Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drive-in set meer plug & play maken`

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Drive-in set meer plug & play maken`

Hallo,

Ik heb zelf een drive-in show, maar het probleem is dat het nou niet echt binnen een half uurtje/3 kwartier op te bouwen is.
    Over de grootste set (lees 2 parlatjes op wind-ups, 2 aircones, 2 topjes en een sub) doe ik ongeveer 1,5 uur als het niet meer is inclusief wegwerken.
    Laat ik beginnen met de complete apparatuurlijst, die ik graag zo houd:

Geluid

1x Behringer Luidsprekerset (2x B212D & 1x B1800D)
    1x Laptop met Traktor, op laptopstand (niet inklapbaar)
    1x Controller voor Traktor (nu nog een Hercules mp3 e2)
    1x PA mixer (Behringer UB1204fx in kist)
    2x Microfoon (Behringer XM8500)
    1x Audio2DJ geluidskaarrt

Licht

2x Par 56 long fourbar Botex T4
    1x Lichtsturing (daslight)
    1x Appart beeldscherm voor Daslight
    1x Rookmachine (magnum 650)
    2x Aircone (homemade)

Rigging - Meubel

2x Speakerstatief
    2x Professioneel wind-up statief ST-132
    1x proDJuser DJ stand

Laat ik beginnen met de basis hoe het zit op mijn meubel. Ten eerste moet ik het meubel opzetten, minuutje werk. Dan het laptopstand even in elkaar zetten, zit dan al half in elkaar en kost een minuutje werk, en dan laptop er op. Verder komt er op het meubel de kist met de UB1204FX. Hierin zit al de Audio2DJ. Deze kan ik zo in de laptop inpluggen. Dan aan de andere kant van de laptop staat een apart beeldscherm voor Daslight, die ik aan moet sluiten op de laptop. Natuurlijk ook nog de laptopvoeding aan de laptop, en beeldscherm op de stroom. Ook powercon bij de PA mixer uit de kist halen en inpluggen. Dan de controller en het daslight kastje, deze moet ik nog apart op het meubel zetten, deze met een externe usb hub aansluiten en ook wegwerken. Is voor mij al een minpuntje. Dat is zowel het meubel, en natuurlijk nog alles daar op wegwerken dat wel wat tijd vereist.

Dan de speakers aansluiten, bij het mengpaneel zitten in de kist 2x powercon out en 2x xlr out welke naar de speakers leiden. Redelijk wat werk omdat ik de kabels achterlangs moet laten lopen omdat de aansluitingen aan de voorkant zitten. Aan de uiteinden zit aan de ene kant gewoon iec, aan de andere kant een stekkerdoosje omdat daar ook de sub op zit, dus ook weer aparte iec kabels aan de andere kant.

Ook de microfoons leid ik bij het mengpaneel achterlangs.

Dan het licht, alle voedingskabels leid ik naar mijn meubel. Ook natuurlijk alle dmx lijnen leggen van links naar rechts met redelijk wat kabels. Alle kabels ook met kabelbinders bij elkaar houden, allemaal redelijk wat werk.

Is dit een normale opbouwtijd voor deze grootte van de show of zouden er nog wat dingen veranderd kunnen worden zodat het toch wat compacter zal worden?

Mvg Yorick

Ik bouw een complete show in me eentje op in een 30 minuten. Als me auto tenminste dichtbij kan staan.

Dan staat er het volgende:

Dj meubel met apparatuur
    2x sub totaal
    2x top totaal

licht:
    1x kls 801
    2x scans
    1x hazer
    stukje truss ( wat vooraan ligt )
    2x wind up.

Maar hoe doen we dat dan.

Ik begin met zoveel mogelijk uit te laden en binnen te zetten ( alles wat zwaar is heeft wielen. ) Let op zorg dat het niet voor jezelf in de weg staat.

