Announcement

Collapse
No announcement yet.

1e keer band afmixen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Net is me aangeboden een drumkit te lenen. Dat is dus ook alweer makkelijker... Verder wel op ddd avond maar 2u opbouwtijd (exclusief uitladen). De dag erna wel nog 2u30 om op te bouwen en te soundchecken...

Comment

Das mooi, kun je 30 min. soundchecken en daarna nog uurtje koffie drinken.

Pak eerst ff alle mic's/ di's apart ( zodat je weet dat ze het doen en goed klinken en zet het daarna in een mix door ze een nummertje te laten spelen. Ben je zo klaar mee

Comment

even een schopje voor dit bericht:

Binnen een paar weken moet ik ook voor het eerst een band uitmixen. De situatie is wel lichtjes anders (in mijn voordeel). We huren het materiaal, dit wordt opgesteld, gesoundcheckt en terug afgebroken. Hierbij mag ik ook helpen. Ik mag de pa doen tijdens het optreden zelf en indien nodig komen ze me even bijspringen, want ze houden permanentie (het wordt dus afwachten wie wie nu zal helpen :p ).

enkele gegevens:
        Het gaat buiten door voor 200 à 300 personen (het wordt wellicht een familliegebeuren). Het geheel moet wel allemaal als achtergrondmuziek dienen.

dit is het materiaal dat meekomt:
        * 2x2kW Turbosound TXD + amprack + kabels
        * mengtafel A&H PA28 24/4/2 + randapprack (tascam md-cd1, lexicon mx200, behringer autocom mdx1200 dual compr, yamahaq2031a equalizer)
        * multikabel + stageblock
        * monitors 4 wedges 500W + amps + equals + kabels
        * beperkte micro + standset + DI’s + kabels

* wij hebben nog 2x 150w peveay luidsprekers staan die we wellicht ook zullen integreren.

De band bestaat verder uit:
        * zanger
        * drummer
        * basgitarist
        * slaggitarist
        * sologitarist

De rider:
        •monitoren: 3
        •zangmicro's + staander: 3
        •micro's om vóór versterker te hangen: 4
        •micro's vóór drum: 3
        •mengpaneel
        •boxen

Elkeen (uiteraard behalve de drummer) brengt zijn eigen versterker van 100W mee.

Nu mijn vraag: hoewel er altijd iemand bij is met ervaring, waarop moet ik letten tijdens het hele gebeuren? Hebben jullie tips om dit tot een goed einde te brengen? Ik wil graag kunnen meewerken in plaats van in de weg te lopen ;).

Comment

Kun je monitors uitfluiten, weet je hoe je een bepaald instrument moet eq'en, hoe je conpressie instelt per instrument? Nee dan

Zeker met zon set voor zo'n publiek kan je het lastige werk beter door iemand laten doeb due hier ervaring in heeft en zelf hierbij meehelpen / vragen stellen.
          Dit is niet iets waar je "zomaar" even bij mee helpt.

Comment

Iedereen moet ergens beginnen SLGV, dit is een relatief eenvoudig/standaardklusje, moet prima te doen zijn.

Belangrijkste is: kijk om je heen, neem initiatief en weet hoe de boel werkt of in ieder geval het deel waar je je mee bezig gaat houden.
            Terwijl de technicus de tafel prept (inserten compressors bijvoorbeeld) kun jij al prikken, maar dan moet je wel weten hoe je een priklijst leest en hoe een microfoon werkt en gericht moet worden.
            Per abuis 2 zangmics omgedraaid? Jammer dan, meteen even fixen. Dat soort foutjes leer je meer van dan 100x vragen, daar worden de meeste techs stapelgek van.

Comment

Dit zijn al goede tips, maar hebben jullie ook ( enkele )praktische tips?
              Zoals waar ( ongeveer) plaats ik micros ten op zichte van de instrumenten e.d.

Comment

Dat hangt van een aantal dingen af:

- Het soort mic
                - Het instrument/versterker
                - Wat de mixende tech eruit wil halen (ergo: muziekstijl)

Bijvoorbeeld: een SM57 kan je op een gitaarversterker richten. Richt je hem recht op de conus van de speaker, dan krijg je een agressief, fel geluid. Richt je hem haaks op 2/3de van de speaker, dan zal je de aanslag wat minder meepikken. Door onder een hoek te richten krijg je weer andere klanken.
                Persoonlijk richt ik hem meestal op pakweg 60° en ongeveer 2/3de van de speaker, van de conus af gericht. Dan krijg je een wat warmer geluid (dat schelle hoog is niks voor mij). Afhankelijk van de muziek (standaard pop bandje, indie, etc) is dat prima, maar voor een reggae band zou ik hem meer naar binnen richten (wil je juist iets meer aanslag) en voor een pokkeher... eh... metal bandje o.i.d. juist weer recht op de conus.

Vergelijkbare verhalen gaan op voor je kick, snare, hihat, toms, floortom, overheads, bass, blazers, enz, allemaal met verschillende mogelijkheden en daarbij behorende gevolgen en/of klanken.

Comment

Klopt iedereen moet ergens beginnen: dat is ook wat ik bedoel. begin naast de mengtafel en niet er achter.. Meekijken en vragen stellen bij iemand die precies weet wat ie doet: daar leer je meer van de zelf wat xlr'en insteken en de schuiven omhoog gooien

Comment

Working...
                  X