Announcement

Collapse
No announcement yet.

"hoeveel personen kan ik voorzien van geluid? met dit, dat, zus en zo"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "hoeveel personen kan ik voorzien van geluid? met dit, dat, zus en zo"

Je hoort heel vaak de vraag: "hoeveel personen kan ik voorzien van geluid?"
    Mij is bij bax-shop eerst verteld dat je een vuistregel hebt:
    aantal wattage : 3 = aantal personen.
    Hierbij reken je dus 3 watt per persoon. Nu heb ik ook veel gelezen dat het (bijna) niet aan de wattage ligt maar aan het aantal db wat de speaker uitstoot(spl?). Het ligt vaak ook aan de locatie heb ik begrepen.

Wat zijn de regel hiervoor? of zijn er überhaupt er wel regels voor?

Groetjes

Er is eigenlijk maar 1 goede regel. Vrij eenvoudig.

Ervaring.

Door veel te werken en dingen te doen. Met verschillende sets te werken, Tijdens optredens van andere naar de set kijken en dan zelf beslissen of het wel of niet zwaar genoeg kwa vermogen is kan je door de tijd heen zelf wel wat opbouwen van wat wel en wat niet kan.

Riders stellen ook nog wel eens een zeg 5 watt per persoon per kant. Of 10 watt wil er ook nog wel eens instaan.

Ik kijk er om eerlijk te zijn meestal niet eens na. Ik weet wat me set kan en zorg dat ik me db's haal waar ik ze moet halen ( en dan stiekem nog wat over hebben )

Dus hoeveel kan ik met........

Vrij simpel. Ervaring, doen, kijken en vooral luisteren als je een keer ergens bent. Dan leer je vanzelf welke set geschikt is voor hoeveel personen en wat je in welke situatie nodig hebt.

Comment

Het is van zo veel factoren afhankelijk dat je er geen standaard regel voor kan maken.
      Zoals je zelf ook al gevonden hebt, zegt het wattage van de speaker helemaal niks.
      Er zijn speakers van 300W die 98db geven en er zijn er die maar 80db geven.
      Ook de plaatsing van de speakers, de grootte van de zaal en de akoestiek zijn zeer belangrijke factoren.

Comment

Bedankt voor de reactie!
        Zijn er inderdaad wel dingen waar je extra op moet letten of tips?

Comment

De 5 watt per persoon regel is redelijk ok voor speakers met een gemiddeld rendement (pakweg 95dB SPL @ 1W/1m) en indoor gebruik in normale (niet dempende of galmende) ruimtes. Maar uiteindelijk telt wat al gezegd is: ken je materiaal.
          Het probleem is namelijk dat die SPL lang niet altijd wordt gemeten, en daar gaat het mis. 103dB SPL klinkt indrukwekkend, maar als dat berekend is uitgaande van een ideale situatie dan heb je er dus niks aan.

Naast de locatie en de opstelling tellen er ook nog een heleboel andere factoren mee. Als je publiek staat te schreeuwen heb je meer vermogen nodig dan wanneer je publiek stil is bijvoorbeeld. Een bandje produceert veel meer dynamiek dan een willekeurige DJ waardoor een stukje headroom wel fijn is, dan kun je nog wat ruimte in je mix creëren voordat je set tegen de limiet staat te spelen.

Comment

Pfff ja bijvoorbeeld een tent:
            Hoog reflecteerd als de ziekte en je laag is poef en gewoon weg door het zeil.

Buiten heb je meer vermogen nodig omdat je niets terug krijgt.

Band heeft meer vermogen nodig omdat dit een stuk dynamischer is dan de dood geproceste mp3 / cd muziek. Dus als dat even hard moet overkomen als een cd dan scheelt dit een behoorlijke klap in je vermogen.

Als je subs hebt kan je bij 9 van de 10 subs deze het best op de grond zetten om zo wat meer vermogen te krijgen.

Toppen telaag is altijd een drama omdat je vooraan doof word en achter niets hoort dus omhoog met die dingen.

Hoorn geladen systeem is vaak met minder vermogen meer rendement maar de klank moet je vaak ook nog wat op inleveren.

Zijn maar vast een paar dingen waar je rekening mee kan houden.

Comment

Bedankt voor de reacties!
              Weet gelukkig al wat ik met me set aan kan. kom (bijna) nooit voor verrassingen te zijn qua geluid druk.

Comment

Bedankt voor de tips Ronnieshows.

Comment

En dan hangt het natuurlijk ook nog van de wensen af, een bruiloft hoeft het meestal niet zo hard, en al zeker niet buiten de dansvloer. Een house feest voor de jeugd moet flink knallen.

Comment

Working...
                  X