Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speaker set

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speaker set

Hallo.

Ik wil binnenkort een nieuwe speaker set aanschaffen.
    2 hk audio pro 10x
    2 hk audio pro 210 sub.

Nu heb ik alleen een vraagje.
    De top zijn 8 ohm en de sub zijn 4 ohm.
    Nu hebben de subs een ingebouwde filter volgens hk audio.
    Dus als ik de topjes aan de sub door lust wordt het dan 4 ohm samen of 2 ohm.
    Dit is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt voor de moeite.

De totaal weerstand word iets van 2.6 nog wat ohm

Hou er wel rekening mee dat je dan een sub hebt van 500 watt en een top van 300 watt. Je kan dan dus nooit het maximale uit je sub halen zonder je top om zeep te helpen.

Misschien een rare vraag maar waarom de hk pro 10 en 210 speaker set?

Comment

Hallo.

Bedankt voor de reactie.
      Dus als ik het goed begrijp kan ik dan beter kijken voor 2 versterkers.
      Waarom omdat ze klein en compact zijn dus makkelijk te vervoeren.
      Of is de set helemaal niks dan hoor ik het ook graag van jullie.
      De bedoeling is dat de set thuis vooral gebruikt wordt en dan op feestjes in de familie.

Comment

Er zijn voortaan heel erg veel verschillende compacte sets. Daar is deze echt niet uniek in.

Dan de versterkers. Ja als je het maximale uit de set wil halen zou ik zeer zeker 2 apparte versterkers nemen als ook een crossover. Vergeet bij het bestellen ook niet dat je kabels en een tussenpaaltje nodig hebt.

Comment

Hallo.

Bedankt voor de reactie.
          Ik kan dus beter kijken naar een ander setje dan hk audio als ik het goed begrijp.

Comment

Hoeft niet perse

Ik wil er alleen mee aangeven dat er nog genoeg andere opties zijn. Deze kunnen beter zijn maar dat hoeft niet. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen en voorkeuren. Wat de ene super vind zou een ander mwa bij kunnen zeggen.

Elk systeem en merk heeft zo verschillende eigenschappen. Afmetingen is er maar 1 van.

Dus wat ik zou doen is in ieder geval gewoon gaan kijken en luisteren. Dan kan je ze zien, horen, voelen en wie weet zelfs ruiken ;). Me punt is je komt op mij over als niet iemand met een duidelijk verhaal van ik wil dit want....... Dan is het altijd jammer als je er pas na de rand achter komt dat er nog veel meer was waar je uit kon kiezen.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              De totaal weerstand word iets van 2.6 nog wat ohm
              De weerstand is en blijft 4 ohm daar de 2e speakon aansluiting bedoelt is voor de toppen/sateliet speakers.
              Deze 2e speakon aansluiting is dan ook opgenomen in het ingebouwde wisselfilter en zo uitgevoerd dat daar 8 ohm toppen/sateliet speakers op aangesloten kunnen worden.
              Belangrijk is dus uit te zien naar een versterker die bij 4 ohm belasting per kanaal het juiste vermogen heeft.
              Bij in dit topic genoemde speakers gaat dat dan om ongeveer 2x 1500 Watt aan 4 ohm.
              Last edited by WoodenHenry; Sunday-24-02-2013, 22:34. Reason: aanvulling

Comment

Volgens de handleiding gaat dit alleen op als de enkel 18 inch sub gebruikt word met een topje. Over de 210 staat hier niets over beschreven.

Dit klopt ook want wanneer je een 8 ohm sub en een 8 ohm top samen aansluit op 1 kant van je amp heb je een totaal weerstand van 4 ohm.

Als ik deze kennis dus toepas op een 4 ohm sub met een 8 ohm top kom ik uit op een 2,6 nog wat ohm.

Vandaar dus de volgende vraag. Waar staat het dan ergens beschreven dat dit niet zo is. In de product omschrijving of handleiding of site van hk zelf dan ook staat er namelijk alleen aangeven dat wanneer je een 8 ohm sub en 8 ohm top met ingebouwd filter samen aangesloten worden je 4 ohm krijgt. Wat gebeurt er dan dus als ik een sub heb van 4 ohm met een top van 8 ohm met een zelfde filter? Precies dan krijg je gewoon 2.6 ohm

Comment

Bij mijn huidige setje kan ik gewoon draaien op een versterker.
                  en dan heb ik het over 4 subs en 2 toppen,en ik gebruik dan een ingebouwd filter.
                  Het filter houd het op 4 Ohm.

Comment

Hallo.

Bedankt voor de antwoorden.
                    Ik dacht ook dat als je een 8 ohm met 4 ohm combineert dat je op 2.6 ohm uitkomt.
                    Maar nu lees ik dat het ook 4 ohm kan worden.
                    Is hier iemand die mij hier zekerheid over kan geven i.v.m aanschaf van een versterker.

