Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sound pressure level

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sound pressure level

Na talrijke forums af te gaan, kan ik er nog altijd niet aan uit..
    3db, 6db, 10db, .. Allemaal verschillende waardes waarvan ze zeggen dat je dubbel zo hard geluid krijgt.
    Ik heb een site gevonden waar je aan de hand van 5 factoren db kan meten dat je werkelijk hoort (copyfunctie werkt niet op deze pc, spijtig).
    Nu vraag ik me af, hoeveel db is het nu werkelijk dat als dubbel wordt beschouwd voor het gehoor?

2 speakers

-90db/1watt/1m

-93db/1watt/1m

Hier ervaart het menselijk gehoor respectievelijk 90 en 93 db op 1 meter afstand bij 1 watt.. Zijn de 3db verdubbeling of is dit een fabeltje? (er wordt namelijk zeer veel gezegd dat 10db voor menselijk gehoor verdubbeling is)

Ik denk dat veel mensen wel iets aan dit topic zullen hebben, velen denken het te weten, maar als het puntje bij paaltje is, schijnt iedereen in een andere "waarheid" te geloven..

Ik weet er niet exact alles vanaf, maar een verdubbeling van dezelfde geluidsbron geeft 3 db meer aan geluidsdruk.

Comment

Ik heb bij natuurkunde altijd geleerd dat bij elke 3dB een verdubbeling van het geluid plaatsvind. Een natuurkundeboek lijkt me iets betrouwbaarder dan de meeste websites, maar misschien dat je NBeat even kunt vragen om te beantwoorden, hij weet namelijk veel van natuurkundige aspecten van geluid etc.

Comment

Originally posted by joris1 View Post

2 speakers

-90db/1watt/1m

-93db/1watt/1m

Het vervelende van deze setup is dat je werkt met twee verschillende luidsprekers.
        Laten we voor het gemak uitgaan van de twee luidsprekers die een gevoeligheid van 90 dB/1W/1m hebben.
        Ik heb altijd geleerd, bij een verdubbeling van het versterkervermogen heb je die befaamde 3dB winst. Die 3 dB wordt door mensen ervaren als een 2x zo hard geluidsvolume.
        Dus;
        90dB/1W
        93dB/2W
        96dB/4W
        99dB/8W
        102dB/16W
        105dB/32W
        108dB/64W
        111dB/128W
        114dB/256W
        117dB/512W

Nu ben ik wel hier gestopt, omdat je woofer er ergens fysiek mee ophoudt om het dubbele versterkervermogen aan te kunnen. Verder mogen we ook de geluidskoppeling van de twee luidsprekers beschouwen als 3 dB winst, waardoor het totale geluidsvolume van je twee luidsprekers in de meest gunstige situatie theoretisch zou kunnen uitkomen op een geluidsdruk van 120dB.
        MAAR, omdat muziek dynamisch is en dus geen vast geluidsvolume heeft, ga je hier nooit aan komen.
        Misschien is het interessant om een dB meter te vinden, zodat je vergelijkingen kunt doen.

(Mocht er in bovenstaand verhaal een flinke fout staan, dan hoor ik dat uiteraard graag.)

Comment

Bij verdubbeling vermogen: +3db
          Bij halvering afstand tot de speakers: +6db

Deze waardes zijn allemaal goed en wel maar aangezien ik geen idee heb hoeveel 1db of 10db verschil is, zeggen ze mij vrij weinig..

Ik zie hier al direct 2 verschillende theorieën:

- 3db verschil bij verdubbeling vermogen geluidsbron
          - 3db verschil = verdubbeling geluid waargenomen door menselijk gehoor

Volgens mij, is 3db verschil geen verdubbeling van het geluid, dit aan de hand van simpele db-tabelletjes waar waardes worden opgegeven voor allerlei lawaai
          bv

M1 garand (geweer) op 1m: 168db
          jet engine op 30m: 150db

168-150=18
          18:3= 6

Bij dit niveauverschil ga je volgens mij geen 6 keer dubbel zo hard geluid hebben hoor!(is namelijk maaaaassaveel aangezien een vliegtuigmotor al zo een lawaai is)
          Een verdubbeling bij 10db waargenomen door het menselijk gehoor lijkt me meer realistisch..

Als we uit het 3db-raadseltje komen, zou al een mooi begin zijn :)

dB table sound pressure levels SPL level test normal voice sound levels sound units decibel level common sounds sound intensity decibel comparison chart noise ratio Conversion of sound pressure to sound intensity calculation compression rarefaction loudness decibel dB scale ratio factor units - Eberhard Sengpiel sengpielaudio

Hier een link overgetypt waar alles duidelijk instaat, +10db is verdubbeling "loudness"
          Dit lijkt me correct te zijn, link zeker de moeite waard !
          Eén site zegt niet veel, maar heb er zoveel gezien, deze lijkt me structureel het beste..

Commentaar altijd welkom

Hier ook even de link voor alles uit te rekenen, zeer interessant!!

Last edited by joris1; Saturday-27-06-2009, 13:06.

