Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mobiele geluidsinstallatie voor theaterlessen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mobiele geluidsinstallatie voor theaterlessen

Beste Allemaal,

Een vraagje. Ik ben op zoek naar een mobiele geluidsinstallatie om dans/theater lessen mee te verzorgen.

Aantal punten waaraan hij moet voldoen:
    - Kwalitatief goed, sterk.
    - 2 speakers met de mogelijkheid tot uitbreiding. + statief.
    - Een basis geluids paneeltje.
    - 1x microfoon draadloos. / 1x headset draadloos
    - Makkelijk te vervoeren.

Budget max. €800,-

Ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven!

Alsvast bedankt,

ik zou met dit budget kijken naar een setje waar mengpaneel en speakers (bijna) in 1 zitten, zoals dit of dit voor de speakers

(opgelet ik heb wel met beide systemen geen ervaring, en weet dus totaal niet hoe ze klinken, wat de kwaliteit is, ik heb zelf niet naar de spec's gekeken. Het zijn gewoon enkele voorbeelden)

Misschien kan je ons ook wat voorruit helpen door te zeggen hoeveel personen je er wil mee gaan voorzien van geluid/ welke oppervlakte je wil bespelen.

Comment

Dat is geen gigantisch budget voor dat allemaal, zeker als het allemaal kwalitatief goed en sterk moet zijn. Maar het moet wel lukken.

Als microfoon kan je de Shure PG 14 - PG 30 draadloze headset overwegen. Ik heb er meerdere keren mee mogen werken en hem mogen aanluisteren en hij is voor het geld erg fijn! Erg goed geluid en lekker stevig.
      Ik raad wel een heaset aan, omdat je bij theater je handen veel gebruikt en dat gaan niet lekker met een grote handheld in je handen. ;)

Mixers zijn er in alle soorten en maten. Ik raad (als het kwalitatief goed en sterk moet zijn) behringer af. Mijn ervaring is dat deze na tijdje toch al wel kuren gaat vertonen. Een goede optie voor jou kan de Yamaha MG102C mixer zijn. Deze is lekker compact, stevig en je kan er nog flink wat op aansluiten!

Kwa speakers kan je superveel kanten op. Bijvoorbeeld: Sub/top, twee topjes, passief/actief.
      Het handigste lijkt mij twee topjes. Bax heeft zelf al een paar voordelige pakketten samengesteld. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar de "Skytec SP1500A actieve speaker set met statieven" of de "Devine Advised plug-and-play set"
      Ik heb de 12" versie van de devine één keer mogen horen, en die klonken niet verkeerd voor de prijs. Voor theater (achtergrondmuziek en spraak dus neem ik aan) zullen ze gewoon goed voldoen.
      De skytecs heb ik zelf niet gehoord. Maar ik heb er wel veel van andere mensen over gehoord/gelezen, en die waren (volgens hun) voor de prijs ook erg fijn, ookal staat skytec niet echt goed bekend... Rick (de administrator van dit forum) heeft deze volgens mij ook, misschien kan hij je er wat meer over vertellen?

En dan moet je natuurlijk niet de bekabeling vergeten ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. ;)

EDIT:

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
      ik zou met dit budget kijken naar een setje waar mengpaneel en speakers (bijna) in 1 zitten, zoals dit of dit voor de speakers
      Dit zou ik niet doen, aangezien er vrij weinig uitbreidings/upgrademogelijkheden zijn. Ook passen ze volgensmij niet makkelijk op statief...

Comment

@ Mathias Van Rechem.

Deze sets zijn natuurlijk wel erg moeilijk om uit te breiden.

@ts

Je zou kunnen kijken naar 2x een actief topje met statief en daar een flightcaseje bij met al je overige apparatuur erin. Maar ik ben bang dat je dan al erg snel boven je budget uit komt.

Het zal sowieso krap worden. Zeker als je er ook nog een draadloze headset en micro bij wil waar je ook wat mee kan. Voor dit alles zal je ook nog een mixer nodig hebben.

Verder weet ik niet of je ook nog iets nodig hebt om je audio en zo mee af te kunnen spelen

Comment

- Kwalitatief goed, sterk.
          ben je al meer kwijt aan enkel de micro's...