Bepaal waar ik de dj booth wil hebben en zet deze dan op zijn plek. Is niks meer dan een 19 inch flightcase met bovenin een dateq lpm 7.3 en een bpm controller rcp 2001, Op het deel onder zit de controller van de dubbele cd speler. Dan de cd speler lade.
    Hieronder zit 2x een ew 165 g2 draadloze ontvanger van sennheiser.
    Dan komt de 2x 15 band eq met limiter van stk.
    Hieronder zitten 2x een 2he lade. Hier zit de voeding en stekkerdoos voor het dj rack in. De la eronder zitten de draadloze microfoons ( voor de ontvanger ) en ook de hoofdtelefoon. Wat reserve batterijen eventueel een visite kaartje en weet ik veel wat nog meer aan onzin.
    Hieronder zit een nas server van 4 tera met eigenlijk alles erop wat we maar digitaal hebben. Dus niet alleen muziek maar ook video clips en alles aan info wat ik nodig zou kunnen hebben. Deze kunnen we bijwerken via utp.
    Dan als allerlaatst zit er helemaal onderin een een 19 inch connector strip.
    Van links naar rechts.
    Powercon in.
    Xlr master uit links
    Powercon uit ( voeding voor actieve speaker links )
    Xlr master uit rechts
    Powercon uit ( voeding voor actieve speaker rechts )
    Powercon uit ( voeding laptops en eventuele overige )
    RCA in links ( kan op kanaal b van schuif 6 geselecteerd worden )
    RCA in rechts ( kan op kanaal b van schuif 6 geselecteerd worden )
    Xlr in links ( kan op kanaal b van schuif 7 geselecteerd worden )
    Xlr in rechts ( kan op kanaal b van schuif 7 geselecteerd worden )
    Xlr out monitor links
    Xlr out monitor rechts
    Hier word dus alles op aangesloten.
    Verder heb ik links boven net naast me mixer nog 2x een usb connector gemaakt. Hier kan 2x usb van de laptop op. Dan is meteen de controller en geluidskaart aangesloten.
    Dit alles zit al weggewerkt en aangesloten in de flightcase. Ook zit de geluidskaart voor bpm studio hier gewoon in

Staat alles op zijn plek? Mooi. Dan hang ik me platen van me meubel eraan. Dit is echt heel snel en eenvoudig. Gewoon de platen in elkaar klikken en klaar.
    2 laptops erop zetten. 1 voor bpm / traktor / en 1 voor licht. Even de voedingen erin steken. Klaar. Laptop 1 dus even 2 usb a -->> b kabels naar het rack en dan is audio klaar. De andere laptop krijgt de cuelux dongel en gaat er 1 xlr naar de lichtset. ( als laatste. )

Het meubel staat nu. Nu de speakers bepalen. Neer zetten en de multi kabel ( geluid + voeding ) van het rack naar de sub. Rechtstreeks in de sub en vanaf daar doorlussen naar de top.

Zo geluid is klaar.

Nu het licht. Even de 2 statieven bepalen. Trusje erop. Zo staat.
    Kls setje even 2 haken eraan draaien. Erin hangen. De scans links en rechts er langs hangen. 1x voeding naar de kls. Dan 2x een iec kabel van de kls naar de scans. Hazer of iets even ergens neer zetten en stroom erop. Even een laatste xlr kabel trekken en klaar. Alles werkt en is gereed voor te feesten

Je ziet dat er maar erg weinig kabels nodig zijn om alles aan te sluiten. Er gaat 1 voeding naar het meubel.
    2x een kabel eruit met voeding en signaal in 1 voor de speakers.
    1x een extra stekker doos op de flightcase voor voeding van de laptops.
    1x een xlr naar me truss met lampen
    Dan een losse voeding die ik eindig onder 1 van de 2 statieven voor me rookmachien en vandaar even naar boven voor de rest van het licht.

Heel weinig kabels dus. Ook heel weinig telkens opnieuw aansluiten. Dan hoef ik ze dus ook niet weg te werken.

Comment

kabels die er niet zijn, moet je inderdaad niet wegwerken, en scheelt inderdaad in tijd. Maar omdat een dj nu eenmaal niet zonder kan, werk je best je kabels al weg van zodra je ze ophangt/ neerlegt. Meestal kan je ze op die manier het beste wegwerken en het rapste wegwerken.

Comment

Hoe vaak per maand bouw je die set op?

Ik denk dat je nu ook nog een stukje handigheid mist wat je vanzelf krijgt als je dat snel doet. Een andere optie zou zijn door met 1 plug en play meubel te gaan werken maar ik weet niet of dat mogelijk is. (dus dj spul blijft in het meubel zitten)

Comment

Plug en play meubel is niet nodig. Ik werk ook altijd mijn kabels voor mezelf weg achter het meubel, zodat ik er zelf geen last van heb. Is het een idee om de kabels gewoon helemaal aan de achterkant, vaak langs de muur te laten gaan zonder kabelbinders te gebruiken? Bouw hem ongeveer 1x in de maand op, of 1x in anderhalve maand omdat ik ook nog regelmatig enkel geluid oid moet neerzetten.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            Ik bouw een complete show in me eentje op in een 30 minuten. Als me auto tenminste dichtbij kan staan.