Comment

3dB is ook heel sterk, maar het is wel hetgene wat al drie mensen geleerd hebben, wel zie ik dat op jouw site vaak de getallen 3, 6 en 10 terugkomen. En het voorbeeld van jou kan best hoor, heb je wel eens naast een flink geweer gestaan dat afgaat? Een M1 Garand heeft wel een 7.62mm patroon, wat een flink ding is dat uit die loop geschoten moet worden met een flinke snelheid. Er is dus veel stuwstof voor nodig en dus komt er een harde klap bij kijken. Ik kan je vertellen dat zo'n ding echt wel hard klinkt!

Comment

Bovendien is 30 meter gewoon een grote afstand.

Geluid is en blijft gewoon energie. En daar kan je dus mee rekenen. Bij een verdubbeling van deze energie ga je 3 dB harder. Wat ook uit deze formule af te leiden is:

Verder zijn alle voorbeeld tabellen heel subjectief, het maakt een groot verschil of je voor, achter, naast, enz staat, zelfs het weer kan al invloed uitoefenen op deze metingen.

Comment

Bij verdubbeling van energie ga je 3db harder, daar ben ik akkoord mee ja..
                Maar verdubbeling van energie betekent volgens mij niet verdubbeling van het geluid wat wij waarnemen, voor verdubbeling zal je 10x het huidig vermogen mogen doen..
                Dan kom je aan +10db..

Volgens mij zit het zo, ben er redelijk van overtuigd maarja, heb ondertussen al een paar formuletjes uitgewerkt waarin db/euro wordt berekend, op die manier kan je zien of je speaker goede koop is (als het UITSLUITEND op hardheid aankomt, niet op kwaliteit dus)..

Comment

Maar als je de energie verdubbelt, verdubbelt je geluid toch ook in principe? Geluid is gewoon energie en in principe wordt de ene energie omgezet in de andere. Er gaat bij transmissie van energie altijd wat verloren, maar geen 7dB toch?

Comment

Ondertussen nog vele sites afgegaan, ook van vele officiële merken (mackie enz)..
                    Overal staat toch de 10db = verdubbeling..
                    Het verhaaltje erachter zou ik ook niet direct kunnen verklaren, basis zijn een hele hoop wiskundige formules en metingen bij doorsnee proefpersonen..

1db verschil = nauwelijks merkbaar voor het gehoor
                    3db verschil = merkbaar
                    10db verschil = verdubbeling

Comment

Hoeveel kost een toestelletje om het aantal watt te meten dat je doorstuurt naar je boxen?
                      Vermogensmeter..
                      Misschien ook ff een linkje, want vind het echt nergens..

Comment

Wat vaak genomen wordt in plaats van een setje luidsprekers, is een dummyload. Dit is in principe een stel lampen bijvoorbeeld, welke in serie geschakeld worden.
                        Maar hoe dit precies in zijn werk gaat kan ik je niet vertellen, daar heb ik de kennis niet voor.

Comment

Ondertussen nog vele sites afgegaan, ook van vele officiële merken (mackie enz)..
                          Overal staat toch de 10db = verdubbeling..
                          Het verhaaltje erachter zou ik ook niet direct kunnen verklaren, basis zijn een hele hoop wiskundige formules en metingen bij doorsnee proefpersonen..

1db verschil = nauwelijks merkbaar voor het gehoor
                          3db verschil = merkbaar
                          10db verschil = verdubbeling
                          Klopt niet wat je hier zegt;)

1 dB verschil hoor je niet
                          3 dB ga je ook niet horen (mischien bij een zuivere sinus maar daar heb je in de praktijk niet mee te maken)
                          10 dB is geen verdubbeling, 3 dB is een theoretische verdubbeling.

Als je 2 identieke speakers laat koppelen binnen 1/4e van de hoogst weergegeven frequentie krijg je theoretisch 6dB meer (3 dB meer rendement en 3 dB meer vermogen)

De hoeveelheid geluid die afneemt over afstand is afhankelijk van de afstraling. Bij horizontale en verticale afstraling is er sprake van -6dB per verdubbeling van de afstand.

Bij horizontale of verticale afstraling is er sprake van -3dB per verdubbeling van de afstand..

Veel mensen denken ook dat linearrays slechts 3 dB afvallen per verdubbeling van de afstand maar dit is natuurkundig onmogelijk

Comment

Wat klopt er dan niet als ik vragen mag?
                            Eerst zeg je 3db ga je niet horen en daarna 3db is een theoretische verdubbeling? Wat heeft deze theoretische verdubbeling dan te maken met wat je in praktijk waarneemt?

Jij bespreekt afname geluid in functie van de afstand, maar nergens zie ik iets terug wat dan wel een verdubbeling is voor het menselijk oor?

Comment

Wat klopt er dan niet als ik vragen mag?
                              Eerst zeg je 3db ga je niet horen en daarna 3db is een theoretische verdubbeling? Wat heeft deze theoretische verdubbeling dan te maken met wat je in praktijk waarneemt?

Jij bespreekt afname geluid in functie van de afstand, maar nergens zie ik iets terug wat dan wel een verdubbeling is voor het menselijk oor?
                              3 dB is wel een verdubbeling, maar hoor je in een dynamisch signaal zoals muziek is bijna tot helemaal niet.

Probeer het maar eens met een grafische eq oid :)

Comment

Working...
                              X