Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke subwoofers moet ik nemen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke subwoofers moet ik nemen?

Ik zit te twijfelen tussen 3 subwoofers:
    - behringer b1800x pro
    - dap x-15b
    - dap rx-18b

Welke raden jullie aan? en waarom?

Welke toppen heb je er boven staan?

Comment

Ik heb er nog geen toppen bovenstaan. Deze moet ik ook nieuw aanschaffen, maar dan koop ik passende toppen voor boven de subwoofers. Maar ik zou graag willen weten welke van deze subwoofers nou het beste is.

Comment

Dap x 15b vind ik zelf beste subwoofer uit dit rijtje.
        Is niet super groot maar heeft geeft een goede bas.

Comment

Zou die grootte nog een nadeel opleveren als je voor ong 100man draait?
          En als je misschien zelf nog een betere subwoofer weet voor een maximaal bedrag van 300 euro per subwoofer mag je dat natuurlijk ook zeggen.

Comment

Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld? Met alleen toppen kun je nog een feestje bouwen, waarna je uitbreid met een stel subs. Met subwoofers kun je alleen lage tonen weer geven, maar met alleen lage tonen kun je geen feestje geven.
            Of is het de bedoeling om de toppen tegelijk met de subs aan te schaffen?
            Heb je eigenlijk al versterking voor de subs? Zo ja, welke versterker wil je er achter zetten?
            Kun je anders een budget voor de complete set (sub's, toppen, versterkers, tussenpaaltjes en bekabeling) noemen?
            En voor welke toepassingen ga je het gebruiken? Drive in werk, spraakversterking, achtergrondmuziek, een bandje uitversterken?
            Vaak is het logischer om een top uit te zoeken die je zelf lekker vind klinken, en daar vervolgens een sub bij te zoeken die goed matched. De top neemt namelijk de meeste frequentie's voor zijn rekening, terwijl de sub alleen de allerlaagste frequenties gebruikt.

Mocht je puur alleen ervaringen van de subs willen hebben, je vergelijkt redelijk appels met peren:
            - behringer b1800x pro ---- 18" speaker,
            - dap x-15b --------- 15" speaker
            - dap rx-18b ------- 18" speaker

een 18" speaker zal over het algemeen een "diepere" bas geven. Aan de andere kant kan een een 15" over het algemeen een strakkere bas geven, omdat hij kleiner/lichter is, en dus sneller kan bewegen.

Terug komend op de speakers:
            De dap rx-18b vind ik persoonlijk de minste van allemaal. Ik vind hem erg snel rommelig klinken (vervormen), en de bouwkwaliteit vond ik erg matig.
            De behringer b1800x pro heb ik 1 of 2x gehoord, maar nooit zelf in mijn handen gehad. Ik vond hem voor het geld zeker niet verkeerd klinken, maar de bouwkwaliteit kan ik je verder niets over vertellen.
            De dap X-15b vind ik persoonlijk het lekkerste klinken (daarbij gemeld dat ik geen liefhebber ben van 18" speakers voor drive in show werk). De bass gaat minder diep dan een 18" maar blijft wel strak klinken. Een lekkere punch. De bouwkwaliteit is goed (bij normaal gebruik, zodra je gaat gooien met de speakers is de laklaag een minder punt). Ze blijven (ook bij hogere vermogens) goed klinken zonder te vervormen.

Binnen de door jou gestelde opties zou ik zeker voor de x15-b gaan. In samenwerking met een x12t top er boven op (later uit te breiden naar 2 x15b's met 1 x12t per kant). Mocht je soms ook zonder subs op pad gaan, dan zou ik de x12 boven de x12t kiezen, maar mocht het altijd in combinatie met subs gebruikt worden dan zou ik zeker voor de x12t gaan.

Comment

Ik draai nu op het moment samen met een vriend die nog 2 vrij oude tops van behringer in zjin bezit heeft. Deze gebruiken we tijdelijk als tops. Nu wouwden we eerst 2 subwoofers kopen en dan nog deze 2 tops gaan gebruiken. De set gebruiken we voor drive-in shows. En ongeveer een maand na de aanschaf van de subwoofers zullen we nieuwe tops kunnen kopen. Maar de x-15b is dus aan te raden begrijp ik? En ik ga dus inderdaad al meteen met 2 subs en 2 tops draaien ipv 1. En zou het met een eventueel groter budget aan te raden zijn om de x-18b subs te kopen? of zullen de x-15b's voldoende zijn voor feesten van ong 50-100man met heel af en toe boven de 100.

Comment

Als je mij de keuze zou geven zou ik (zoals eerder gezegd) tot 100/150 man (drive in werk, geen hardcorefeest) zeker voor 2 x15b's gaan met (als het budget er is) 2 x12t speakers. Later is dit uit te breiden met nog 2 x15b speakers als je feestjes in de categorie 150/200 man draait. De meerwaarde van de x18b voor drive in show werk heb ik persoonlijk nog niet ontdekt, behalve dat ze lager gaan in hun tonen. Maar hier kan iemand anders wel weer een andere mening over hebben.
                Over smaak valt niet te twisten ;)

Maar voor je je blind staart op mijn/onze adviezen:
                Ga eens een dagje naar Goes. Ga hier eens luisteren bij Bax-Shop wat je zelf lekker vind klinken. Je hoeft nog niet meteen tot aankoop over te gaan die dag, maar ga hewoon luisteren.
                Bel ze wel vooraf even en vraag of hun de x15b, x18b, x12, x12t en x15 in de winkel hebben staan om ze te kunnen beluisteren.
                Het zelfde kun je doen met de behringer speakers.
                Eventueel zou je die dag ook nog verder kunnen kijken naar andere merken, of bijvoorbeeld de actieve soundmate set's van Dap (welke voor hun geld stiekem toch behoorlijk presteren).

Comment

Working...
                X