Announcement

Collapse
No announcement yet.

CPU vliegt naar de 100% bij Ableton Live

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• CPU vliegt naar de 100% bij Ableton Live

Goedenmiddag,

Als ik aan het produceren ben en ik heb een aantal lagen onder elkaar met een paar verschillende synthesizers dan begint mijn CPU te clippen. Als ik Ableton zonder ASIO driver run op mijn pc geluidskaart is er niks aan de hand maar reageert alles te traag. Met ASIO gaat het meteen fout zowel ASIO4ALL als die van Native Instruments voor mijn externe geluidskaart. Ik gebruik een audio 4 dj(nieuwste drivers). Mijn computer draait op Windows 7 64-bit en heeft een Intel Core I7-3770 3,40ghz processor. Verder heeft hij een werkgeheugen van 8gb. Ook de bios versie is up to date. Het programma Latency Checker geeft verder ook geen uitschieters.

Ik weet nu dus eigenlijk niet wat ik moet doen, dus ik hoop dat één van jullie me kan helpen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jan

Hoi,
    Welke programma's staan er aan? Hieraan kan het ook liggen...
    Waar je ook naar zou moeten kijken is je sample-rate. Hoe hoog staat die?
    En als het echt niet lukt, kun je ook je track ''freezen'' (bij de tracknaam rechtermuisknop, dan Freeze track).
    Yannvank
    PS: bericht staat niet in bij het goede onderwerp, maar dat wijzigt Rick vast wel ;)
    Last edited by yannvdk; Thursday-02-05-2013, 13:25.

Comment

Hallo Yanvannk,

Alle programma's zijn uitgeschakeld bij msconfig.
      Sample rate staat op zijn laagst 44100Hz.
      Ik kan hem inderdaad freezen maar dit lijkt me niet de oplossing, het moet gewoon werken zoals het hoort.

Toch bedankt voor je reactie:)

Comment

Verkeerd gezegd, je moet kijken naar de output buffer size ;-) Die moet je zo laag mogelijk krijgen zonder dat het begint te kraken. Voor het kijken naar welke programma's open staan moet je kijken naar taakbeheer (ctrl+alt+del) en dan kijken naar programma's (tis het beste om alles uit te hebben staan, behalve ableton natuurlijk ;-))
        Waar ik net aan denk is dat je ook kan kijken hoeveel RAM je hebt. Daar lag het probleem bij mij...
        Hoop dat je hiermee verder komt!
        Yannvank

Comment

Oké ik heb alles al geprobeerd met instellingen van buffer size e.d. niks helpt. Aan mijn geheugen ligt het niet trek maximaal 1gb met Ableton en heb er 8 gb ram inzitten.

Zijn er nog andere drivers als ASIO beschikbaar dat jij weet?

Comment

Hallo woodpecker, Buffer size moet groter staan (heb je wel langer latency) maar dit geeft je processor juist lucht. http://www.bt-studio.nl/thuis-studio...computer/asio/
            Uiteindelijk zijn er grenzen aan elk computer hoeveel handeling het tegelijk kan uitvoeren. (Een I7 is multithread maar bij audio zal m.n. voordeel van multi processen hebben.)
            Staat de instellingen van ALive wel op multiprocessing? (Of lopen al je processors in de 100?)
            En gebruik je naast een hoop synthesizers ook veel plugins? (EQ, compr. enz)
            Hier nog wat tips voor Live: http://abletonlife.com/6-ways-to-max...n-ableton-live

Comment

Hallo BT-Studio,

De buffer size staat al maximaal, die instelling van Ableton staat goed. De processors lopen inderdaad in de 100.. Gebruik wel veel plugins zoals reverb compressie e.d. maar heb deze al naar return tracks gestuurd om zo CPU te besparen. Een vriend van me heeft btw ook een I7 en daar loopt alles vlekkeloos als we mijn project inladen.
              Last edited by woodpecker; Friday-03-05-2013, 16:31.

Comment

Het probleem is opgelost. Had windows media player en Ableton tegelijkertijd laten draaien. Media player speelde vlekkeloos door toen de CPU in Ableton naar de 100% schoot.
                Het probleem zat hem dus in Ableton en niet in de geluidskaart.

Hierna een leeg project gestart zonder de synthesizers.

Vervolgens tot de conclusie gekomen dat ANA synthesizer en de Sylenth zorgde voor het hoge CPU level. Kan 30 lagen onder elkaar zetten van bijvoorbeeld de Massive en de CPU gaat nog niet over de 30%.

Dus even een update vinden voor deze 2 synthesizer en het probleem lijkt me verholpen.

Toch bedankt voor de reacties iedereen!

Comment

Working...
                X