Dan staat er het volgende:

Dj meubel met apparatuur
            2x sub totaal
            2x top totaal

licht:
            1x kls 801
            2x scans
            1x hazer
            stukje truss ( wat vooraan ligt )
            2x wind up.

Maar hoe doen we dat dan.

Ik begin met zoveel mogelijk uit te laden en binnen te zetten ( alles wat zwaar is heeft wielen. ) Let op zorg dat het niet voor jezelf in de weg staat.

Bepaal waar ik de dj booth wil hebben en zet deze dan op zijn plek. Is niks meer dan een 19 inch flightcase met bovenin een dateq lpm 7.3 en een bpm controller rcp 2001, Op het deel onder zit de controller van de dubbele cd speler. Dan de cd speler lade.
            Hieronder zit 2x een ew 165 g2 draadloze ontvanger van sennheiser.
            Dan komt de 2x 15 band eq met limiter van stk.
            Hieronder zitten 2x een 2he lade. Hier zit de voeding en stekkerdoos voor het dj rack in. De la eronder zitten de draadloze microfoons ( voor de ontvanger ) en ook de hoofdtelefoon. Wat reserve batterijen eventueel een visite kaartje en weet ik veel wat nog meer aan onzin.
            Hieronder zit een nas server van 4 tera met eigenlijk alles erop wat we maar digitaal hebben. Dus niet alleen muziek maar ook video clips en alles aan info wat ik nodig zou kunnen hebben. Deze kunnen we bijwerken via utp.
            Dan als allerlaatst zit er helemaal onderin een een 19 inch connector strip.
            Van links naar rechts.
            Powercon in.
            Xlr master uit links
            Powercon uit ( voeding voor actieve speaker links )
            Xlr master uit rechts
            Powercon uit ( voeding voor actieve speaker rechts )
            Powercon uit ( voeding laptops en eventuele overige )
            RCA in links ( kan op kanaal b van schuif 6 geselecteerd worden )
            RCA in rechts ( kan op kanaal b van schuif 6 geselecteerd worden )
            Xlr in links ( kan op kanaal b van schuif 7 geselecteerd worden )
            Xlr in rechts ( kan op kanaal b van schuif 7 geselecteerd worden )
            Xlr out monitor links
            Xlr out monitor rechts
            Hier word dus alles op aangesloten.
            Verder heb ik links boven net naast me mixer nog 2x een usb connector gemaakt. Hier kan 2x usb van de laptop op. Dan is meteen de controller en geluidskaart aangesloten.
            Dit alles zit al weggewerkt en aangesloten in de flightcase. Ook zit de geluidskaart voor bpm studio hier gewoon in

Staat alles op zijn plek? Mooi. Dan hang ik me platen van me meubel eraan. Dit is echt heel snel en eenvoudig. Gewoon de platen in elkaar klikken en klaar.
            2 laptops erop zetten. 1 voor bpm / traktor / en 1 voor licht. Even de voedingen erin steken. Klaar. Laptop 1 dus even 2 usb a -->> b kabels naar het rack en dan is audio klaar. De andere laptop krijgt de cuelux dongel en gaat er 1 xlr naar de lichtset. ( als laatste. )

Het meubel staat nu. Nu de speakers bepalen. Neer zetten en de multi kabel ( geluid + voeding ) van het rack naar de sub. Rechtstreeks in de sub en vanaf daar doorlussen naar de top.

Zo geluid is klaar.

Nu het licht. Even de 2 statieven bepalen. Trusje erop. Zo staat.
            Kls setje even 2 haken eraan draaien. Erin hangen. De scans links en rechts er langs hangen. 1x voeding naar de kls. Dan 2x een iec kabel van de kls naar de scans. Hazer of iets even ergens neer zetten en stroom erop. Even een laatste xlr kabel trekken en klaar. Alles werkt en is gereed voor te feesten

Je ziet dat er maar erg weinig kabels nodig zijn om alles aan te sluiten. Er gaat 1 voeding naar het meubel.
            2x een kabel eruit met voeding en signaal in 1 voor de speakers.
            1x een extra stekker doos op de flightcase voor voeding van de laptops.
            1x een xlr naar me truss met lampen
            Dan een losse voeding die ik eindig onder 1 van de 2 statieven voor me rookmachien en vandaar even naar boven voor de rest van het licht.

