Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA Set voor drive in Show

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PA Set voor drive in Show

Geachte Forumleden,

Ik ben van plan om een actieve PA set aan te schaffen, ik wilde hierbij beginnen met twee actieve toppen, om daar later nog ้้n of twee subs bij te kopen. Mijn budget voor de twee toppen ligt op ongeveer 900€.

Ik had mijn oog laten vallen op de Opera 405D of de Chromo 15+ beide Db technologies, om hier later nog een sub 18d bij aan te schaffen.

Mijn vragen,

Is dit een goeie keus speakers, of zijn er binnen dit budget betere speakers?
    Hoeveel mensen kan ik met alleen de twee tops aan?, en met sub?(Binnen)
    Is de combinatie van een 15 inch top en een 18 inch sub aan te raden of zou ik beter voor 12 inch toppen kunnen kiezen?

Bij voorbaat dank voor uw advies.

Ja voor dit budget zijn dat leuke speakers.
    De keuze voor 12 of 15 inch is een die je toch zelf moet maken. In het algemeen gaat de 15" iets dieper (wat handiger zou zijn nu je nog geen sub hebt) maar klink de 12" wat strakker in het midden (wat in totaal met de sub samen dus weer mooier is)

Aantal man wat je hiermee aankan licht aan de omstandigheden. Maar een ruig feestje niet meer dan 75 max. met subje 100 - 125.
    rustig feestje kan natuurlijk wel wat meer.

Comment

is een 18 inch sub wel mooi? ik dacht ergens te lezen dat dat niet met alle muziekstijlen zo mooi klinkt, door de trage bas ofzo...

correct me if i'm wrong...

Comment

Een 18 inch Sub geeft meer laag dan een 15 inch sub. 15 Inch heeft meer "punch". Als je dat belangrijk vind, ga daar dan voor. Kies het liefst voor 10 inch topjes, alleen als je ze ook zonder subs wilt gebruiken, kies dan voor 12 inch.

Comment

18" is vooral voor de echt laga tonen (30 hz). 15" is meer voor de kick. Dus zo rond de 60-80hz. Deze bassen voel je vooral in je maag erg goed. De echt lage tonen willen bij hardstyle wel eens handig zijn. Maar ook niet perse nodig. Voor drive in zou ik lekker voor 15 inch gaan. Zeker als je dance en house draait.

Daarnaast zou ik gaan voor 12" toppen. Die zijn fullrange net wat lekkerder dan 10" topjes. En boven een sub volstaan deze ook prima.

Comment

Ho ! stop !

Dit gaat nergens over: je mag het niet zo algemeen trekken, er zijn zat 18" subs die wel mooi klinken of die ook goed kick-laag kunnen weergeven en zo zijn er ook zat 15" zubs die wel diep kunnen gaan.

Zo kan je prima een 10" of 12" top op een 18" sub zetten, maar net zo goed op een 15" sub. Dit heeft veel meer met de afzonderlyke speakers te maken dan met de diameter in het algmeen.

Comment

In vrijwel alle gevallen binnen dit budget zal 10" over het algemeen beter boven een 15" presteren dan een 15"/15" combi. Echter, ga je naar de wat duurdere speakers dan is dit anders.

18" kan zeker wel een 'kick' Bas leveren. Maar het oppervlak wat moet bewegen (18") is groter dan een 15". Waardoor het oppervlak van de 15" sneller heen en weer kan bewegen, en strakkere bassen levert dan een 18". De 18" kan dit natuurlijk ook wel, maar de 15" is hier beter in.

Zo heeft de 18" natuurlijk ook voordelen tegenover de 15". De 18" heeft dus een groter oppervlak wat beweegt, en dus meer lucht laat bewegen. En dus meer herrie maakt, en een stuk diepere bassen geeft.

Even dit verhaal achterwegen laten. Misschien is het voor de ts (Wybe) verstandig eens even een dagje richting Goes te vertrekken, en daar het een en ander gaat beluisteren en setjes vergelijkt.

Comment

18 inch gaat vaak juist niet harder dan een vergelijkbare 15 inch. Heel logische. Grotere woofer meer energie nodig om te bewegen. Hoe kleiner hoe minder te bewegen en dus ook makkelijker harder. Kijk maar eens naar een tweeter. Weinig vermogen weinig oppervlakte veel kabaal.

Dus tja het scheelt gewoon per kast. Zo heeft zelfs de kast zelf enorm veel invloed op de driver.

Wat te doen wat te doen. Vrij simpel. Neem een lekker 12 inch topje. Net een stuk compacter en minder zwaar dan de 15. Toch wel meer dan prima te gebruiken voor losse toppen op kleinere feesten. Ook met een sub werken ze heerlijk.

Hardstyle lage tonen? Volgens mij zit er in juist house en dance meer lagere tonen dan in harsstyle. Die gaat wel soms een keer wat lager maar over het totaal?

Dus neem nu mooie toppen en ga in de toekomst gewoon luisteren wat je mooi vind. Ervaar gewoon de verschillen voor zover ze er nog zijn.

Zelf een flink aantal 15 inch subs. Geweldig. Die laatste paar hertz geloof ik in mijn toepassingen wel.

Comment

Dan weet ik niet wat voor hardstyle jij hebt gehoord. Als ik hardstyle over me computerspeakers luister hoor ik vrijwel geen bass. Doe ik dit met house, dan hoor ik wel alle bass.

Voor de ts, ga voor die 15" sub met 12" top!

Comment

Zou dat dan niet aan je computer speakertjes liggen. De bass bij HS gaat vaakgewoon niet zo diep als die bij house / dance.

Bijde gevallen kan je overigens prina mat 18 of 15 inch subs doen

Comment

Bedankt voor de reacties.

Als ik het goed begrijp is het dus verstandiger om te kiezen voor twee 12 inch toppen, om daar later een 15 inch woofer aan toe te voegen?
                      Ik was ook wel van plan om even bij Bax te gaan kijken, alleen de afstand is redelijk groot dus wilde me eerst even ori๋nteren.

Comment

lijkt me sterk dat me computer speakers (jb tsx 10 / vx400) alleen de bassen van house en dance doorlaat.

Wybe, ik zou inderdaad gaan voor 2 12" topjes. En later hierbij 1/2/4 subs (15") bij kopen.

Comment

Thanks Jan Petersen,

Zal binnenkort eens even een reisje naar Goes plannen om daar het een en ander te beluisteren.
                          Nog ้้n vraag , kun je met 12" inch toppen net zoveel mensen aan als met 15" of heeft dat daar niet zoveel mee te maken?

Mvg Wybe

Comment

15" wel iets meer. Maar dat komt vooral door de bas die je daar meer uit krijgt.
                            Echter, staan er subs op de planning vind ik dit wel te verwaarlozen en zou je beter kunnen gaan voor 12" ;-)

Comment

Ff rechtzetten een 18" doet alles wat een 15" doet, maar gaat alleen lager door
                              Hierboven wordt echt gegeneraliseert. Het bereik van een sub is hoger dan de crossover waarmee die werkt

Comment

Working...
                              X