Announcement

Collapse
No announcement yet.

Actief of Passief? Wat geef jij de voorkeur

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vertel mij dan eens het verschil in afregelen van een actieve set vol open en het afregelen van een passieve set waar versterkers aanhangen die volopen staan (normaliter wel het geval, afregelen doe je op de tafel)?

Kijk wanneer er auto EQ en limiters inzitten heb je gelijk, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Zijn deze niet aanwezig is passief het zelfde af te regelen als actief. ??

Comment

Originally posted by jochanan
      Vertel mij dan eens het verschil in afregelen van een actieve set vol open en het afregelen van een passieve set waar versterkers aanhangen die volopen staan (normaliter wel het geval, afregelen doe je op de tafel)?

Kijk wanneer er auto EQ en limiters inzitten heb je gelijk, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Zijn deze niet aanwezig is passief het zelfde af te regelen als actief. ??
      Ja het is ook hetzelfde af te regelen. Alleen heb ik tot nu toe bijna altijd meegemaakt dat ik bijvoorbeeld speaker A in de ene hoek harder moest zetten in de loop van de avond dan speaker B. Aangezien ik het geluid doe en mijn vriend het licht kunnen we niet zomaar weg van onze tafels. Dit is natuurlijk een kwestie van toeval dat het zo liep en bij actief had ik het dan misschien ook wel van te voren af kunnen regelen. In mijn geval vind ik nog steeds passief (persoonlijk) fijner. Ook omdat ik vaak last heb van een waterspuitende/lekkende bellenblaasapparaat die dus niets van een stekkerdoos 220 moet hebben :lol: . Ook omdat de meeste actieve luidsprekers (lood) zwaar zijn vind ik passief beter. Maar ik ga me er sowieso meer in verdiepen aangezien ik ook aan het kijken ben naar een nieuwe geluidsset.

Comment

het afregelen van versterkers is ook het bekijken van je piek meters etc.

mijn versterkers staan eigenlijk nooit helemaal open, maar dat komt meer omdat de versterkers veel te zwaar zijn voor de speakers die eraan hangen. Het geluid wordt op gehoor afgesteld met de faders op 0 DB. wanneer een show begint gaat de master terug naar beneden. En hoef je niet bang te zijn dat de dj's of bandtechnici de boel gaan oversturen. Mocht ik besluiten dat de boel toch harder mag draai de versterker gewoon wat verder open.

Moet er toch echt niet aan denken dat ik op een stapel speakers moet gaan klimmen om de juiste balans tussen de speakers te moeten afstellen

Comment

Originally posted by J.S. Coolen

mijn versterkers staan eigenlijk nooit helemaal open, maar dat komt meer omdat de versterkers veel te zwaar zijn voor de speakers die eraan hangen. Het geluid wordt op gehoor afgesteld met de faders op 0 DB. wanneer een show begint gaat de master terug naar beneden. En hoef je niet bang te zijn dat de dj's of bandtechnici de boel gaan oversturen. Mocht ik besluiten dat de boel toch harder mag draai de versterker gewoon wat verder open.

Moet er toch echt niet aan denken dat ik op een stapel speakers moet gaan klimmen om de juiste balans tussen de speakers te moeten afstellen
          Jep dat bedoelde ik ook :wink:
          Actief is niet altijd slim om te gebruiken.

Comment

Ja het is ook hetzelfde af te regelen. Alleen heb ik tot nu toe bijna altijd meegemaakt dat ik bijvoorbeeld speaker A in de ene hoek harder moest zetten in de loop van de avond dan speaker B. Aangezien ik het geluid doe en mijn vriend het licht kunnen we niet zomaar weg van onze tafels.
            Ja dit gaat inderdaad op wanneer je maar 1 master fader heb en geen balans regeling op je tafel. Tevens dien je dit bij een soundcheck op te merken vooraf aan een event/optreden.

Ook omdat de meeste actieve luidsprekers (lood) zwaar zijn vind ik passief beter.
            Sinds het gebruik van SMD elektronica, ookwel micro elektronica valt dit reuze mee. Ja een 15-20 kilo moet je gauw rekenen. Maar daar hebben we Guitel en Tente voor uitgevonden, net als voor je versterker rack :D

Wanneer jij ervoor zorgt dat je niet meer dan 0 db uitstuur zal je versterker niet in de clip schieten. Dit zal enkel gebeuren bij het over uitsturen van een signaal.

Leuke discussie om eens goed aan te zwengelen. Zoals je wellicht begrijpt ben ik persoonlijk zeer pro actief als het gaat om "on the road" gebruik. :D

Comment

Ik vroeg me af, hoe 'verhuurproef' zijn actieve systemen (denk hierbij wel aan RCF / HK / dB Technologies)

Comment

ik ga voor actief. vooral als je voor je on road show weinig plek hebt in je auto omdat het simpelweg minder ruimte in neemt.

Comment

Originally posted by Citybeatz
                  Ik vroeg me af, hoe 'verhuurproef' zijn actieve systemen (denk hierbij wel aan RCF / HK / dB Technologies)
                  Hier gaan de RCF ART325a's bijna elke week weg, tot op heden nog geen problemen ondervonden.

Comment

Om het verhuurproef is ligt niet aan het type syteem actief of passief, maar meer hoe je je klant opvoed om er mee om te gaan. Daarbij komt het merk ook wel om de hoek kijken. Een rcf kastje durf ik rustig in de verhuur te gooien, maar een JB systems PSX kastje weer niet. Deze zijn er gewoon niet voor gemaakt.

Comment

Ik heb sinds gister een paar nieuwe monitors staan.
                      De passieve behringers (die in de shop 180 kosten :wink: ), en het zijn echt super dingen!
                      Ik heb ze zelf overgenomen van een andere dj maar ook voor de nieuwprijs is het zeker het geld waard.
                      Die monitors gaan ook zeer lekker hard en mij maakt het opzich niet uit of het actief of passief is, hoewel actief me toch beter lijkt maar passief doet het dus ook erg goed! :D

Comment

Truth 2031 passief? We hadden ze vroeger op de oude locatie ook als passief, helaas op den duur wel opgeblazen, maar dat was nog in de tijd dat Robert hardstyle draaide :D

Comment

Ja dat zijn ze inderdaad!
                          Geweldige dingen, en ja met hardstyle knallen die dingen ook zeg :D

Comment

Working...
                          X