Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doorlussen en HF driver

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Doorlussen en HF driver

Hallo mensen
    Even 2 vragen

Ik heb 4 maal DAP X15 HL en een SynQ 3K6
    Komt mooi uit op 4 OHM
    X15HL 600 watt RMS
    SynQ 1800 watt @ 4 Ohm per kanaal
    Dat is dus precies 1,5 RMS voor de 2 maal X15 HL per kant en dus OK als de muziek tenminste niet te hard gemasterd is waardoor de RMS waarde omhoog vliegt en het verhaal niet meer klopt( synQ vind dat ook niet leuk heb ik gelezen )
    Tot zo ver logica lijkt me
    Ik heb trouwens een hele avond 1 X15hl per kant 1050 watt @ 8 ohm gegeven met de 3k6 en platgemasterde house.( type bijna blokgolf in serato itch )
    Resultaat , boemerige bass , opgewarmde spreekspoel maar gaat niet stuk , de X15HL heeft echt veel headroom!

Nu de volgende vraag

Vanuit de SynQ gaat er 6MM2 Speakon kabel naar de eerste speakon terminal op X15HL NR 1
    Vandaar uit 2,5 MM doorlus naar X15HL NR 2
    Mijn vraag is de volgende

Gaat er niet teveel stroom naar de eerste X15 HL lopen waardoor NR 2 veel te weinig vermogen krijgt te verwerken of word de stroom wel gelijk verdeeld over de 2 laagkasten ?
    Ik wil dit weten omdat ik AS Vrijdag alles voor het eerst op zijn staart ga trappen
    Het geheel zal in bedwang gehouden worden door de wel bekende behringer processor ( DCX 24/96 )
    Alles staat strak ingestelt , de limiters op de behringer tikken aan net met alle amps vol open , de clip indicatoren op de amps blijven net aan uit ,de behringer zal wat beter zijn in begrenzen, snelle attack en snelle release met een hoge Q factor waardoor het geluid blijft staan maar wel rauw zal gaan klinken , vinden we niet erg want Hardstyle en Techno,geeft weer wat DB's winst maar wel hogere RMS waarde.

Ik ben niet bang voor de subs maar wel voor de HF driver
    Dat is een 1 ich driver van BMS 80 watt RMS
    Staat wel op een grote hoorn en de driver zelf heeft een hoge gevoeligheid maar die moet dus wel wel 2 maal X15HL plus een dubbel 12 ( RCF ) in een hoorn bij houden
    Crossen van laag naar mid doe ik niet zoals het hoort dat komt omdat mijn toppen niet laag genoeg gaan
    Er is een gat van 30 HZ NL 130 -160 HZ , zeg maar de lage vocalen , de lage synths , het hoge kick gebiedje , ik heb nieuwe hoorngeladen subs die wel aansluiten maar dat is een ander verhaal......
    Dubbel 12 heeft een gevoeligheid van 106 DBM ( vanaf 160 HZ ) en krijgt 900watt, dat gaat dus flink over de 130 DB heen wel met een hele mooie spreiding trouwens , Cross @ 1800 HZ , daar heb ik nog geen bundeling waargenomen
    Toch blijf ik bang voor de HF driver , gaat dat wel goed vraag ik mijzelf nu af , 1 inch is toch krap maar wel 80 watt RMS , met de hoorn gaat ie zo naar 110-112 DMB maar toch
    Moet ik naar zware 2 inch drivers die weer ruk klinken of is dat tegenwoordig beter
    Ik versterk geen hoog dynamische muziek( zoals live bands ) dus ik zelf denk dat het zal gaan .

Dus heel kort ....
    Kan ik de subs zo doorlussen?
    Heeft de HF driver genoeg power om alles een beetje recht weer te geven ?

AMPS:zijn al 3 jaar storingsvrij in gebruik , hebben nu al een klus of 40 achter de rug.
    De Dap P2000 AMPS moet je gewoon op 8 OHM gebruiken , dan zijn ze helemaal OK
    Bij 4 OHM trekt de voeding het gewoon niet
    SYNQ 3K6 alleen ervaring op 8 OHM , gewoon OK.

Config voor AS vrijdag :

Laag SynQ 3K6 @ 4OHM 42 HZ HP 24 DB oct - LP 130 HZ 24 DB OCT
    MId DAP P 2000 @ 8 OHM 160 HZ HP 24 DB oct - LP 1800 HZ 24 DB OCT ( 30 HZ gat kan niet anders 12 inch drivers over de Xmax en de hoorn heeft geen rendement onder 160 HZ )
    HIGH DAP P 2000 @ 8 OHM 1800 HZ HP 24 DB oct CUT @ 18 KHZ
    Filter Type is Bessel en alle hoorns zijn gedelayed. behalve uiteraard de LF.

Ik wil de spullen heel houden , vandaar de vragen!
    Last edited by Xsound; Wednesday-03-04-2013, 03:20.

Als ik dit zo lees schieten er bij mij eigenlijk vooral de volgende dingen door me hoofd.

Als eerste. Waarom zou een palladium 2000 van dap niet op 4 ohm goed kunnen draaien? Waar word dit op gebaseerd? Ik heb 8 palladiums staan ( 3x een 1200, 3x een 1600 en 2x een 2000 ) de meeste draaien ALTIJD op 4 ohm en hebben nooit ooit een enkel probleem vertoond ( de oudste 2 zijn al 10 jaar oud ) Ik zie hier dus totaal geen probleem.

Ook zou ik me dan toch echt wel veel meer zorgen gaan maken over een gat van 30 hertz wat wel een redelijk belangrijk deel van je frequenties weg neemt. Je loopt te klagen dat een 2 inch hoog driver slecht zou klinken maar een gat van 30 hertz kan je wel gewoon bij neer leggen. Je zal hierdoor een stuk punch missen van heb ik daar. Dus dit lijkt mij toch wel een belangrijker detail dan een 1 of 2 inch hoog driver.

Ik vind het ook erg vreemd dat je een geprocceste amp van 700 watt op 8 ohm op een hoog drivertje van 80 watt bij 8 ohm gaat zetten. Lijkt me een beetje vragen om een poef effect maar goed.

Of je de juiste crossover settings hebt kan ik niet over oordelen. Wij kijken meestal eerst een beetje naar de specs en dan is het op locatie vooral luisteren, luisteren en luisteren.

Je subs hoef je niet zoon zorgen over te maken. Tenminste ik ga ervan uit dat het maar een kort kabeltje tussen de 2 subs zit om door te lussen en deze dus niet nog eens een 30 meter extra kabel ertussen krijgt.

Wij werken altijd met een 2x 4mm voor de subs en ook een doorlus van 2x 2,5mm en dat gaat meer dan prima geen problemen.

Comment

Working...
    X