Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rondzingen Shure SLX 87a

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rondzingen Shure SLX 87a

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de Shure SLX 87A.
    Ik ben regelmatig bezig met geluid voor artiesten.

Nu heb ik het volgende probleem, dat is dat de mic gaat rondzingen voor de boxen. als ik HI terug draai blijft dit gewoon door gaan.

wat kan ik hier aan doen om dit te verkomen?? de mic zit recht op de mengtafel, is het ook mogelijk om deze eerst door een compresor limiter te laten gaan en dan naar de tafel? of een soort mic voorversterker of hoe heet zo iets??

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes Patrick

compressor en voorversterker doen hier niets aan.

Het probleem is dat je met je mic voor de boxen komt, als de mic dan vrij hard staat gaat dat snel rondzingen. Als je de mic zachter zet is het weg toch?
    Maar dat wil je natuurlijk niet:

Oplossing is een 31 bands EQ te gebruiken en dan de frequenties die rondzingen hiermee er uit te trekken.

Comment

zijn eigelijk 2 vraagjes.. die vraag van compressor limiter en voorversterker was om het mischien nog beter te laten klinken... ;-) maar ik weet niet hoe zo'n aparaat heet en hoe dat werkt.

31 bands eq.. en werkt dit dan goed? krijg je dan niet dat hij de klank aantast??

alvast bedankt!
      Originally posted by SLGV View Post
      compressor en voorversterker doen hier niets aan.

Het probleem is dat je met je mic voor de boxen komt, als de mic dan vrij hard staat gaat dat snel rondzingen. Als je de mic zachter zet is het weg toch?
      Maar dat wil je natuurlijk niet:

Oplossing is een 31 bands EQ te gebruiken en dan de frequenties die rondzingen hiermee er uit te trekken.

Comment

Natuurlijk 'tast het de klank aan', je haalt immers informatie weg.
        Maar in jouw geval is dat de enige manier om rondzingen tegen te gaan.

En met een SLX setje heeft het geen zin om hem door een aparte preamp te gooien. Zonde. SLX klinkt toch als een natte krant.
        En je vraag over een compressor: als je die daat gebruiken is er zelfs kans dat het je rondzingen verergert omdat je de zachte gedeeltes qua volume opdrukt.

Dus: EQ'en die handel!

Comment

Originally posted by ajdeboer View Post
          Natuurlijk 'tast het de klank aan', je haalt immers informatie weg.
          Maar in jouw geval is dat de enige manier om rondzingen tegen te gaan.

En met een SLX setje heeft het geen zin om hem door een aparte preamp te gooien. Zonde. SLX klinkt toch als een natte krant.
          En je vraag over een compressor: als je die daat gebruiken is er zelfs kans dat het je rondzingen verergert omdat je de zachte gedeeltes qua volume opdrukt.

Dus: EQ'en die handel!
          oke dankjewel!! dan weet ik voldoende! nog een tip voor een eq toevallig? merk type??

Comment

Tja goede eq,

Je kan het zo gek maken als je wil. Kan van heel ruig tot heel erg goedkoop. Wat is dan goed en wat is wijsheid. Tja dit is voor veel mensen anders.

Kan je een rane of een stk aanraden. Erg goede en in mijn ogen fijne betrouwbare eq's. Ook een Bss kan aan dit rijdje toegevoegd worden. Maar dan heb je ook behoorlijk dure eq's

Wat goedkoper maar naar mijn idee ook erg goed en degelijk. DBX.

Als je slim bent neem je wel meteen een 31 bands. Kost niet meteen een wereld meer maar wel een wereld van verschil in gebruik. Zeker voor live gebruik. Standaard discotje kan nog wel met een 15 bands.

Comment

De DBX eq's zijn wel al goed bruikbaar.
              Mag het wat meer kostten dan is BSS een goede optie, Klark Teknik en Ashley zijn ook meer dan prima (vergelijkbaar met bss)

Zou wel een 31 bands nemen, zeker als je de eq gebruikt om feedback tegen te gaan is dat toch prettiger omdat je smallere banden hebt en dus een minder breed frequentie gebied er uit haalt.