Kijk anders een naar tweedehands spul

Comment

Originally posted by larsholm View Post
            Je raad eerst Behringer af en komt dan met Skytec en een habbiehabbie China prutsel aanzetten? Dan kies ik liever Behringer!!

800,- is krap, maar moet in theorie doen. Theater heeft niet zo gek veel druk nodig omdat het publiek stil is.

Ik zou in eerste instantie kiezen voor twee actieve 10" kastjes, bijvoorbeeld de Alto TS110A.
            Zelf heb ik de 115A en die voldoet erg goed. Klank is prima te noemen voor het prijssegment en laat de Behringer of DAP alternatieven qua klank zeker achter zich.
            De speakers en versterkers vormen de kern van je systeem. Als je daarop bezuinigd kun je er een microfoon van 1200,- aan hangen, het zal niet beter worden.
            Vergeet niet een paar solide statieven mee te bestellen. K&M is top maar prijzig, de JB Systems SS-Air zijn een mooi alternatief maar gevoeliger door de plastic borgingen. Die kun je stuk draaien, hier al eens gebeurd.

De draadloze Shure PG setjes zijn prima voor spraak, eventueel zou je ook een Samson Stage 55 kunnen overwegen of een AKG WMS mini (handheld). Let met zenders wel op de frequenties, nu iets kopen in de 790 - 822MHz band is weggegooid geld, die frequenties worden as we speak geveild. 600Mhz band is doorgaans ok.
            Denk eraan dat headsetjes niet snel te wisselen zijn. Als dat de bedoeling is dan is een handheld gewoon makkelijker en minder kwetsbaar.

Wanneer je de zender ook voor zang wil gaan gebruiken ga je prijstechnisch een paar stappen omhoog. De Line6 XD series en Sennheiser EW series zijn dan aan te raden.

Een paar XLR kabels hoeft niet veel te kosten. DAP kabels zijn voor weinig tot gemiddeld gebruik prima, zolang je er een beetje netjes mee omgaat.

De Alto speakertjes hebben 2 line/microfoon ingangen met een preamp, dan
            is een mixer dus mogelijk niet nodig. Wil je persee een mixer, kijk dan eens (eventueel 2de hands) naar de Soundcraft EPM serie. Erg nette mixers. Dan ga je wel iets over je budget.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
              Je raad eerst Behringer af en komt dan met Skytec en een habbiehabbie China prutsel aanzetten? Dan kies ik liever Behringer!!
              Misschien was ik niet duidelijk, maar ik had het over de behringer mixers, niet de luidsprekers.

Voor uitvoeringen en drive-ins zou ik inderdaad devine en skytec niet direct gebruiken (als het beter kan), maar aan reacties van verschillende mensen leid ik af dat ze eventueel prima te gebruiken zijn voor theaterlessen. Ook is er gewoon niet genoeg veel budget voor wat de TS allemaal graag wil hebben. Het is natuurlijk niet allemaal best of the best, maar met dit budget lijkt mij zoiets wel de meest gangbare optie, en zolang men er goed mee omgaat heb je er ook nog lang plezier van.

Comment

Hoi allen, Bedankt voor jullie uitgebreide feedback. Ik zal het morgen eens allemaal goed bekijken. Het is ca. om er 30 kids mee les te geven en het is voor voorstellingen waarbij het bezoekers aantal max rond de 200 ligt. de ruimte zal zo'n 80m2 zijn.

Comment

200 personen als bezoeker :o
                  Ik denk dat je dan toch echt serieuzere investering mag gaan maken dan het budget wat je nu hebt. 30 kinderen is binnen het budget nog wel te realiseren. Maar 200 bezoekers echt niet.

Als ik het lees ga je het redelijk profi en vaak gebruiken. Zorg dan ook dat hier een budget voor is. Volgens mijn beleving ga je er soort van lessen mee verzorgen als ook voorstellingen mee geven. Als dat zo is moet je er dus van op aankunnen elke dag weer. Ga dan niet voor dat budget spul. Neem gewoon iets goeds waar je ook mee voor de dag kan komen.

Met dit budget haal je niet eens de benodigde speakerset laat staan ook nog eens het overige.

Comment

Working...
                  X