Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA Set voor drive in Show

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by JanPetersen View Post
    Wel vaag dat de geluidsgolven van deze speakers afbuigen naar het midden ;-)

En ik wist niet dat subs ook al een bepaalde spreiding hadden? Ook weer een wondertje?
    Mag hopen dat dit om toppen gaat (ja of cardioide systeem...)
    elke speaker heeft een bepaalde spreiding. denk aan een druppel die in het water valt, die rimpels zijn de geluidsgolven, als je er 2 op een bepaalde afstand tegelijk laat vallen, ontmoeten ze elkaar in het midden.
    en ja ook bij een sub, de tekening is niet perfect nee, maarja niemand en niks is perfect he. ;)

maar snap je wat ik bedoel? er komt geluid vanaf, wat overal naar toe gaat en ja dus ook naar het midden. ze komen elkaar tegen, en doven elkaar op een bepaald punt uit.

het is jammer, ik had een goede flash simulatie wat dat perfect liet zien, maar kan hem niet vinden.
    als je nog een bron wilt weten. ik heb dit van mijn leraar geluid, hij zit al 20 jaar in het vak, dus ja ik weet best waar ik over praat.

Comment

Ik begrijp nog steeds niet helemaal je verhaal.

En sub heeft gewoon géén specifieke afstraling. Dit gaat gewoon overal heen waar dat kan (360 - 180).

Je moet het zo zien.

Je hebt één vierkant blok, de subwoofer. Vanuit het midden van die sub maak je een cirkel. Die 'bol' die je dan hebt is je afstraling. Ik dacht hier ergens een plaatje van te hebben. Zal even naar zoeken !

Comment

juist dat is ook wat ik bedoel, en dat komt elkaar op een bepaald moment tegen, waar het elkaar uitdooft, omdat ze allebei naar voren willen, als je ze bij elkaar zet heb je dat probleem niet, omdat ze dan tegen elkaar staan en je dat dooie punt recht voor je sub hebt. ik hoop dat we elkaar nu wel begrijpen?

Comment

Aha, ja nu begrijpen we elkaar;-)

Ik dacht dat je bedoelde dat een sub een afwijkende spreiding had van 180-360 :eek: want dat klopt niet helemaal!

edit; niet gevonden, wel een voorbeeldje gemaakt:

Met dood punt:

Uploaded with ImageShack.us
          Last edited by JanPetersen; Saturday-24-11-2012, 21:26.

Comment

Je met dood punt klopt niet. Tenminste niet helemaal. Het is veel meer dan zomaar een 2 cirkels op elkaar leggen. Ja dan geef je de overlap aan, Maar je hebt met een hele hoop geen rekening gehouden.

Ook zijn er echt meer dan genoeg subs die echt niet als een 360 bij 180 graden afstraling hebben. Er zijn er ook meer dan genoeg die als een soort van ei vormig aan afstraling hebben. Dus ja wel wat naar achteren maar toch ook een zeer groot deel naar voren. Ik heb zo zelf mijn door mezelf gebouwde speakers gewoon getest door ze buiten op het parkeer gebeuren voor de hal te zetten en ze gewoon te meten. Resultaat. Er was gewoon merk en meetbare hogere geluidsdruk aan de voorzijde. Ook zijn er subs die al een soort van cardiod systeem in de kast zelf gebouwd hebben.

Dan het verhaal van de muur. Ja het gaat inderdaad een stukkie harder als je ze goed in een hoek kan plaatsen helaas brengt het ook weer een hoop sores met zich mee als het om refelecties en weerkaatsingen gaat.

Roepen is leuk maar weer niet echt een duidelijk verhaal van hoe het zit en dat het ook klopt.

Er kan en is veel meer dan je denkt en zo blijkt ook weet.

Comment

Working...
            X