Announcement

Collapse
No announcement yet.

monitoren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• monitoren

Hallo,

Ik ben op zoek naar monitoren die mij kunnen vergezellen op een evenement dat op een open stuk land plaatsvindt (voor een kleine 50 man). De 3031A Truth van Behringer (momenteel al in bezit) wil ik naar de DJ gericht hebben maar ik zoek nog iets met meer vermogen wat naar het publiek gericht staat, ik dacht zelf aan zoiets: http://www.bax-shop.nl/actieve-fullr...t-details.html of de B212D (de 12-inch versie).

Ik vraag mij hierbij vier dingen af:
    1. Zit de keuze qua monitoren een beetje in de goede richting?
    2. Wat is het wezenlijke verschil tussen de 15-inch en 12-inch monitoren?
    3. Fullrange is hetgeen waar ik naar moet zoeken neem ik aan?
    4. Welke statieven kan ik het best kopen (voor zowel de 3031A als de opkomende set)

Suggesties en op- of aanmerkingen zijn welkom!
    Last edited by Loranzz; Wednesday-03-04-2013, 01:19.

Een monitor is iets dat iets anders weergeeft, alle speakers en schermen etc dit. Vaak worden met monitors de studio monitors bedoeld. Waar je zelf naar kijkt zijn PA speakers, en je zit inderdaad in de goede hoek. Voor 50 man zijn 2 15" fullrange speakers waarschijnlijk wel voldoende, wel afhankelijk van de muziek. House, techno, hardstyle etc zijn muziek waarbij bass een belangrijke rol speelt, en dan is een subwoofer geen overbodige luxe. Dat was vraag 1.

Vraag 2: over het algemeen geldt, bij speakers uit dezelfde serie: de 15" produceert meer laag(bass) dan de 12". Een 12" is dan weer beter in het mid.

Bovenstaande kan echter compleet anders zijn als je een 15" van behringer vergelijkt met een 12" van, ik noem maar wat, RCF.

Vraag 3: dit hangt nog een beetje af van de muziek. misschien is een subwoofer handig.

De behringers die je aanhaalt vind ik zelf voor geen meter klinken, maar ze zijn wel goedkoop.

Edit: vraag 4 erbij:

Voor de Truth monitors heb je een studio monitor statief nodig. kies er eentje: http://www.bax-shop.nl/studiomonitor...producten.html. Bijvoorbeeld die van Samson.
    Let op: deze gaan meestal tot 1.40 meter, dit is te laag voor je oren dus zal je het statief met de monitor op de DJ booth moeten zetten. Je kunt ze ook zonder statief op de booth zetten maar dan schuin naar de DJ richten ofzo.

Een studio monitor is geen ideale oplossing om buiten (en ook binnen) als monitor te laten fungeren. Ik snap dat je dit uit budget overwegingen wel doet, maar ik heb als monitor tijdens het draaien meestal een 15" monitor of zelfs een sub-top combi.

PA speakers hebben een pole mount, hier kun je dus gewone speaker statieven voor kopen.
    Dit zijn de goedkoopste: http://www.bax-shop.nl/speaker-stand...t-details.html
    Zit ook wat meer plastic etc in, minder stevig en gaan sneller kapot.
    Anders deze: http://www.bax-shop.nl/speaker-stand...t-details.html. Zijn top.
    Last edited by JasperA; Wednesday-03-04-2013, 01:26.

Comment

50 man op een open stuk land? Dan kom je nergens met studiomonitoren wil je een beetje (hoorbaar) volume krijgen.
      Leuk voor je huiskamer, buiten echt niet toereikend.

Comment

Als het een 1-malig klusje is, is het dan niet voordeliger om de benodigde apparatuur te huren? Dan hoef je het niet zelf te kopen en op te slaan. Het verhuurbedrijf kan je vaak precies vertellen wat er nodig is voor een klusje zoals dit. Als je 2 speakers koopt, en statieven er bij, moet je toch al snel op 500 euro rekenen. Als je een actief sub top setje per kant wilt hebben, ben je in de verhuur (inclusief bekabeling etc) maximaal €150,- kwijt. Dan heb je wel meer kwaliteit dan de 2 speakers die je nu aan haalt. 2 moniteren er bij huren (max €50,-) dan kom je op een totaalprijs van €200,-. Dat scheelt toch €300,- Mocht het iets zijn wat vaker terug komt, dan is zelf aanschaffen wel slimmer, maar dan zou ik toch doorsparen voor een kwalitatief iets betere set.
        Last edited by Greendiek; Wednesday-03-04-2013, 12:24.

Comment

Als het eenmalig is zou ik inderdaad ook gaan huren.

Comment

Bedankt voor jullie reacties, ik ga is even alles op een rijtje zetten en kom hier later terug :)

Comment

Originally posted by renevanh View Post
              50 man op een open stuk land? Dan kom je nergens met studiomonitoren wil je een beetje (hoorbaar) volume krijgen.
              Leuk voor je huiskamer, buiten echt niet toereikend.
              heb je de post wel gelezen voor je reageerde?

Comment

Originally posted by JasperA View Post
                heb je de post wel gelezen voor je reageerde?
                Ja. Jij denkt dat het wel gaat?
                Ik zie niet in hoe die DJ iets gaat horen op dat open stuk land... beetje wind, weg geluid. Tenzij je die monitortjes aan z'n oren plakt, maar dat is ook weer niet ideaal.

De gelinkte Behringer kastjes zouden leuk zijn als monitor, eentje moet voldoen.

Comment

Nog steeds niet goed gelezen...

Comment

Working...
                  X