Announcement

Collapse
No announcement yet.

Actief of Passief? Wat geef jij de voorkeur

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Actief of Passief? Wat geef jij de voorkeur

Beste bax-shop forummers,

vanmiddag zat ik met een klant te babbelen over een geluidinstallatie en kwam het onderwerp actief/passief ter sprake. Ik zal even kort te voor en nadelen op een rij zetten. Vervolgens zou ik graag van jullie vernemen waar jullie de voorkeur aangeven.

Actief voordelen
    - Versterker is in de luidspreker ingebouwd
    - Versterker en filter zijn afgestemd op de luidsprekers
    - Relatief goedkoop ten opzichte van het aanschaffen van een losse versterker + passieve luidspreker met dezelfde kwaliteit
    - Is compact bij het transporteren
    - Weinig bekabeling nodig en niet duur om signaal kabel te verlengen tov van kwalitatieve speakonkabel
    - Snel aan te sluiten
    - Vaak met ingebouwde processing

Actief nadelen
    - Luidsprekers worden snel zwaar ivm ingebouwde versterker
    - Luidsprekers en versterkers zijn niet meer te combineren, makkelijk bij verhuur
    - Door de automatische equalizing moeilijk handmatig bij te stellen.

Graag zou ik nog meer voor en nadelen van jullie vernemen.

- Nadeel
    Omdat je vaak langere signaal kabel nodig hebt is de storingkans iets groter

Comment

Originally posted by Thaan
      - Nadeel
      Omdat je vaak langere signaal kabel nodig hebt is de storingkans iets groter
      En dat je er een 230 kabeltje naar toe moet leggen..
      Wat tevens de storingskans vergroot

Toch geef ik de voorkeur aan actief. Gewoon bespaard ruimte en geld!
      En je hebt een geweldig geluidssetje, ik heb gister net de basic 400 besteld van db technologies (actieve speakers) en ben benieuwd ;)

Comment

Ik heb van dB technologies een sub : stage opera 41.15
        Ben hier zeer over tevreden. Deze is ook active, weegt rond de 20 kilo en is zeer krachtig.

Ik ben ook meer voor de active basboxen.
        Voor top weet ik het niet. Ik heb daar ook nog nooit echt voor gekeken.

Jean-Paul

Comment

Nadeel:
          - Actieve speakers lijken me kwetsbaarder

Voordeel:
          - Actieven monitoren zijn de bomb! Kabel erin en klaar!

Comment

Rob, waarom lijken actieve speakers kwetsebaarder dan passief?

Alleen omdat er een versterker in zit :P?

Comment

Ja, zit veel electronica in vandaar kwetsbaarder bij veel slepen, gooien, onvoorzichtig gebruik door nOObs etc.

Comment

Het lijkt niet alleen zo, het is zo. Gelukkig wordt hier wel veel rekening mee gehouden door de betere speakerontwerpers zoals RCF, DB, Master & Mackie.

En verder ligt het natuurlijk ook aan hoe je met je eigen apparatuur omgaat. :oops:

Comment

Originally posted by Robert
                  Ja, zit veel electronica in vandaar kwetsbaarder bij veel slepen, gooien, onvoorzichtig gebruik door nOObs etc.
                  Wat doe jij dan met passief? Gooien?

Comment

Naaah, jij vast niet. Maar in de wat grotere licht- & geluidsbedrijven gaat het er wel zo aan toe. Het wordt verhuurd een nOOb weet niet hoe hij het moet aansluiten. Maar ook door de verhuurders wordt er niet zachthandig mee om gegaan.

Ben je al eens bij de wat grotere bedrijven in Nederland wezen kijken? Moet je maar eens kijken hoe die kerels in- en uitladen en dan naar de geluidsets van die gasten gaan kijken.

Comment

Meestal zitten er wielen onder, dan is 't niet gooien maar race'en ;)

Uiteraad kan actief niet tegen passief op qua verhuur/hufterproef.

Maar gooien, als ik 25 kg naar jou toe gooien dan flikker jij gerust omver

Mod: kwa is qua in het nederlands :shock:

Comment

Jij kan niet eens 25 kg optillen om naar mij toe te gooien :P :lol:

Maargoed, jij weet dus niet wat met "gooien" bedoelt wordt. Ik hoop dat je een keer een dagje mag stagelopen bij een bedrijf als Purple Group etc. Waarom denk je dat alles netjes in flightcases zit? Denk je dat ze alles rustig de bus uitladen en netjes in het rek zetten? Keer op keer, 3x per week, 12x per maand en 144x per jaar.

Dan gaat jouw keuze dus echt wel uit naar passief omdat actief te kwetsbaar is :-)

Comment

Haha grapjas, maar jij kan ook geen 25 kilootjes vangen.. :lol:

Jaa oke, flightcases zijn niet voor niks uitgevonden.

Maar voor de normale drive-ins (en niet de grote verhuur en smijt bedrijven) is actief opzich een goede oplossing.

Gewoon xlr en 230 inprikken en dan ben je klaar ;)

En niet, eerst xlr naar je versterker, en nog is je versterker aan 230 hangen, en nog is met je speokon gaan lopen (luiheid?)

Comment

Je zou bijna zeggen dat je een zeeuw bent :lol:

Maar nu weer ontopic. De voor- en nadelen van actief/passief.

Comment

Actief scheelt een hoop gewicht idergeval maar het nadeel is als er een speaker naar de maan gaat dat je dan wat duurder uit ben maar ja ik ben tevreden met m,n passieve set..

Comment

Working...
                              X