Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over klasse in versterkers.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over klasse in versterkers.

Ik vraag me af waarom vrijwel alle versterkers die gebruikt worden om zalen vol te blazen (300 man) van een klasse D zijn.
    Binnen het audiofielen wereldje komt zoiets niet eens binnen en moet het altijd een klasse A versterker zijn vanwege de zuiverheids en lage vervorming.
    Speelt vervorming in dit geval geen rol wanneer het om blazen van een versterker gaat. Of hoort toch niemand dit.
    Mij lijkt het dat je nooit geen enkele vervorming wil en alles zo zuiver mogelijk.
    Wat zijn de gedachtes hierover.

Bij de vraag over welke versterker iemand wil, gaat het vrijwel altijd over voor hoeveel mensen deze geschikt is en nooit over de zuiverheid van de versterker.

Zou wat zijn als je bij PA-versterking alleen maar klasse A/B wilt hebben. Dan krijg je hetzelfde als jaren en jaren terug, toen je met een beetje geluk 2x200W uit een versterkerbak van 25 kilo kreeg. :) Om het even te overdrijven...

Klasse D versterking gaat efficiënter met zijn voeding en vermogen om, waardoor je versterkers compacter en lichter kunnen worden. Dat is ook de reden dat er nu veel 2 HE amps in omloop zijn waar een behoorlijke bult power uit komt, terwijl ze nog goed te tillen zijn.

Uiteraard dient klasse D niet verward te worden met digitale versterking. Digitale versterking is ook vaak klasse D, maar heeft een heel ander elektronisch circuit.

Daarnaast kun je tegenwoordig met een beetje goede processing kleine afwijkingen corrigeren en gaat het er bij PA voornamelijk om dat alles helder, strak en luid klinkt.

In het audiofiele wereldje gaat het dan om hele kleine audiotechnische details waarbij het geluid voornamelijk vol en warm moet klinken.

PA heeft als hoofddoel om te versterken voor een X aantal personen, HiFi heeft vooral als doel om de gebruiker de klank te geven die hij of zij graag wenst.

Comment

Inderdaad omdt de meeste pa technici tegenwoordig liever een rackje van 20kg slepen als een rackje van 60kg.

Daarbij als je voor geluidskwaliteit gaat: er zijn ook hele nette klasse D versterkers te krijgen die zeker prima klinken.

Comment

Buiten de technische verschillen (die er natuurlijk zeker zijn!) heb ik ook een beetje de indruk dat in de hifi-wereld mensen elkaar graag 'gek maken' (speciale netsnoeren, goud vergulde connectoren die vaak juist een hogere overgangsweerstand hebben etc..).

Bij hifi liggen de vermogens doorgaans lager (gewicht dus ook) én blijft het meestal geïnstalleerd staan waardoor gewicht niet zo'n punt is.

Daarbij komt ook nog eens dat een ruimte waarin een PA-installatie gebruikt wordt meestal niet stil is (pratende/zingende mensen, ventilators versterkers, heads) en het geluid hard, waardoor eventuele ruis overstemt wordt en niet echt meer opvalt. Daardoor is de keuze denk ik snel gemaakt. Ik kies in ieder geval zeker voor een lekker compact en ligtgewicht rackje...!

Comment

Working...
        X