Announcement
Collapse
No announcement yet.
PA Set voor drive in Show
Collapse
X
-
Originally posted by JanPetersen View PostDie volg ik niet meer ?
Een speaker die in de kast zit kan veel hoger weer geven. Het berijk is veel meer dan wat gebruikt word. Echter door de bouw van de kast en toe richten op 1 functie is het zo dat of het filter of de crossover dus velen malen lager zal staan dan wat de driver zelf dus weer kan geven.
Dus ja een 18 inch zou in theorie het zelfde moeten kunnen dan de 15. Maar vaak door de bouw van de kast en aansturing ( en wat ideaal is ) worden vaak de 15 inch kasten net iets anders getuned dan de 18 inch. Zo is het makkelijker om een zo hoog mogelijk rendement uit een kast te halen.
Comment
-
Nee, je subwoofer kan in principe gewoon een toon tot een 3Khz weergeven. Door de bouw van de kast en het gebruik van een filter wordt dit afgekapt op een hertz of 80-100. Je speaker kan dus meer frequenties weergeven als wat hij doet, hij wordt door de kast en het filter in feite beperkt.
Als je je subwoofer uit z'n kast zou halen en hem zonder filter zou gaan gebruiken geeft hij ineens wel mid-tonen weer.Last edited by Guest; Wednesday-31-10-2012, 22:10.
Comment
-
Oh, ja dat begrijp ik wel. Denk dat er dan net wat miscomunicatie is geweest. En 80 hz is wel erg laag. Meestal zit je wel rond de 120 - 180 hz. Maar dat is per setje vaak wel verschillend. Bij 15" toppen kan je wel wat lager crossen, bij 10" zou ik dit wat hoger doen.Last edited by JanPetersen; Wednesday-31-10-2012, 22:56.
Comment
-
Waarom dan niet allemaal 18 inch?
Nou niet elke 18 inch heeft de kick bass van een 15 inch en niet elke 15 inch gaat zo laag als een 18 inch.(in het generaal)
In het algemeen kunnen we wel zeggen dat een 18 inch gewoon lager gaat dan een 15 inch,maar dat een 15 inch een betere kick bas weergeeft.
Verder waarom een 15 inch? in het algemeen zijn de 15 inchers toch wat compacter.
Verder nog gaat bv. een W-bin veel minder laag dan een BR kast.
Maar heeft een W-bin een hoger rendement.
Comment
-
Ik zelf heb 12'' toppen op een 18'' subwoofer staan (EV). Klinkt echt lekker, goed in verhouding.
De 18'' subwoofers zijn over het algemeen wat zwaarder. Maar kunnen meestal wel meer laag produceren. Ligt er dus net aan, of je echt een goede bass wilt voelen of niet. De 15'' zorgt voor een goede body. De 18'' gaat net wat verder.
Comment
-
De meeste kasten filteren af vanaf de 80 tot een 150. Dan heb je wel een 95% van de standaard filters gehad. Voorbeeld de dva s09 ( niet de goedkoopste ) kan je kiezen tussen een 90 of 120 hertz filter. De ad-system 218b uit de spectra serie met een bijhorende impuls 2404 amp en bij horende interne processor kaart kapt af op een 110 hertz.
Ook heb je nog een typisch effect als je webin gaat stekken. Dan word de frequentie lager. Dus zeg 1 is vanaf 60 hertz ( ja ok 18 inch ) pak je er 4 bij elkaar is het opeens een zeg 40 hertz.
We hebben nu zelf een hybride kast gemaakt met bijde voordelen. Dus vanaf een om en nabij de 30 a 35 hertz die het goed doet tot een goede 150 hertz. Dus zowel redelijk laag tot voor een sub vrij hoog voor de kick.
Laatste een filter kapt niet meteen af maar fade het geluid weg. Dus hoe hoger de frequentie na de filter hoe sterker afgezwakt. Dit is zowel met een passief als actief filter.
Ik moet wel zeggen dat ik er een beetje van schrik wat je hier allemaal roept en adviseert zonder dus de echte basis en begin princiepe van kasten en geluid kent.
Comment
-
Even voortbordurend op mijn vraag.
Ik heb mij een beetje verdiept in de verschillende actieve fullrange speakers in mijn prijsklasse.
Wie heeft ervaring met de volgende speakers, en wat is volgens jullie de beste keus, ik kan ze niet naast elkaar beluisteren omdat Bax geen electrovoice verkoopt.
