Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akoestiek kerk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Akoestiek kerk

Ik wil binnenkort iets organiseren in een kerk en dit dan van flink wat geluid voorzien voor een house feest, maar een groot nadeel is dat het ontzettend galmt daar binnen. 1x iets zeggen en dan 3x hetzelfde horen.

Is het mogelijk om hier wat aan te doen?

Zonder complete akoustische aanpak niet en dat kost een serieuze bak geld (denk aan de bekende schapenvachten van volgens mij Event Acoustics).
    Overigens vraag ik me af of je zelfs daarmee weg komt.

Zoek een andere locatie, een kerk is al meer dan lastig om spraak te versterken, laat staan electronische muziek fatsoenlijk te laten klinken. Tuurlijk, je kan de galmende frequenties eruit trekken, maar dan ben je de helft van je mid kwijt.

Comment

Geld dit voor alle locaties waar de akoestiek minder is?

Comment

Grofweg heb je drie soorten locatie's: buiten, binnen met hout en binnen met beton. Buiten verlies je veel en waait geluid soms weg, binnen met beton heeft veel reflectie en dat is met goede speakers, geluidsplan en doeken redelijk aan te passen. Daarnaast kun je altijd net iets harder geluid maken dan de reflectie, maar dat lukt niet altijd en is heel moeilijk. Binnen met hout is moeilijk, vooral kerken, die zijn gebouwd om te zorgen dat 1 spreker overal te horen is. En dat is precies niet wat je wilt bij een houseparty. Hoe harder je geluid zet, hoe harder zaken mee gaan trillen en dat maakt het nog erger. In bijvoorbeeld Paradiso (=een oude kerk) kun je beter beheerst zacht draaien en zo min mogelijk galm gebruiken en dan gaat het best. Ga je proberen "eroverheen" te blazen, wordt het alleen maar erger.

Maak een goed geluidsplan en huur eventueel een akoesticus in(heel duur). Verder helpt het als je veel kleine speakers verdeelt over de ruimte in plaats van een megaset aan een kant.

Comment

Originally posted by Gijsbert View Post
          Grofweg heb je drie soorten locatie's: buiten, binnen met hout en binnen met beton.
          Nou... dat mag je wel wat nuanceren. Indoor kom je ook heel veel locaties met baksteen metaal tegen, dat is een wezenlijk verschil met hout of beton.
          Hout is makkelijk want reflecteert minder, baksteen is meestal redelijk te doen, beton is lastig.
          Het nadeel van kerken, amfitheaters en sommige aula's is - zoals Gijsbert al zegt - dat ze akoestisch ontworpen zijn om geluid verder te dragen. Een tent als Paradiso is dan nog aangepast (je zou het niet zeggen), maar een pure kerk niet. Dat is echt hopeloos. Versterkt geluid in een kerk, hoe je het ook doet, is lastig. Tokkelbandje met wat akoestische instrumenten wil nog wel, house oid kun je wel vergeten.

Comment

De nuance zit in het woordje "grofweg", een kerk is niet alleen hout, maar ook steen. Ahoy is niet alleen beton, maar ook veel plastic stoelen... Een kerk is helaas een "akoestisch" uiterste, nooit ontworpen voor geluid uit 2 stapels met luidsprekers.

Comment

Daarbij is het dus weer wel zo dat een line-array ook eigenlijk weer hetzelfde is als veel speakers die allemaal wat zachter staan. En werkt dit (ook al is het al heel snel overkill) vaak wel erg goed in akoestisch lastige ruimtes, maar een line-array inhuren + de know how hoe je hem goed moet inhangen+inregelen is natuurlijk ook niet goedkoop

Comment

Huur een pannaray systeem van bose.

Tadaa 80% van je probleem is opgelost.

Ik heb meerdere van deze systemen geplaatst in de meest onmogelijke locaties als het om reflectie en echo gaat. Ik was de eerste keer echt helemaal wouw hoe kan dit nu achterover geslagen.

Geweldig systeem. Gaat harder dan je verwacht en denkt als je het juist doet. Naar mijn idee misschien zelfs wel voldoende voor een house feest al is het daar ook niet helemaal op gebouwd. Het lijkt me vreemd genoeg toch wel de minst slechte oplossing.

Comment

Working...
                X