Heel weinig kabels dus. Ook heel weinig telkens opnieuw aansluiten. Dan hoef ik ze dus ook niet weg te werken.
            Ja hier hebben we dus het principe van een vast meibel, dit gaat erg snel . Is het een idee om multikabels te gebruiken voor de luidsprekers?
            Een vast meubel zie ik nog niet echt zitten, tenzij ik 2/3 delen aan elkaar vast kan klikken en dat alles echt vast zit zodat ik hem op de zijkant kan leggen, en dan met wielen eronder.

Comment

Met hoeveel mensen bouw jij je show op?

Comment

Onze basis bestaat uit 1 19 inch flightcase op wielen met daar heel de electronica in.

Daar hangen we altijd de zelfde front plaat aan / voor. Hier kunnen we een 2de plaat naast zetten. Dit is dan je voorkant. Hier zet je de zijkanten aan zodat het niet meteen omdondert. ( hangt er gewoon aan met deur scharnieren ) hier zitten overal profilen aan de binnenkant op vast geschroeft. Leg hier je werkblad in en klaar. Door dat alles in elkaar geschoven word en klikt staat het erg stevig en is het erg sterk. Op dit blad kan ik dan dus me laptops en andere rommel neer zetten.

Comment

Ik bouw met 1 man mijn show op.
                  Wat me ook nog een idee lijkt is die dap 19 inch case met zijblad die je er zo aanklikt. Enkel laptop en een toekomstige ddjergo op het blad, in de case de ub1204 fx, beeldscherm constructie maken dat hij er 19 inch in past of een 19 touchscreen & rackpc voor daslight. Maar dat zal dan ook pas over een jaar of 2 komen, je kan dan wel mooi je daslight kastje en de rest in 1 kwijt.

Comment

Half uur, 3 kwartier vind ik vrij weinig. Wij bouwen in een hele middag een show voor een schoolfeest op. Dan zijn we gewoon 4 a 7 uur bezig met een paar man en dan hebben we niet heel veel bijzonders.

Comment

Mijn set speelt in 30min en staat binnen 30min ook weer in de auto

Comment

Dat met schoolfeesten gebeurt dan ook dolr scholieren die het voor de fun doen denk ik? Dat kan bij ons ook nog wel eens langzaam gaan: gezelligheid is dan meestal belangrijker dan snel opbouwen.

Een kleine geluidsset moet echter niet lang hoeven te duren: combinatie kabels voor je speakers zal misschien al wat schelen.

Vooral bij je dj set zitten een hoop losse onderdelen. Als je zoals ronnie zegt dit allemaal in een kist zou dan heb je echt plug&play met
                        Veel minder pluggen... En dat gaat sneller...

Comment

Wat ook kan schelen is om, in zover dat het haalbaar is, het materiaal dat samen hoort, samen te houden. Kijk bv of je de luidsprekerkabels niet bij je luidsprekers kan steken. Het zijn kleine dingen, maar het helpt wel als je niet de hele tijd over en weer moet hossen...

Comment

Ik mis ook nog de handigheid om snel op te bouwen, ik zou het zelf op 1u willen opbouwen maar ik zit er tussen de 2 en 3u aan, naargelang de afstand tussen de zaal en mijn bus, het zou sneller kunnen maar de handigheid is er nog niet, ook werk ik altijd netjes mijn kabels weg met gafa en velcro strips.

Comment

Mijn show staat binnen 45 minuten / een uurtje. Ligt net aan of we de aanhanger dicht bij de deur kwijt kunnen of niet. De show bestaat uit een truss meubel met daarop 2 flightcases (plug and play), top/sub en een top. En een statief met kls-800 en 2 effectjes.

Schoolfeesten; sub/sub/top per kant, Truss dj meubel, artiestenrack & versterkerrack, 6 meter truss brug, 4 scanners, 2 fourbarren en 2 effecten doen we in ongeveer een uurtje of 2/3. We werken dan niet super hard door, gewoon lekker tempo, en alles is toch netjes af gewerkt.

Dus je moet gewoon zorgen dat je alles plug and play hebt; Overal connectoren zitten, zodat je kan doorlinken, eventueel wat extra powercon out voor stekkerdoosjes o.i.d. Scheelt toch een hoop tijd! Voor de rest, zorg dat niks in de weg ligt, dat je niet alles 10 keer moet verplaatsen. Maar bouw op in stappen. Bijvoorbeeld, eerst meubel, dan de speakers dan de verlichting. Maar niet kris kras alles door elkaar, dan gaat het flink mis.

Comment

Working...
                              X