Een plaat berken multiplex is ook al snel 60 euro
                  Zagen en frezen, of apparatuur of uitbesteden beiden duur
                  Goede woofer, 150 -200 euro
                  Filter en connectors en kabels 40-50 euro
                  Verf / hammerite 20 tot 40 euro
                  Rooster 15 euro
                  Handvatten 20 euro
                  200 a 300 euro zit je al zo aan.
                  Kan je al een Behringer B1800x van kopen, met hogere kwaliteit

Comment

Back ontopic aub.

Comment

Ik pas je lijstje ietsjes aan, zoals de meeste dat ook zouden doen ;-)
                      Een plaat berken multiplex is ook al snel 60 euro
                      Zagen en frezen, of apparatuur of uitbesteden beiden duur
                      Goede woofer, 150 -200 euro
                      Connectoren/Kabel 10 euro
                      Verf / hammerite 20 (1 potje warnex is in de meeste gevallen voldoende)
                      Rooster 15 euro
                      Handvatten 10 euro
                      300 euro zit je al zo aan.

Je hebt dan bv. een cubo 15. Als je de eminence kappa 15lf (140 euries) erin zet heb je al een betere sub dan de b1800d. Hout zou je eventueel ook 18mm mdf kunnen gebruiken.

edit, rick was me net voor. mijn excuses!

Comment

Als je de eminence kappa 15lf (140 euries) erin zet heb je al een betere sub dan de b1800d.
                        Maar nog geen versterker.

Nu weer back ontopic.

Comment

Misschien ligt offtopic. Maar misschien ook niet. Denk dat de ts er wel wat mee kan.

Ten eerste als je niet handig bent met hout of wat dan ook moet je natuurlijk sowieso niet gaan zelfbouwen. Je gaat ook niet in een auto rijden als je dat zelf niet kan omdat het handiger is dan de bus.

Het punt een zelfbouwkast kost meer dan een fabrieks behringer klopt helemaal. Maar als je het dan goed doet zoals het hoord. Dan heb je ook wel een wat betere en degelijkere kast dan de fabrieks behringer. Wij hebben zelf 4 dubbele 15 inch zelfbouwkasten. Kosten een om en nabij de 600 a 700 euro totaal per stuk. Klopt veel geld had je ook 2 actieve 15 inch van behringer per kast voor kunnen kopen. Maar geloof me dat is toch echt wel totaal wat anders.

Ook een voordeel wat je hebt wat niet kan met een fabrieks kast. Je kan wat dingen aanpassen. Je kan er je eigen voorkeuren in verwerken. Zo hebben wij voor een dubbele versie gekozen. Die net iets meer punch kan geven ( zonder problemen tot een 150 hertz ) hierdoor misschien wel wat op het allerdiepste moeten inleveren ( geen 27 hertz als laagst maar een om en nabij de 35 hertz )

Hierdoor kan je dus een kast maken zoals jij hem wil. Je kan zelf je drivers kiezen. Wel of geen filter. Soort van verbinding. Soort lak of coting. Dus hoe jij het wil. Wat voor handvaten. Waar de handvaten komen. Het is allemaal aan jou. Dat kan dus ookal niet bij de behringer. Die zijn zoals je ze koopt. Echte aanpassingen is eigenlijk niet echt een doen.

Ben je net een starter met zelfbouw. Begin dan al in ieder geval niet met echte ingewikkelde kasten. Hier komt echt meer bij kijken dan je denkt. Zelfs een baskast kan dan al een behoorlijke uitdaging zijn. Ben je hier al wel wat meer in bedreven zou je naar een bewerkelijkere kast kunnen gaan kijken om zo ook meer rendement uit de speaker te halen. Topkasten zijn dan nog een stapje verder. Hier komt echt vanalles bij kijken waar je rekening mee moet gaan houden. Dus om deze kant en klaar te kopen is meestal wel aan te raden. Of je moet al wel een doorgewinterde zelfbouwer zijn.

Het verhaal van de 10 en de 12 inch. Tja het is maar net wat je ermee gaat doen. Ga je altijd grote feesten doen. Neem gewoon een 10 inch met de juiste afmetingen en dus ook eigenschappen. Met de juiste hoorn. Klinken gewoon erg goed in het mid en het laag is totaal niet van belang want er moeten dan toch subs onder.

Neem je ze ook mee voor een presentatie. Neem dan nog steeds een 10 inch. Klinkt heerlijk in de stem. Lekker een flink stuk compacter dan de 12 inch.

Ga je ze ook los gebruiken voor feestjes en dan dus zonder sub. Ja dan alleen zou ik zeggen neem een 12 inch.

Wij hebben zelf 4 enkele 10 inch en 4 dubbele 10 inch en deze gebruiken we altijd met subs voor feesten ( gaat toch een stuk mooier dan een 12 inch zonder ) of zonder subs voor een presentatie. Eventueel 1 subje op 2 toppen voor achtergrond.

We hebben wel een paar verdwaalde 12 inch maar deze worden dus eigenlijk alleen voor echt kleine dingen gebruikt. Een 25 mis 30 man met een bbq met vrienden je kent het vast wel. Hoeft maar wat herrie te zijn en het is al goed. Word het meer dan is het gewoon 2x 10 met 1 of 2 subjes.

Dus tja kijk en denk na wat je ermee gaat doen. Waar ze voor gebruikt worden.

Ik ben zelf erg voorstander van een 10 inch. Compact, minder kg, mooier mid.
                          Helaas natuurlijk wel minder laag maar daar heb ik subs voor die doen het altijd beter en mooier dan een top.

Comment

Voor feesten met 4 subs, dus voor bijv. 300 man vind ik het ook erg fijn om met dubbele toppen te werken, dus 2x 12" top. Die heb je van dB in de flexsys (F212), maar ook van JBL en HK etc.

Comment

Working...
                            X