Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passieve fullrange bi-ampen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Passieve fullrange bi-ampen?

Ik ben op zoek naar nieuwe fullranges. Graag zou ik deze kunnen bi-ampen. Als ik op de site kijk naar actieve fullranges keuze genoeg, echter bij passieve fullranges bijna niet te vinden.

De setup die ik nu gebruik is een crossover naar 2 versterkers en dan naar 2x top en 2x sub. De crossover kan ook als stereo 3-weg gebruikt worden en ik heb nog een versterker op overschot liggen dus eigenlijk heb ik geen extra materiaal nodig. Behalve nieuwe tops.

Budget is tot €200 per luidspreker. Versterker waar het op moet is een Behringer INUKE NU3000. (was origineel bedoeld voor de subs maar daar steekt nu iets sterker achter, daarmee op overschot dus)

Alternatief was ik aan het denken om gewoon nieuwe tops te bestellen samen met losse speakon connectoren en dan de passieve crossover er gewoon uit te gooien. Tweeter op 1 speakon en de woofer op een 2de speakon. DIY-bi-amping. :cool:

Heeft er iemand advies?
    Last edited by VTOLfreak; Friday-16-11-2012, 02:40.

Waarom wil je ze graag bi-ampen?

Passieve toppen die ge-bi-ampt dienen te worden zijn meestalde wat zwaardere of grotere topjes. ( Jbl srx, hla, martin h3, etc)
    Als ik zie dat je nu met berhinger amps werkt denk ik niet dat dit in jou budget klasse valt: dus dan blijft zelf maken over.

Ten eerste haal je het passieve filter uit je top, en maak je hier een 4-Polige speakon aan. Je kunt dan twee versterker signalen door een speakon sturen dus zowel het hoog als het laag

Comment

Materiaal ligt hier toch dus waarom niet? En het is inderdaad een nettere oplossing om een 4 polige speakon te gebruiken in plaats van apparte speakons voor hoog en laag. Bedankt voor de tip.

Ik had al een vermoeden dat het DIY ging worden maar wou het toch even navragen.

Comment

Om heel eerlijk te zijn zie ik het niet zo zitten om een erg goedkoop speakertje ( want echt iets bijzonders ga je niet kopen voor een 200 euro per kast ) te gaan bi-ampen. Ik geloof niet dat je er echt wat meer uit gaat halen. Sterker nog ik denk dat het alleen maar meer werk en meer risico gaat geven dan wanneer je het gewoon lekker passief laat.

Ook ben ik benieuwd welke speaker jij wil gaan kopen om deze vervoglens met een 2x 400 watt versterker aan te gaan sturen.

Kortom ik denk dat het in deze prijsklasse alles behalve interresant is om een bi-amp systeem te gaan maken.

Comment

Ik denk dat je er met een standaard actief crossover niet veel verschil mee maakt.
          Als je er een digitale processor tussen stopt heb je wel heel wat meer mogelijkheden, en kun je na lang goed prutsen er meestal wel een beter geluid uit halen.
          En zo'n middagje prutsen is nog leuk ook :p
          Let wel op dat je als je bi-amped zeker niets verkeerd aansluit! Full range signaal op hoog volume door een tweeter is in de meeste gevallen een enkeltje richting vuilbak!
          Last edited by StijnS; Friday-16-11-2012, 22:53.

Comment

Originally posted by StijnS View Post
            Let wel op dat je als je bi-amped zeker niets verkeerd aansluit! Full range signaal op hoog volume door een tweeter is in de meeste gevallen een enkeltje richting vuilbak!
            Of een retourtje tsr....;-)

Comment

Working...
            X