Comment

Beide subs van de PREMIUM PR:O serie hebben een ingebouwd passief filter om daar de bijbehorende toppen/satelieten op aan te sluiten.
                      De wisselfrequentie is hierbij 150Hz.

Tech. Spec. PR:O 210 S

Power handling nominal (RMS): 500 W
                      Power handling program: 1000 W
                      Frequency response +/- 3 dB: 60 Hz – 150 Hz
                      (via internal crossover)
                      Frequency response -10 dB: 40 Hz – 150 Hz
                      (via internal crossover)
                      Axial sensitivity 1 W/ 1 m (half space): 101 dB
                      Maximum SPL @ 1 m (half space): 126 dB
                      Loudspeaker: 2 x 10"
                      Impedance: 4 ohms
                      Crossover frequency, passive crossover: 150 Hz,
                      12dB/octave
                      Connections: 1 Input SpeakonŽ NL 4,
                      Pin assignments: pin 1+ = +; pin 1– = –
                      1 Satellite Out SpeakonŽ NL 4,
                      Pin assignments: pin 1+ = +; pin 1- = -

Pole mount: 2x M20 thread base plate
                      Weight: 25.9 kg/ 57.1 lbs.
                      Dimensions (W x H x D): 37 cm x 61,7 cm x 53 cm
                      14 1/2" x 24" x 25 7/8"

Dit staat ook duidelijk in de manual.
                      Zie punt 2.2 van de gebruiksaanwijzing.

Last edited by WoodenHenry; Monday-25-02-2013, 14:41.

Comment

Het klopt dat het een filter heeft ingebouwd. Als ook de nl4 connector. Maar dit zegt niets over de totale weerstand van de set. De nl4 speakon connector staat ook voor 4 polige speakon aansluiting niet voor 4ohm.

Waarom is het dan ook zo dat wanneer ik de enkel 18 inch sub van 8 ohm combineer met een enkel 8 ohm topje de weerstand van de set 4 ohm word. Dit staat namelijk wel volledig uitgelegd in de handleiding van hk zelf
                        Last edited by ronennieshow; Monday-25-02-2013, 14:44.

Comment

@ronennieshow

Lees nu eerst maar eens de manual.

Comment

Uit deze handleiding van HK kan ik het niet opmaken, maar ik weet dat bijvoorbeeld de dap AX serie het volgende heeft: de bas is 8 ohm, en de top is 8 ohm. De AX-15b heeft interne filters, EN voor zichzelf EN voor een topje. Daarom zal een AX-15B/18B + een AX-10/12/15 zich min of meer gedragen als een 8 Ohm last.

Passive Crossover
                            in Bass Systems
                            The two PREMIUM PR:O bass bins sport a sophisticated
                            cross over that sends all low-end frequencies to
                            the woofer and all mid-range and high frequencies
                            to the connected satellite. This frequency separation
                            affords you the audio benefits of a truly homogenous
                            sound system, free of the pitfalls of overlapping phases
                            that frequently plague lesser PAs.
                            Uit dit stukje kan ik dus niet duidelijk opmaken dat het zich het zelfde als een AX serie gedraagd. Dat er een interne crossover is klopt, maar niet hoe deze zich gedraagd. Bij twijfel (zoals nu) zou ik er uit veiligheidsoverweging van uit gaan dat dit niet aan de orde is. Tenzij dat ik iets over het hoofd heb gezien, en WoodenHenry mij duidelijk het tegendeel kan bewijzen, zou ik toch op de reactie van Ronennieshow afgaan.

Comment

2.2
                              PR:O 8, PR:O 10 X, PR:O 12, PR:O 15 and PR:O 15 X in Satellite Mode with the PR:O 18 S or the PR:O 210 S
                              First connect the speaker output of the powered mixer or power amp to the subwoofer’s input, and then connect the subwoofer’s SATELLITE OUT to the PR:O 8, PR:O 10 X, PR:O 12, PR:O 15 and PR:O 15 X full-range cabinet’s input (IN).
                              Note:
                              The nominal impedance of systems consisting
                              of a combination of PR:O 18/210 S and PR:O 8,
                              PR:O 10 X, PR:O 12, PR:O 15 and PR:O 15 X cabinets
                              is 4 ohms!

Hier staat in goed nederlands dat de systeem impedantie bij gebruik van een sub en een top 4 ohm is.

De 2 speakons in de sub zijn dus ook niet parallel aangesloten daar de 2e speakon deel uit maakt van het filter.
                              In de toppen zijn de speakons wel parallel aangesloten.
                              De toppen zijn 8 ohm, bij 2 parallel wordt dit 4 ohm.
                              Ik weet waar ik het over heb daar ik al diverse malen met deze configuratie gewerkt heb.

Comment

Working...
                              X