Announcement

Collapse
No announcement yet.

luidspreker niet luid genoeg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• luidspreker niet luid genoeg

hallo,

Ik heb een probleem met een 100v systeem. het gaat om een monacor pa-802 versterker met 3 micros en 3 luidsprekers. 1 luidspreker gaat helemaal niet luid genoeg.
    als ik de luidspreker vervang door een andere blijft het probleem en als ik de luidspreker rechtstreeks aansluit op de versterker is er geen probleem en gaat deze even luid als de andere 2.

Op de versterker staat 230v 50hz en 150VA dus denk dat deze 150watt kan leveren. De 3 luidsprekers staan op 3 verschillende plaatsen en de kabellengte is ongeveer tussen 100 en 200meter totaal en er worden 2x1.5mm gebruikt. Ik stelde vast dat de polariteit van de 3 luidsprekers niet alle 3 gelijk waren (com en 100V) maar het probleem blijft hetzelfde nu al de polariteiten okee zijn (bruin 100v klem en blauw aan com klem).

de luidspreker die heel stil gaat staat natuurlijk op de verste plaats en is ongeveer 100m kabel, kabel is niet afgeschermd.

op de luidspreker staat een regelknop die op Direct moet staan. de rest is OFF 2w 4w 8w 15w en de luidsprekers zijn 8ohm 100v trans.

Er wordt geen muziek gebruikt maar enkel als communicatie systeem met een push to talk button op de micro. Achter op de versterker staat Feder op max. maar dit heeft geen verschil als men aan deze knop regelt.

Kan het zijn dat door storingen (dikke voedingskabels in de buurt) en de kabellengte het signaal naar de luidspreker niet sterk genoeg meer is? Of is de versteker gewoonweg niet krachtig genoeg meer? Vroeger werkte dit systeem zonder probleem.

Is er iemand die me wat info kan geven over dit probleem?
    Alvast bedankt.

Als je de luidspreker direct aansluit op dezelfde versterker is het wel goed, echter alleen met de kabel van 100m ertussen niet meer?

Voor 100v zou 100m geen probleem moeten zijn, echter kan het natuurlijk zo zijn dat de kabel zelf defect is oid.?

Comment

100 V/ 8ohm

Als je de luidspreker op direct moet zetten, dan is de 100V trafo wss. uitgeschakeld.

Toch een tip om de versterker op de 100V aansluitingen, en de luidspreker op 8w of 15w te zetten. Alle andere luidsprekers op dit circuit moeten ook voor 100V te gebruiken zijn.

8 ohm direct op lange kabel geeft veel verliezen.

Succes!

Comment

Aangezien het eerst prima werkte vermoed ik een beschadeging aan de kabel.

Loopt de kabel toevallig ook ergens door de grond? Zou hier eventueel een beschadeging in kunnen zitten?

Comment

Het is een speakersysteem om te kunnen communiceren van 1 zijde van een machine naar de andere zijde, en wanneer de machine stil ligt werken de luidsprekers prima.
          Ik vrees dus aangezien het geen afgeschermde kabel is er teveel storing van voedingskabels is.
          Hopelijk bestaat er een oplossing waarin ik niet alle kabels moet vervangen.

Comment

kabels beter afschermen?

Comment

bestaat de kans dat de versterker kapot is of gaat door treble bass en master op max. te zetten?

Comment

Ja.

Want treble en bass zijn alleen bedoeld om het geluid wat te kunnen kleuren, niet om ze maar volledig open te gooien. Vermoedelijk staat er ook iets bij zoals een -12 - 0 - +12 indicatie. En dat is niet voor niets.

0 is een neutrale balans, - is lichte demping van bepaalde tonen en als je het geheel de plus in jaagt moet je versterker opeens hoge of lage tonen extra gaan uitversterken, daar is hij niet op gemaakt. Best kans dat je een vervormd geluid krijgt, of op andere manieren merkt dat je de versterker over z'n kunnen heen aan het jagen bent.

Comment

idd, bij het lichtjes hoger zetten van deze instellingen hoor je nu gefluit en gepiep bij de andere 2 speakers :( .

Jammer, dat wordt dus een nieuwe kabel trekken van 120meter (dubbel beschermde), hopelijk gaat dit nu geen probleem worden voor de 2 andere speakers die nog aangesloten zijn met gewone kabels.

ofwel een nieuw speakersysteem instaleren van ongeveer 6000€.

wordt vervolgd...

Comment

Working...
                  X