Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portable PA systeem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Portable PA systeem

Na af zijn gestapt van mijn gedachten om low-cost troep te kopen en aangezien ik mijn budget ondertussen heb kunnen uitrekken, heb ik een aantal PA setjes op het oog.
    Ik wou graag even vragen welke jullie als de beste zouden zien.
    Mijn doel: met een feestje/evenement/... onder de familie/vrienden "een streepje muziek" op te kunnen zetten.

Toestellen die mij interessant lijken:
    Samson XP308i
    Yamaha Stagepas 300
    American Audio PPA 210
    Behringer Europort 300

Aantal vooroordelen die mij opvallen:
    De American Audio is de enige met 10" woofer. Ook een 3.5mm jack (iPod/iPhone) en een USB poort
    Bij de American Audio en de Behringer zitten allebei een microfoon inbegrepen. Ook hebben beiden een effector.
    De Samson heeft een iPod dock erbij.
    De Yamaha, Samson en American Audio hebben 8 kanalen (Behringer 6)
    Iemand ervaring met (één van) deze setjes?

Ter verduidelijking: maximumgrens bij mij is 450€, als absoluut maximum voor een complete set.

Graag jullie meningen/bedenkingen :)

Gr

Pieter

Bijkomend vraagje, kan ik in zo'n mixer ook gewoon een 6.35mm jack van een microfoon aansluiten of moet het echt die typische microfoonaansluiting zijn?

Comment

Wat betreft je hoofdvraag, dat wordt een kwestie van afwegen wat jij persoonlijk belangrijk vindt aan zo'n systeem en wat het voor jou mag kosten.

Wat betreft je toegevoegde vraag, ja je kan een 6.35mm jack aansluiting gebruiken voor je microfoonsignaal. De meeste systemen hebben een mic/line signaalschakelaar zodat je de juiste preset kunt selecteren. O.a. de Yamaha Stagepas 300 heeft dat, kan ik met zekerheid zeggen.

Comment

Is die yamaha een degelijke set voor die prijs? Of zit ik me blind te staren op de merknaam?

Comment

De Yamaha systemen worden vooral veel gebruik voor solo-entertainers en kleine bandjes waarbij vocalen en wat kleinere instrumenten uitversterkt moeten worden.

Maar voor jouw toepassing, voor wat sfeermuziek dat eventueel wel op een vrolijk feeststandje mag, zal het prima voldoen.

We hebben er zelfs een praktische trolley voor in het assortiment, zodat je hem overal naartoe kunt rijden en hij tijdens transport ook goed beschermd blijft (en dus representatief blijft).

Comment

En dan een soortgelijke vraag, kan ik op die 6.35mm aansluitingen ook een MP3 of zo op aansluiten (mbv 3.5mm male to 3.5mm male + 3.5mm to 6.35mm)? Of gaat dat enkel op de RCA aansluiting?
            Sorry, klinken misschien zeer basale vragen maar ik wil een nieuwe set niet meteen verkloten.

Comment

Dat kan wel op de 6.35mm inputs, mits je de juiste verloopkabel of verloopconnectors gebruikt (RCA -> 6.35mm TS jack (dus mono)) en dan de line-switch inschakelt op je ingangskanalen.

Wel even opletten dat een lijn-audiobron zoals een MP3-speler twee van je mono-kanalen in beslag neemt.

Comment

Maar als ik nou de uitgang van de MP3 speler verbindt met deze kabel:

En aan het ander uiteinden hang ik dit verloopstekkertje:
                Deze hoge kwaliteits gold-plated adapter dient als verloop van een 3.5mm jack stereo male aansluiting naar een 6.3mm jack stereo male plug. Hij is zeer stevig en zal op de lange termijn geen speling vertonen zoals plastic adapters.

En ik steek dat in op de Line-in van kanaal 1 van de Yamaha Stagepas 300 (Mic/Line-in kanaal). Gaat dat zo werken of zit ik dan te knoeien met alles?

Ty voor je help in ieder geval :)

Comment

Dat kan dus niet. Want de kabel die aan je MP3-speler zit is een stereo plug, je kanalen bieden alleen ondersteuning voor mono inputs.

Dus je moet 2 kanalen pakken voor je MP3-speler en dat kan bijvoorbeeld met deze kabel:
                  Procab CAB713

Comment

Ok TY =)
                    Ik ga het nog eventjes bekijken en daarna misschien (waarschijnlijk?) een aankoop doen :)

Comment

Helemaal top! Vergeet ook de nodige accessoires niet mee te bestellen. (Nouja, het is je eigen keus, maar denk er in ieder geval aan. ;))

Denk bijvoorbeeld aan luidsprekerstatieven (dan heb je ook de speciale montagebeugels nodig), maar bijvoorbeeld ook aan een verlengkabel voor de stroomtoevoer van je mixergedeelte.

Tot slot kun je natuurlijk ook kanaal 5/6 en 7/8 gebruiken voor het aansluiten van een MP3-speler, tablet, GSM of laptop, met een Procab CAB711. Weet niet hoeveel bronnen je in totaal aan wilt gaan sluiten, maar die laatste kanalen zijn al stereo uitgevoerd.

Comment

Working...
                      X