Art 312A MKIII
ELX 112P
Qua SPL wint de EV het maar goed dat zijn alleen maar cijfers.
Hoop dat iemand kan helpen.
MVG Wybe
Comment
-
Originally posted by Wybe View PostEven voortbordurend op mijn vraag.
Ik heb mij een beetje verdiept in de verschillende actieve fullrange speakers in mijn prijsklasse.
Wie heeft ervaring met de volgende speakers, en wat is volgens jullie de beste keus, ik kan ze niet naast elkaar beluisteren omdat Bax geen electrovoice verkoopt.
Art 312A MKIII
ELX 112P
Qua SPL wint de EV het maar goed dat zijn alleen maar cijfers.
Hoop dat iemand kan helpen.
MVG Wybe
De ELX 112P heb ik ook gehoord. Gaat erg hard maar het hoog word een beetje agressief als het harder gaat.
Comment
-
RCF klinkt zeer goed voor de prijs. De art 312a kost nu ook nog maar 390 per stuk wat de aanschaf zeer interessant maakt.
De ev klinkt inderdaad wat agressief op hoge volume. Maar dit is voor een groot deel op te lossen met eq. Maar ja, een eq = geld geld geld ;-)
Mijn voorkeur zou gaan voor de rcf!
Comment
-
Waarom plaats je niet gewoon je subs onder je toppen?
Verder behringer? Tja je kan er natuurlijk altijd naar gaan luisteren dat kan nooit kwaad. Maar om heel eerlijk te zijn komt het er bij mij niet meer in. We hebben nog 1 setje ( sub top de b1520 pro met b1800 pro passief ) en dit gebruiken we eigenlijk alleen als tuin kan gaan regenen setje.
Niet dat het niet werkt hoor zeer zeker niet hebben het al x aantal jaar en gek genoeg werkt het nog prima. Maar als je het dan toch vergelijkt met erg veel andere setjes werkt het toch allemaal net wat minder. Het gebruik ervan de klank ervan. Dus mwa ja kan als je minder budget hebt. Is er wel geld dan zou ik toch zeer zeker overwegen om naar iets anders te gaan kijken.
Dan verder.
Ik ben persoonlijk niet zoon voorstander van ev. Nooit echt iets mee gehad. Niet dat het dan ook meteen erg slecht is maar nee ik heb er niets mee. Waar ik om eerlijk te zijn wel aangenaam door verrast werd ( voor het geld natuurlijk weer ) is een qsc. Naast dat ik toch echt wel een groot voorstander ben van een db technologies moet ik zeggen dat qsc het ook erg lekker doet ( maar natuurlijk noooooit zo goed als db natuurlijk hahahahah ;) )
Dus waar ik naar zou gaan kijken ( als ik nu weer zou meoten gaan kijken )
Db-technologies
RCF
QSC
Is het budget groter ( zeg maar standje wat moet ik er anders mee doen )
Tja dan weet ik nog wel een paar leuke dingen van mwaaaaaaa hebbe hebbe hebbe. Helaas is dit voor mij niet het geval. Dus vandaar dat ik naar de eerder genoemde merken zou gaan kijken.
Comment
-
Heren bedankt voor de snelle reacties.
Ik zou de behringer best wel eens willen beluisteren, alleen ik denk dat het professioneler overkomt op mijn klanten als daar een 'geaccepteerd' merk speaker staat.
Ronennieshow, wat voor type van DB technologies zou je me dan aanraden.
QSC heb ik wel naar gekeken maar 900€ voor één K12" speaker gaat op dit moment het budget te boven.
Comment
-
Waar ik een paar keer op een buiten dingetje mee gewerkt heb ( collega bedrijf zelf niet in het bezit ) is de opera 512. Ik vond het een een aangename verrassing.
Klonken erg netjes en compleet. Zeer zeker voor het geld. Van het ontwerp moet je natuurlijk maar wel of niet van houden.
Wil je wat meer uitgeven dan kan je voor een flexsys f12 gaan. Nog net wat aangenamer kastje nog net wat harder en nog wat meer open / helder.
Wil je echt van je nog wat meer uitgeven? Persoonlijk werk ik erg heel erg graag met onze dvx d10 topjes met een dva s09 subjes. Echt wamp wouw. Heerlijk helder hard ( echt hard ) zonder ook maar te gaan vervormen als het harder gaat. Super lekker compact, ligt en enorm veel vermogen. Kost wat maar je krijgt er ook echt wat voor terug.
Comment
Comment