Comment

Probeer een 2de hands Alesis M-EQ op de kop te tikken. Voldoen prima voor de beginnende tech/verhuurder.

Comment

gekocht maar nu?

Zo heb ondertussen een eq gekocht,
                  de Behringer - FBQ 3102 Ultragraph

maar hoe sluit ik deze nu aan?

heb hem alsvolgt aangesloten... MIC >> EQ >> Mengtafel.
                  maar als ik de gain dan open draai krijg ik een harde ruis... gain staat dan 3kwart open.., moet ik de ontvanger van mijn shure verder open zetten? zodat de gain terug kan? of moet het anders aangesloten worden? Mic >> Mengtafel >> EQ >> Versterkers..? maar dan heb ik dus alles op de eq zitten.

ik heb het trouwens alles met xlr aangesloten in en uit.

grt patrick

Originally posted by patrick140 View Post
                  Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de Shure SLX 87A.
                  Ik ben regelmatig bezig met geluid voor artiesten.

Nu heb ik het volgende probleem, dat is dat de mic gaat rondzingen voor de boxen. als ik HI terug draai blijft dit gewoon door gaan.

wat kan ik hier aan doen om dit te verkomen?? de mic zit recht op de mengtafel, is het ook mogelijk om deze eerst door een compresor limiter te laten gaan en dan naar de tafel? of een soort mic voorversterker of hoe heet zo iets??

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes Patrick

Comment

Tsja, ruis heb je nu eenmaal bij budgetapparaten. Zo zit dit ook wel als ik de gains op de speakers ver open draai van Behringer, of op mn ub1204fx.

Comment

Tja het nadeel van een behringer eq is dat daar ook gratis ruis mee word bijgeleverd. Als je hier dan ook nog een erg zwak signaal doorheen gaat sturen ( dus bijv een micro signaal ) en dan vervolgens dit alles weer sterk gaat versterken met de micro pre amp naar een line signaal word je ruis ook enorm versterkt.

Dit komt dus omdat je ruis signaal verhouding vrij hoog ligt. Je ruis gaat bijna net zo hard als signaal als je micro. Neem je een line signaal dan zal het signaal in verhouding tot de ruis dus stukken minder zijn omdat je line signaal wat je wel gebruikt in verhouding tot de ruis gewoon veel harder gaat.

Maar misschien een vervelende vraag. Je vraagt oké welke eq is goed. Vervolgens horen we niets en ga je gewoon voor (1 van de) de goedkoopste. Waarom?

Oplossing ja na de mixer en voor de amp zetten. Nu zal het minder zijn. Ja tast heel het geluid en niet alleen de micro aan.

Optie 2 weg dat ding. Wijze les geleerd en iets goeds halen. Redelijk goede en niet goedkoopste micro om vervolgens erg low price eq ertussen te doen vind ik een beetje jammer. De kwaliteit van het geluid word bepaald door het slechtste of minst goede zoals je wil, onderdeel van je installatie.

Comment

Waarom zet je uberhaupt een (live) mic voor speakers neer?

Dat is vragen om rondzingen...

Oplossing: Zet je Speakers (zowel links als rechts) minstens 2 a 3 meter van je Mic vandaan...

Naar mijn inziens moet dit toch echt helpen...

Comment

Dat je een boel ruis hoort is logisch, er zit geen mic preamp in die EQ...

Mic -> Mixer -> EQ -> PA. Dan heeft het meteen nut voor al je microfoons.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                            Mic > Mixer -> EQ -> PA. Dan heeft het meteen nut voor al je microfoons.
                            Tja en tast je meteen het totaal geluid aan ook waar het voor eventueel een andere mic helemaal niet nodig is. Jammer dus om alles totaal aan te passen als het maar bij zeg 1 mic nodig is.

Comment

Ja eigenlijk is het beste mic - mengtafel - EQ - speakers
                              Eventueel kan je de eq ook inserten op het microfoon kanaal als dat mogelijk is met je mixer.

Er worden hier een aantal dingen geadviseerd en vervolgens koop je de allergoedkoopste berhinger??

Comment

Working...
                              X