Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over hoorn

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje over hoorn

Goedendag allen,

Even een paar (wellicht domme) vragen van iemand die graag iets wil bijleren.

Ik heb hier nog 4 hoorns liggen (zie specs hieronder) die stof liggen te verzamelen.

MPA PA 258
    Sine 200 W
    Max music power 300 W
    Impedance 8 Ohm
    Frequency range 1600-20000 Hz.
    Sound pressure 106 dB

Nu had ik het idee om hiervan 2 tops voor onze (kleine PA) te bouwen.
    We hebben een crossover filter die wij nu 2-weg gebruiken (bass-bin en mid-top) maar die ook drieweg kan filteren.

Nu komen de vragen.
    1. Per top 2 hoorns parallel dus 400 Watt RMS bij 4 Ohm.
    Moet de versterker hiervoor ook dat vermogen hebben of kan met minder worden volstaan?

2. De luidsprekerkabels voor de bass-bins en mid-top-kasten zijn nu 2,5 mm dik. Is dat ook voor de tops noodzakelijk of kan mindere dikte ook?

Iedereen alvast bedankt voor de input.

over die hoorns: dat gaat al met al veeeeeel werk worden. misschien gewoon op marktplaats zetten en van het geld wat leuks zoeken?
    Last edited by TomTheMusicFreak; Thursday-29-11-2012, 16:20. Reason: onnodige info

Comment

Misschien is het beter als we hier nu nie gaan ruziën en het aan de mensen overlaten die ervoor bedoeld zijn.
      Dit dus.
      Hoop gedoe weggeveegd. Zonde van de informatie die nu verloren gaat, maar ik heb geen zin om veel tijd te besteden aan het blijven opschonen van posts.

Indien je problemen hebt met het postgedrag van een bepaald forumlid meld je je eerst bij mij. Niet voor eigen rechter spelen.

Laatste waarschuwing, ik heb dit al vaker gezegd.

Comment

Die hoorntjes liggen hier gewoon. Dus ik dacht (typisch Nederlands) da's zonde.
        Jullie moeten geen ruzie gaan maken over zo'n onbenullige vraag hoor ;)

Wat ik niet snap is dat verhaal over de kast.
        Gewoon een houten bak met alleen twee hoorns erin in een hoek ten opzichte van elkaar?
        Die hoorn is een gesloten "trechter" waardoor het geluid naar voren wordt gegooid. Kan iemand mij uitleggen hoe de kast hier nog invloed op heeft.

Niet gaan slaan nu, maar ik ben "slechts" een vader (niet belemmerd door enige kennis over deze materie) die de helpende hand voor zoonlief en companen toesteekt.

Comment

tja, de kast heeft echt wel invloed op de klank, denk aan een klankkast bij een gitaar. Misschien heb je een oude (hifi) speaker die kapot is en even van de binnenkant kan bekijken?

Comment

Die hoorntjes zijn gewoon in te bouwen hoor.
            Gesloten hoorns hebben geen klankkast nodig.
            2 bij 2 paralel op 4 Ohm gaat prima.
            Het versterker vermogen zou ik laten afhangen van de rest van de speakerset doch ik zou het vermogen van de versterker niet hoger nemen dan de 400 Watt RMS op 4 Ohm.
            Wisselfrequentie mid/hoog op ongeveer 2500 Hz.

Comment

Working...
            X