Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monitors voor de beginnende producer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Monitors voor de beginnende producer

Hallo Bax-shoppers,

Ik ben een bedroom DJ en heb onlangs de smaak te pakken gekregen wat betreft het produceren van house/electro plaatjes.
    Momenteel doe ik dit met mijn gewone speakersysteem (home cinema) en de HDJ-2000 koptelefoon van Pioneer. Maar ik ben me ervan bewust dat ik op deze manier niet een geheel eerlijke weergave van het geluid krijg.
    Kunnen jullie me wat tips geven waar ik op moet letten bij het aanschaffen van mijn eerste set monitors. Wat betreft het aantal herz, zijn er merken die je echt moet mijden e.d.? Momenteel had ik de Fostex PM 0.4n en de ESI nEar08 op het oog. (Bij de nEar gaat het om een iets ouder model, ivm de prijs, die helaas niet bij Bax-shop te krijgen is maar qua specs is het geen erg groot verschil)
    Het budget ligt rond de 200-250 euro.

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

Er zijn een aantal merken die zeker binnen je budget valllen.

Behringer TRUTH serie
    KRK Rokit 5 (zeer populair onder velen)
    Fostex inderdaad
    Tannoy Reveal
    Samson eventueel

Gouden tip: 'schaf ook een setje MoPads van Auralex aan', gaat je geluidskwaliteit nog meer op vooruit.

Persoonlijke tip:
    Bij Bax testen en vergelijken wat JIJ fijn vindt klinken.
    Let er ook op dat je voor een actieve set gaat. = plug and play en zijn zo gemaakt dat ze optimaal presteren voor wat ze moeten doen.

Je gaat in ieder geval met wat je ook kiest dan de Home cinema set erop vooruit! (let wel even op de aansluitingen en dus welke kabels je moet hebben... even uitgaand dat je een interne geluidskaart hebt die verschillende uitgangen heeft en anders hopelijk toch echt een USB geluidskaart)

Comment

Ik mis M-Audio nog in het lijstje. :) BX-monitoren zijn ook erg leuk voor het geld, dus ook zeker te overwegen.

Denk ook eens aan een goede audio interface, want dat heeft ook behoorlijk wat invloed op je geluid. Vergeleken met een simpele computer- of laptop-output heb je dan ineens een stuk meer dynamiek en een veel strakkere geluidsweergave.

Wat betreft het aantal herz, zijn er merken die je echt moet mijden e.d.?
      Maar hou er rekening mee dat specificaties je nooit kunnen vertellen hoe een luidspreker klinkt. Denk bijv. eens aan de klankweergave (vol, schel, helder, warm, etc.)

Comment

Als Bax-shop zich met de nieuwe winkel nou midden in het land had gevestigd.... ;)

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat de enige goede manier het luisteren naar monitors is. Helaas heb ik in mijn regio nog geen zaak kunnen vinden die zo'n ruim assortiment als Bax te bieden heeft. Misschien toch maar eens een tripje van 3 uur heen en 3 uur terug wagen :)

Bedankt voor jullie reacties wat betreft de merken, ga ik zeker even uitvoerig bekijken. Ik hoor jullie de ESI nEar niet noemen, zijn deze dan toch eigenlijk niet goed (genoeg)? Zelf had ik inderdaad ook al bepaald dat het een set actieve monitors moest worden.

Wat betreft audio interface zat ik te denken om de ingebouwde interface van mijn DDJ Ergo te gebruiken (stukje kostenbesparing, het blijft toch crisis hè) :P Of raden jullie me dit echt ernstig af, even in het achterhoofd houdend dat ik echt net begin en dus niet het beste van het beste nodig heb?

Comment

Working...
        X