Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speakers / Versterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speakers / Versterker

Beste Bax-Shop leden,

Graag wil ik jullie hulp inschakelen. Tijdens de verbouwing van ons huis hebben we besloten speakers in het plafond in te bouwen. In totaal zitten er 7 in het plafond (4 in de woonkamer en 3 in de keuken).

Het gaat om 7 Lenco CX-5591 speakers (Output Power 40w RMS, Music Power 80w, 4 Ohm). Ieder speaker heeft een eigen zwart-rode kabel die bij mijn televisie in de woonkamer uit de muur komen. Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik deze moet aansluiten, welke versterker ik hiervoor nodig heb e.d. De ideale situatie zou zijn, wanneer ik geluid van de TV / Digitale ontvanger (Humax 5100C) en de iPod zou kunnen afspelen.

Indien mogelijk zou het mooi zijn als ik de woonkamer / keuken apart en samen zou kunnen schakelen. Het hoeft trouwens geen top-of-the-line apparatuur te zijn.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen! Alvast dank!

Vanwaar het oneven aantal? Hoe staan ze geplaatst ten opzichte van je tv (kan je misschien een schets laten zien?)? Heb je nog een speciaal gewenste opstelling (5.1, 2.1, 2.0, quadrofonisch?)

Comment

Dank voor je snelle reply. Bijgevoegd de schets! Er is trouwens geen specifieke reden voor het oneven aantal. Het hoeft dan ook geen Dolby Surround geluid te geven.

Comment

Het oneven aantal maakt het lastig. Het handigste lijkt mij om je waankamer en keuken apart aan te sluiten (twee versterkers). Dit omdat je anders verschrikkelijk met impedanties aan het kloten gaat, en omdat je niet de hele onderverdieping bij die oh zo spannende real-life soap op tv , met lekker hard geluid, wil betrekken.

Als ik nu naar de woonkamer kijk, dan zou ik voor links twee speakers gebruiken, en voor rechts ook. Als je dan links en rechts in serie schakelt, dan krijg je links en rechts een impedantie van 8 ohm en ongeveer 80 watt RMS. Voor je woonkamer zou je dan een versterker nodig hebben die per kanaal op 8 ohm rond de 100 watt levert.

In de keuken Kan je hetzelfde doen. Alleen dan moet je oppassen met de versterker die je erbij koopt! Deze versterker moet dan namelijk ongeveer 120 watt op 12 ohm kunnen leveren. Omdat je keuken drie speakers heeft, zou ik alles op één kanaal zetten (mono). Voor de keuken zou je dan een versterker nodig hebben die op elk kanaal, of op bridge modus, 120 watt op 12 ohm kan leveren.

Als ik jou was zou ik met je schets en deze info eens naar de lokale hi-fi dealer gaan, en hem om advies vragen voor een goede hi-fi versterker.

Comment

@ larsholm

Hmmm 12 ohm. En als ik er nu eens 2 in serie zet en deze 2 speakers samen dan parallel aan de derde. Hoeveel ohm heb ik dan? Hmmmmmm Nu is het dus opeens een stuk lager. Geen 12 ohm

Snapje er is veel meer mogelijk.

Maar er zijn ook verschillende 4 kanaals versterkers. Ook in de wat meer thuis gebruik sector. Zo hebben wij zeg maar een sony 4 kanaals versterker. Met een A zone en B zone aan en uit knop. Geen mixer gewoon beide het zelfde. Maar je kan dus wel met een druk op de knop een zone mee laten draaien of uit zetten.

Als je niet voor een 4 kanaals gaat zou ik inderdaad voor 2x een 2 kanaals gaan.

Ik zou het in ieder geval niet gaan gebruiken voor film kijken en andere zeg maar echt hifi gerelateerde dingen. Leuk voor een achtergrond muziekje maar voor een film te kijken of om een keer echt lekker na een stukkie muziek luisteren zou ik het niet doen.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            @ larsholm

Hmmm 12 ohm. En als ik er nu eens 2 in serie zet en deze 2 speakers samen dan parallel aan de derde. Hoeveel ohm heb ik dan? Hmmmmmm Nu is het dus opeens een stuk lager. Geen 12 ohm
            Klopt , dan kom je op 2,67 ohm uit. Zover ik weet kunnen de meeste (betaalbare) hi-fi versterkers 4 tot 16 ohm aan. In serie zetten stelde ik voor, omdat dit het simpelste is, en omdat een beetje hi-fi versterker prima 12 ohm aan kan. ;)

Comment

Het nadeel van een 12 ohm is dat je versterker een flink stuk sterker moet zijn en meer vermogen moet hebben. Dan kom je dus ook weer in de hogere prijs klassen terecht. Tenminste als je een beetje fatsoenlijke en degelijke amp wil hebben.

Comment

Hartelijk dank voor de reply's tot zo ver!

We hebben ongeveer € 200,- te besteden aan een versterker. Zouden we hier iets goeds voor kunnen krijgen voor onze specifieke situatie? Hebben jullie misschien wat voorbeelden?

Wat betreft het in serie zetten van boxen, bedoelen jullie daarmee 2 draden op 1 aansluiting? Sorry als dit een domme vraag is, ik heb hier echt geen verstand van.
                Last edited by Mnemonic; Friday-07-12-2012, 23:01.

Comment

rond de 200 euro zou de Yamaha RX-397 of de Onkyo TX-8255 wel voldoen. De Onkyo heeft een krachtiger output, maar beiden zullen meer dan voldoen voor de plafondspeakertjes. Zelf zou ik de yamaha nemen, omdat je dan iets flexibeler bent met de impedanties.

Dan nu even over het serie verhaal
                  Als je twee draden op één aansluiting zou doen zet je alles in parallel. Hieronder even een schets van een serie-schakeling:

Hierbij sluit je dus de min van de eerste speaker aan op de tweede luidspreker om deze te verbinden.

Comment

Originally posted by larsholm View Post
                    Dan nu even over het serie verhaal
                    Als je twee draden op één aansluiting zou doen zet je alles in parallel. Hieronder even een schets van een serie-schakeling:

...

Hierbij sluit je dus de min van de eerste speaker aan op de tweede luidspreker om deze te verbinden.
                    Oh... Dat is minder dan, want het plafond zit al dicht en ze hebben voor iedere box een apparte kabel getrokken. Is dit op te lossen met een kroonsteentje of iets dergelijks? Of moet ik dan kijken naar een geheel andere configuratie?

Comment

Is mogelijk met een paar kroonsteentjes, maar dan zul je een paar lusjes moeten maken van de ene kroonsteen naar de ander en even goed moeten opletten hoe je het precies aansluit.

Comment

Originally posted by larsholm View Post
                        rond de 200 euro zou de Yamaha RX-397 of de Onkyo TX-8255 wel voldoen. De Onkyo heeft een krachtiger output, maar beiden zullen meer dan voldoen voor de plafondspeakertjes. Zelf zou ik de yamaha nemen, omdat je dan iets flexibeler bent met de impedanties.
                        Heb zelf ook nog even rondgekeken en kwam de Yamaha R-S300 tegen. Is een iets recenter model volgens mij. Zou deze ook kunnen?

Comment

Working...
                        X