Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maken pootjes verschil?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Maken pootjes verschil?

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een skytec SMWA15. Prima kastje voor wat hobbyen!

Nu zijn er pootjes bijgeleverd met de sub, maar ik vroeg mij af: Maakt het nog verschil kwa geluid als deze er wel of niet over zitten? Hij staat nu op vloerbedekking, maar hij zal ongetwijfeld ook nog wel eens op parket of tegels komen te staan. Maakt het dan uit of er wel of geen pootjes onder zitten? Hieronder een fototje van de pootjes:

Last edited by larsholm; Friday-28-12-2012, 22:17.

sowiso zal je geluid beter zijn met je pootjes er onder. Er gaan dan namelijk minder trillingen over naar je ondergrond, waardoor je ondergrond minder ongwenste trillingen maakt (en aangezien geluid = trillingen, kan je de rest van het verhaal al raden).
    Verder zorgen de pootjes er ook voor dat je speakers wat vaster staan op de ondergrond en dat hij niet verschuift van zodra je er (bij manier van spreken) nog maar naar kijkt.
    De pootjes zorgen er ook voor dat je speaker een beetje hoger staat. Als er dan iemand bv een glas omstoot, dan loopt het niet direct tegen je speaker, maar er onder (maar als je een statief gebruikt zoals het hoort, dan heb je het probleem natuurlijk al helemaal niet, net als alle voorgaander problemen)

Comment

Hmm dat van die trillingen had ik al in zekere mate bedacht... Maar dat hij wat hoger staat en dat ie niet aan de wandel gaat is ook wel een groot voordeel... Ik denk dat ik dan morgen maar eens wat ga doe het zelfen ;)
      Last edited by larsholm; Friday-28-12-2012, 23:05.

Comment

maar vergeet ook de voordelen van een statief niet:
        - je kan de speakers op de juiste hoogte zetten (=woofer op oorhoogte) waardoor je geluid beter verspreid over de zaal en dat het geluid terecht komt waar het moet terecht komen (in je oren dus en niet tegen je knieën)
        - nog minder trillingen door de rubberen voetjes van je statief
        - minder kans op feedback wanneer je een micro gebruikt (speaker staat hoger én de rubberen voetjes van je statief zorgen voor betere absorbtie van de trillingen, gebruik dit in combinatie met een micro statief: nog minder kans op feedback)

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
          maar vergeet ook de voordelen van een statief niet:
          Sub op een statief? ;)

M'n topjes staan natuurlijk wel op een statief.

Comment

@ Mathias Van Rechem

Ik weet niet of je het door hebt maar het gaat hier om een subwoofer ( als je het zo al mag noemen )

Maar een subwoofer moet je dus eigenlijk gewoon nooit op oor hoogte gaan plaatsen. Deze produceert namelijk alleen lage tonen. Ga je deze op oor hoogte plaatsen dan verlies je alleen maar vermogen. Ook zijn subs vaak groot en lomp. Niet echt een aanrader om ze dus op een statief te zetten.

Comment

ik had het inderdaad niet door dat het om subs gaat, kan je zoals al gezegt beter niet op een statief gaan zetten.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                Maar een subwoofer moet je dus eigenlijk gewoon nooit op oor hoogte gaan plaatsen. Deze produceert namelijk alleen lage tonen. Ga je deze op oor hoogte plaatsen dan verlies je alleen maar vermogen. Ook zijn subs vaak groot en lomp. Niet echt een aanrader om ze dus op een statief te zetten.
                Ik snap het principe van een subwoofer ;)

Originally posted by ronennieshow View Post
                ( als je het zo al mag noemen )
                Kijk, dit vind ik een beetje jammer. Dit voegt gewoon niets toe. Het enige wat dit terrecht kan brengen is het afdanken van andermans spullen... Voor mij is dit toevallig precies wat ik nodig heb, en niet iedereen heeft ook het geld voor "betere" spullen. Just saying... ;)

En nog iets ontopic: Ik heb net even snel de pootjes onder geschroeft, en er zit inderdaad verschil in.

Comment

Je trekt het je nogal aan. Dus je zal dan wel ergens mijn mening delen. ( wie de schoen past trekt hem aan of zoeits )

Maar als je het wil weten. Ja ik heb er ook 1 gekocht. Niet voor mezelf. Maar gewoon voor een elcheapo beetje feedback systeem tijdens het draaien in een radio studio.

Ken ze dus en ja ik heb er mee te maken ( gehad )

Het was echt niet om je af te zeiken of zo. Maar meer een zucht o ja ergenis voor mezelf moment.

Wil je nog meer experimenteren met je sub?

Zet hem dan eens in een hoek. Of midden in een ruimte of alleen met de rug tegen de muur. of eventueel in een lange gang. Dan zal je merken dat dit allemaa verschil zal gaan maken voor zowel je klank als je rendement.

Comment

Ergens deel ik die mening, maar soms moet je keuzes maken ;) Het was ook meer iets van: "mensen zouden dit verkeerd kunnen ontvangen" dan dat ik me nu diep beledigd voel... haha ;)

Dat experimenteren ga ik zeker nog een keer doen (als iedereen weg is)! Kan ik em ook direct eens wat verder opengooien. :)

Comment

Working...
                    X